حسین علیزاده :نسبت به جشنواره فجر موضع گیری ندارم

نشست خبری دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان،با حضور حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، آذین موحد، هومن اسدی و علی ترابی امروز ششم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز در این نشست حسین علیزاده در رابطه با جشنواره موسیقی جوان بیان کرد: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان جایگاه خوبی دارد و یک جشنواره معنوی است. برای برگزاری هر دوره تا دوره دیگر، جلسات متعددی برگزار می‌شود و در رابطه با کمبودها و نواقص دوره‌های گذشته تجدید نظرات می شود

او ادامه داد: فکر نمی‌کردم هومان اسعدی با این همه فشار کاری که روی خود حس می‌کرد کار خود را ادامه دهد؛ اما او به علت اشتیاق و استقبال جوانان با اینکه به استعفا فکر کرده بود از استعفا دادن منصرف شده است.در رابطه با رسانه‌ای نکردن اخبار جشنواره عمدی وجود داشت و آن هم اینکه بتوانیم فرصت کافی برای آمادگی جشنواره داشته باشیم. فراخوانی 30 صفحه‌ای پس از جلسات متعدد آماده کردیم که برای شرکت کنندگان منتشر خواهد شد.

علیزاده اضافه کرد:این جشنواره در ایران زنده است و جنبه معنوی آن برای شرکت‌کنندگان دارد. کسانی که حتی از شهرستان‌های دور در آن شرکت کرده‌اند، هنوز میل به ادامه دادن دارند زیرا می‌توانند این مسیر را ادامه دهند و در آینده به عنوان برترین‌ها شناخته شوند

او در ادامه تصریح کرد جشنواره جوان چون جشنواره نمایشی نیست؛ دغدغه کیفی موسیقی را دارد. لزومی به اعمال تبلیغات ندارد و آنچه را که در توانش باشد انجام می‌دهد.

او افزود: شکوفایی برترین‌های این جشنواره و استعدادهای جوان کشور فقط از طریق انجمن موسیقی امکان‌پذیر نیست و تمام ارگان‌های فعال در حوزه موسیقی باید این جشنواره را مهم‌ترین بدانند.

علیزاده گفت: مسئله آواز هم بسیار جدی است؛ زیرا یکی از ارکان موسیقی ما موسیقی آوازی است که در این بخش، موسیقی ما تنوع گسترده‌تری دارد. در کشور‌های پیشرفته موسیقیِ ساز و آواز به صورت جداگانه فعالیت می‌کنند. موسیقی سازی ما رپرتوار وسیع‌تری دارد اما موسیقی آوازیمان بسیار فقیر است. اگر بتوانیم در رابطه با موسیقی آوازی‌مان و ردیف‌ها به اشتراکاتی برسیم و اختلافات خواننده‌ها برطرف شود، می‌توانیم در زمینه موسیقی آوازی هم فعالیت بیشتری را داشته باشیم.

او در ادامه در رابطه با عدم حضور خود در جشنواره موسیقی فجر و حضورش در جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان، جشنواره‌ای است که یک سال بر روی آن کار می‌شود و در رابطه با موسیقی فجر که جشنواره‌ای دولتی است، من موضع‌گیری ندارم؛ اما اگر دولت اهمیت به موسیقی را بالا ببرد، ما مرزی بین دولت و ملت قائل نمی‌شویم. حتی گاهی اوقات برخی از مسئولین با موسیقی به صورت توهین‌آمیز برخورد می‌کنند. ما و مردم خوشحال می‌شویم که دولتی فرهنگی،‌ فراگیر و فرهنگ دوست داشته باشیم و من اگر نقصانی را که وجود دارد می‌گویم، تنها از روی دلسوزی است.

در ادامه محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی در رابطه با اضافه شدن بخش نواحی به این جشنواره عنوان کرد:به عنوان کسی که دخل و تصرفی در بخش موسیقی نواحی ایران دارد، در رابطه با اضافه شدن این بخش می‌گویم صرف نظر از اینکه عنوان جشنواره برای چنین گردهمایی‌هایی چقدر درست است و با فرض درست بودن، جشنواره موسیقی را می‌توانیم مهمترین گردهمایی در موسیقی بدانیم.

او تصریح کرد:جشنواره موسیقی جوان، جشنواره‌ای معمولی نیست و یک نوع سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده به شمار می‌آید و همچنین می‌تواند تشبیهی برای جوانان شرکت‌کننده باشد.

او ادامه داد: این جشنواره قصد پرداخت به باطن موسیقی را دارد و اگر قرار باشد موسیقی نواحی را در بخش‌های گروه‌نوازی هم داشته باشیم، این امکان مقدور نیست؛ زیرا گروه نوازی برگرفته از موسیقی غربی است و در فرهنگ موسیقی نواحی ما وجود نداشته است.

او در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: جشنواره موسیقی فجر یک جشنواره محترم سیاسی است و جشنواره‌ موسیقی جوان یک جشنواره فرهنگی است.

در بخش دیگری از این نشست، هومان اسعدی دبیر علمی جشنواره درباره پرسشی مبنی بر تغییر رده‌های سنی شرکت‌کنندگان در دهمین دوره این جشنواره، گفت: با توجه به به‌کار رفتن کلمه «جوان» در این جشنواره و نیز توجه به سن آموزش موسیقی در ایران، منطقی‌تر بود که بازه سنی 15 تا 29 سال را برای شرکت‌کنندگان در نظر بگیریم که به بالا رفتن سطح جشنواره کمک و آن را کیفی‌تر می‌کند.

او گفت: تبصره‌ای هم برای افراد زیر 15 سال وجود دارد که اگر آمادگی اجرای رپرتوآر را دارند‌، درخواست دادن آن‌ها برای شرکت در جشنواره موسیقی جوان بدون مانع است و پس از بررسی تصمیم‌گیری‌ می‌شود که می‌توانند شرکت کنند یا خیر.

همچنین علیزاده درباره نبودن هم‌نوازی در جشنواره موسیقی جوان، گفت: این جشنواره یک جشنواره نمایشی نیست. درباره گروه‌نوازی نیز اگر بودجه لازم را داشته باشیم‌، قطعا بخش مهمی از جشنواره تشکیل خواهد داد.

او ادامه داد: اگر در تکرار جشنواره، معیار خوبی برای تک‌نوازی ایجاد شود، آن‌گاه می‌توان هم‌نوازی را هم اضافه کرد. این جشنواره مانند یک دانشگاه ‌ و هنرستان موسیقی عمل می‌کند و قرار نیست اگر چیزی امکانش وجود ندارد،‌ به‌صورت تبلیغاتی‌ بیان شود. اگر ما هنوز اقدامی در این زمینه نکرده‌ایم، حتما در جلسات‌مان درباره‌اش صحبت می‌کنیم.

در ادامه، علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره ملی بودن جشنواره جشنواره موسیقی جوان را به بودجه مربوط ندانست و دلیل آن را اضافه کردن بخش نواحی به جشنواره اعلام و بیان کرد: این جشنواره در بخش اجرایی بسیار کم‌هزینه است و بیشتر بودجه آن به جایزه برگزیدگان تخصیص می‌یابد. امیدواریم با پشتیبانی آقای مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - بودجه بیشتری بگیریم.

او تصریح کرد در بخش موسیقی نواحی دچار ابهام هستیم، زیرا امسال ابعاد آن بسیار گسترده شده است و باید بعد از پیش ثبت نام، بودجه آن تعیین شود.


504502

کد خبر: 585687

وب گردی

وب گردی