شهر تاریخی یزد و ارسباران  ثبت جهانی خواهند شد

پرونده‌های نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران و شهر تاریخی یزد به یونسکو ارسال شد تا مرکز میراث جهانی یونسکو پس از ارزیابی ۲ پرونده پیشنهادی ایران تصمیم نهایی خود را در اجلاس‌ سال ۲۰۱۷ نسبت به جهانی‌شدن یزد و جنگل‌های ارسباران اعلام کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند، پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران پس از ۲‌سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها و مراتع به همراه پرونده نامزدی ثبت جهانی شهر یزد روز دوشنبه (۵بهمن‌ماه) برای نمایندگی ایران در یونسکو ارسال شد.

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان با اعلام این خبر گفت: پرونده نامزدی ثبت جهانی ارسباران پس از پیگیری سازمان‌های جنگل‌ها و مراتع، محیط‌زیست و میراث فرهنگی، تلاش کارشناسان و حمایت مسئولان ملی، استانی و محلی آماده و با پست بین‌المللی برای نمایندگی ایران در پاریس ارسال شد.

به گفته او منطقه حفاظت شده ارسباران به‌عنوان دومین پرونده نامزد در فهرست آثار جهانی ایران پیش از فوریه به نمایندگی ایران در یونسکو تحویل داده شد تا پس از بررسی و ارزیابی در‌ سال ۲۰۱۷ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان همچنین از آماده‌سازی و ارسال پرونده نامزدی ثبت جهانی یزد به‌عنوان نخستین پرونده شهر تاریخی و فرهنگی ایران خبر داد و گفت: یزد نخستین شهر تاریخی و فرهنگی ایران است که پرونده آن با کمک و همکاری کارشناسان عالی میراث فرهنگی در تهران و استان یزد و همچنین مسئولان دستگاه‌های شهری تهیه و تدوین شد.
طالبیان گفت: پرونده شهر تاریخی و فرهنگی یزد از مدت طولانی درجریان بود و این پرونده با همکاری تمامی ارگان‌ها آماده و برای نمایندگی ایران در یونسکو ارسال شد.به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان، پرونده ثبت جهانی یزد نیز همچون پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پیش از فوریه تحویل کمیته میراث جهانی یونسکو شد تا درچرخه بررسی و ثبت جهانی قرار بگیرد.

20106

کد خبر: 585737

وب گردی

وب گردی