دکتر واشقانی فراهانی: پاسخگویی به نیازهای جامعه با ثبت اختراعات، ایجاد مراکز رشد و دانش‌بنیان عملی می‌شود

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در گذر از دانشگاه آموزش‌محور به کارآفرین، مسئولیت اجتماعی ما پاسخگویی به نیازهای جامعه است که با ثبت اختراعات، ایجاد مراکز رشد و ایجاد مراکز دانش‌بنیان عملی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز، ابراهیم واشقانی فراهانی در مراسم افتتاحیه جشنواره اختراعات دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد کرج برگزار شد، برگزاری این جشنواره را نقطه عطفی در تجاری‌سازی طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه دانست و بیان کرد: گذر دانشگاه آزاد اسلامی از یک دانشگاه آموزش محور به پژوهش محور و کارآفرین است؛ بنابراین در این گذر باید از برنامه‌های دانشگاه در راستای تبدیل دانشگاه به یک دانشگاه نسل سوم استفاده کرد.

وی با توجه به وجود بیش از ۸۰۰ واحد فناور در کشور گفت: اکنون سهم دانشگاه آزاد اسلامی از مراکز رشد کشور بیش از ۳۵ درصد و ۶۸۵ واحد فناور در آن مستقر است و بیش از ۲۲ شرکت‌ تاییدیه معاونت فناوری ریاست جمهوری را اخذ کرده و ۳۳ شرکت مراحل تایید را می گذرانند.

واشقانی با تشریح مسیری که تبدیل دانش به ثروت طی می‌کند، تاکید کرد: طبق معیارهای بین‌المللی، شناسایی مواردی از تحقیقات و پژوهش‌های علمی دارای نوآوری‌های خاص است و در گام بعدی باید هر موسسه در کنار پژوهشگرش قرار گرفته و به ثبت آن بپردازد.

وی با ارائه آماری از وضعیت ایران و جهان در تولید علم گفت: اکنون در تولید علم در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه ۱۵ را داریم ولی در تبدیل این علم به ثروت فاصله زیادی تا جایگاه مناسب کشور داریم و تا رسیدن به اهداف سند چشم انداز ۱۴۰۴ و دستیابی به رتبه نخست هنوز فاصله زیاد است.

واشقانی در باره پتنت نیز سخنانی بیان کرد و گفت: سهم ایران در این مقوله به قدری ناچیز بوده است که در مقایسه‌های جهانی مطرح نشده است.

وی اضافه کرد: بدون ثبت پتنت یک نقص مهم در روند تولید ثروت از علم وجود دارد و باید در این زمینه تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتری کرده و گام‌های بلندی برداریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به شاخص‌های مختلف فاصله ارزیابی‌های بین‌المللی گفت: فاصله بین تولید علم و نوآوری کشور مورد قبول نیست و باید این فاصله را کم کرد؛ با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه، نخستین گام انجام پژوهش‌های ماموریت گرا و مساله محور که هدفش حل مسائل کشور و شکوفایی اقتصادی کشور است، لحاظ می‌شود.

وی با تکیه بر اهمیت موضوع ثبت اختراع در کشور و به‌ویژه در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ثبت اختراع بین‌المللی در دانشگاه آزاد هنگامی ایجاد اعتبار می‌کند که به اسم این دانشگاه باشد و اکنون تعداد این‌گونه اختراعات، مناسب و قابل توجه نیست و امیدواریم این‌ جایگاه با تشکیل اداره ثبت اختراع در دانشگاه آزاد اسلامی بهبود یابد.

باید در به دست آوردن بازارهای جهانی و تکنولوژی بر‌تر دنیا به روز باشیم

معاون برنامه ریزی و اقتصاد استانداری البرز نیز که به دلیل ماموریت استاندار البرز، به نمایندگی از وی در این مراسم شرکت کرده بود با سخنانی درباره اهمیت حمایت از مخترعان و مبتکران در جامعه به طور عملی گفت: با مطرح شدن موضوع پساتحریم و برجام و با توجه به ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور اسلامی در دو بخش سرمایه گذاری مستقیم و یا مشارکت باید در به دست آوردن بازارهای جهانی و تکنولوژی بر‌تر دنیا به روز باشیم.

علی کامکار تدابیر اندیشه شده مهم در این زمینه را وجود تعامل بین دانشگاه و صنعت دانست و اظهار کرد: کسانی که افکار دانش‌بنیانی دارند می‌توانند تحقیق کنند و با توجه به شرایطی که در کشور وجود دارد، شاهد آن هستیم که نیازمندی تولید در کشور و در صنایع وجود دارد و در جایگاه تجاری سازی دانش و تفکرات نوآوران مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.

وی با حساسیت‌هایی که دولت در این باره دارد، ابراز امیدواری کرد که تفکر بر این است که صنعت، دانشگاه و پژوهشگاه همه زیر یک سقف باشند و با مشارکت بیشتر در تجاری سازی آینده روشنی برای صنعت کشور پیش بینی می‌شود.

دکتر بهروز میرزا رئیس واحد کرج به همراه دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و هیأت همراه، دکتر سهراب‌پور قائم مقام معاونت علمی ریاست جمهوری، دکتر داود ثمری رئیس مرکز توسعه فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر جهان پناه رئیس بنیاد ملی نخبگان استان البرز، دکتر اردوخانی رئیس بنیاد ملی نخبگان استان تهران، دکتر کامکار معاون برنامه ریزی و اقتصاد استاندار البرز، دکتر ایرانی فرماندار ویژه شهرستان کرج، جمعی از معاونان استاندار و فرماندار، دکتر رامک رئیس صدا و سیمای مرکز البر، دکتر موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز و نیز روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان‌های البرز و تهران و تعدادی از مسئولان اجرایی این دو استان با افتتاح نمایشگاه‌های محصولات علمی از غرفه‌های مخترعان و مبتکران شرکت کننده که در دو بخش دستاوردهای علمی و تجاری سازی دایر است، بازدید کردند.

20101

کد خبر: 585859

وب گردی

وب گردی