هیچ بیمارستانی در خوزستان شرایط آموزش پرستار را ندارد

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اشاره به طرح یک ساله تربیت کمک پرستار، گفت: این نیروها در صورت داشتن شرح وظایف مشخص و محدود، می‌توانند جایگزین موقتی مناسبی در مواقع نیاز باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر پروین عابدی، در خصوص طرح یک ساله تربیت کمک پرستار، اظهار کرد: این طرح از سوی وزارت بهداشت ابلاغ و شرکتی به نام‌ آوای سلامت متولی انعقاد قرارداد با برخی سازمان‌ها مانند جهاد دانشگاهی در خوزستان برای تربیت کمک پرستار شده است.

وی با بیان این‌که کمک پرستاران برای رفع نیازهای آنی و فوری سیستم درمان جایگزین موقتی مناسبی هستند اما نباید حیطه وظایف آن‌ها با وظایف پرستاران تداخل داشته باشد، تصریح کرد: در زمان خاصی که کوتاه باشد و ادامه پیدا نکند در صورت نیاز، این افراد راهکار موقتی مناسبی هستند و ظاهراً شرکت آوای سلامت این افراد را به‌صورت پیمانکاری استخدام می‌کند.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با تأکید بر این‌که حیطه وظایف کمک پرستاران باید محدود باشد، گفت: در گذشته شرح وظایف زیادی برای این افراد تعریف شده بود که نزدیک به شرح وظایف یک پرستار کارشناس با آموزش چهار ساله بود. اگر این افراد وارد محدوده یک پرستار شوند نه‌تنها کمک‌رسان نخواهند بود، بلکه می‌توانند آسیب‌رسان نیز باشند چراکه به مانند یک پرستار آموزش ندیده‌اند و تخصص ندارند.

عابدی یادآور شد: اعتراضاتی که در این راستا صورت گرفت نیز به دلیل شرح وظایف طولانی این افراد بود؛ محدوده مشخصی وجود نداشت و این افراد در برخی مواقع به‌عنوان پرستار نیز استفاده می‌شدند. البته بیشترین اعتراضات به طرحی بود که از سوی وزارتخانه برای تربیت پرستار توسط بیمارستان‌های خصوصی و دولتی که نیاز به پرستار داشتند، عنوان شد.

وی با ابراز مخالفت با طرح تربیت "پرستار" در بیمارستان‌ها، خاطرنشان کرد: هیچ بیمارستانی شرایط آموزش پرستار را ندارد؛ حداقل در استان خوزستان چنین بیمارستانی وجود ندارد و ما شدیدأ با چنین طرحی مخالف هستیم. این طرح هنوز اجرایی نشده و در حال حاضر به اصفهان که قطب پرستاری کشور است، برای بازنگری و رفع نواقص ارجاع شده است.

پذیرش دانشجوی خارجی توسط دانشکده پرستاری و مامایی

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با اعلام آمادگی کامل برای پذیرش دانشجوی خارجی از کشورهای همسایه، خاطرنشان‌کرد: دانشکده پرستاری و مامایی تیم مجربی برای آموزش دانشجو در رشته‌های پرستاری و مامایی و اتاق عمل به دو زبان انگلیسی و عربی در اختیار دارد که به محض اخذ مجوزهای لازم از استانداری و برداشته‌شدن موانع، اقدام به پذیرش دانشجو از کشورهای همسایه خواهد کرد.

عابدی خاطرنشان کرد: برای مقطع کارشناسی پرستاری یا مامایی امکان پذیرش 20 دانشجو، در مقطع کارشناسی ارشد 6 یا هفت دانشجو و در مقطع دکتری چهار دانشجو در سال را خواهیم داشت.

واگذاری مأموریت به قطب‌های 10 گانه کشور توسط وزارت بهداشت

وی با اشاره به این‌که اهواز قطب چهار کشوری در میان قطب‌های 10 گانه اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت است، گفت: حدود یک ماه است که یکسری مأموریت‌های آموزشی به دانشگاه‌های اهواز سپرده شده که یکی از این مأموریت‌ها سلامت باروری و بیولوژی تولیدمثل است.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز افزود: در حال حاضر این مأموریت به‌صورت مشترک به گروه مامایی در دانشکده پرستاری و مامایی و گروه زنان در دانشکده پزشکی واگذار شده است.

عابدی با ابراز خرسندی از واگذاری مأموریت‌های وزارتخانه به قطب‌های 10 گانه کشوری اظهار کرد: ما با گروه‌های مختلف مانند گروه اورولوژی، جنین‌شناسی و زنان با تمام توان برای انجام این مأموریت تلاش می‌کنیم.

20104

کد خبر: 586196

وب گردی

وب گردی