کارگردان نمایش «هملت» در نشست رسانه‌ای:مخاطبان تئاتر ایران محافظه‌کار نیستند

توماس اوستر‌مایر کارگردان شناخته شده تئاتر آلمان که با اجرای نمایش «هملت» در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور پیدا کرده بود، امروز در نشستی رسانه‌ای در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر، به سوال های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، توماس اوستر‌مایر درباره تجربه حضور خود در ایران گفت: حضورهای بین‌المللی گروه تئاتر «شابونه» از کشور کانادا شروع شد. طی سال‌های گذشته تمایل برای اجرا در ایران وجود داشت تا اینکه امسال حضور و اجرا در ایران محقق شد. زیاد با فرهنگ ایران آشنا نیستم و این فرصت مغتنمی است که بتوانم با فرهنگ ایران آشنا شوم. البته به دلیل اینکه مادر ویدیو دیزاینر نمایش «هملت» ایرانی است، اجرای اولین شب نمایش تا حدی تحت تأثیر فرهنگ ایرانی بود.

کارگردان نمایش «هملت» درباره شکل‌گیری اجرای این اثر نمایشی در مواجهه با مخاطب، توضیح داد: قطعا مواجهه با مخاطب در هر محلی در نحوه اجرای «هملت» تأثیرگذار است. من به دنبال چیزی هستم که به عنوان تئاتر جهانی مطرح است که این تئاتر در تعامل با مخاطب شکل می‌گیرد. تئاتر بر خلاف سینما و تلویزیون دارای دو وجه است و می‌تواند مخاطب را درگیر کند.

اوسترمایر افزود: اولین اجرای نمایش «هملت» در جشنواره تئاتر فجر طولانی شد و این طولانی شدن به دلیل ارتباطی بود که با مخاطب برقرار شد.

این کارگردان مطرح تئاتر آلمان درباره تغییراتی که در نمایش «هملت» برای اجرا در ایران انجام شد، گفت: میزان تغییراتی که برای اجرای این نمایش در ایران ایجاد شد بسیار زیاد بود. این تغییرات بخصوص برای بازیگر نقش اوفلیا و گرترود باعث شد تا تجربه حسی سختی را پشت‌سر بگذارد. در واقع او به خاطر من و به خاطر علاقه‌ای که به شما مخاطبان ایرانی داشت، روی صحنه رفت.

وی یادآور شد: ما نمایش «هملت» را در منطقه اشغالی رام‌الله هم اجرا کردیم ولی این تغییراتی که در ایران ایجاد شد در آن اجرا وجود نداشت. در واقع اعمال این تغییرات به خاطر مسائل فرهنگی نیست بلکه سیاسی است.

اوسترمایر در خصوص اینکه آیا پیش از حضور در ایران شناخت لازم و کافی را در خصوص شرایط اجرا در ایران و قوانین اجرای آثار نمایشی نداشته است؟ تأکید کرد: خیلی دقیق می‌دانستم و خودم را آماده کرده بودم. برای من کنترل کردن بازیگر که با تغییرات ایجاد شده در شرایطی جدیدی قرار گرفته بود، تازگی داشت.

کارگردان نمایش «هملت» در خصوص حد بداهه‌پردازی و مواجهه با مخاطب در هر شب اجرا و مطول شدن اجرای نمایش به دلیل این بداهه‌پردازی، گفت: این یک رویا است که مواجهه با مخاطب باعث شود نمایش طولانی‌تر شود. لحظات بداهه زیاد داوم نمی‌آورند و این شرایط بداهه سازگار با شرایط بازیگر نقش هملت هستند. در این ورژن از نمایش «هملت» بر این جمله که «جنون هملت دشمن اوست» تأکید شده است. رفتاری که هملت با بداهه‌پردازی انجام می‌دهد برای این است که رفتار او ناشی از جنون است.

این کارگردان مطرح تئاتر اروپا با اشاره به اینکه نمایش «هملت» در شهر نیویورک آمریکا اجرا نشد، اظهار کرد: من ۴ نمایش را در شهر نیویورک اجرا کردم ولی برای اجرای «هملت» به من گفته شد که نمی‌توانیم این نمایش را در آنجا اجرا کنیم زیرا مخاطبان آمریکایی محافظه‌کار هستند اما اجرای «هملت» در ایران نشان داد که مخاطبان تئاتر ایران محافظه‌کار نیستند.

اوسترمایر با بیان اینکه تئاتر یک هنر بومی است، اجراهای خود را نشأت گرفته از فرهنگ چندملیتی موجود در شهر برلین دانست که سعی می‌کنند این فرهنگ چندملیتی را منعکس کنند.

راین بودز مدیر برنامه‌های فرهنگی سفارت آلمان نیز در این نشست رسانه‌ای با اشاره به دعوت دیرهنگام صورت گرفته برای اجرای نمایش «هملت» در ایران، گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای حضور این کار که دارای ابعاد گسترده‌ای است انجام شد تا اوسترمایر و گروه نمایش «هملت» در این فرصت کوتاه آشنایی خوبی با فرهنگ ایران داشته باشند.

وی درباره تعامل بیشتر برای اجرای آثار نمایشی آلمان در ایران، یادآور شد: اولین مسأله بودجه است. اگر بخواهیم تعداد نمایش‌های بیشتری در ایران اجرا شوند باید مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و همچنین گروه‌های نمایشی در تعامل بیشتری با ما باشند. امکانات بودجه‌ای سفارت آلمان محدود است.

بودز تأکید کرد: علاقه‌مندی زیادی در آلمان وجود دارد تا گروه‌های تئاتری برای اجرا به ایران بیایند. در حال حاضر که نام ایران در رسانه‌های بین‌المللی مطرح است، این تمایل خیلی بیشتر وجود دارد.

مدیر برنامه‌های فرهنگی سفارت آلمان اظهار کرد: هدف ما این است که اجرای تئاتر گروه‌های آلمانی تنها معطوف به شهر تهران نباشد و ما این آثار را در شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز هم به صحنه ببریم که این امر نیازمند تعامل مرکز هنرهای نمایشی با سفارت آلمان است.

در این نشست رسانه‌ای سعید اسدی دبیر سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مهرداد رایانی‌مخصوص دبیر بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره و پریسا مقتدی رئیس مجموعه تئاتر شهر نیز حضور داشتند. ضمن اینکه گروه تئاتر «تی‌توک» به سرپرستی ابراهیم‌ پشت‌کوهی نیز در این نشست خبری حاضر بودند.

نمایش «هملت» به کارگردانی توماس اوستر مایر روزهای نهم و دهم بهمن‌ماه نیز دومین و سومین اجرای خود در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را پشت‌سر می‌گذارد.

505502

کد خبر: 586249

وب گردی

وب گردی