اگر میخواهید سرطان نگیرید،درست زندگی کنید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: یکی از عوامل اثرگذار در بروز بیماری‌های غیرواگیر سبک زندگی است که نیاز به آگاهی بخشی و آشنایی با بیماری‌ها را تبدیل به امری ضروری کرده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر راضی ناصری‌فر در این باره گفت: سومین عامل مرگ‌ومیر در کشور و همچنین استان ایلام ابتلا به سرطان است. به‌طورکلی رفتارها، سبک زندگی، تغذیه، نوع فعالیت‌ها و وضعیت هوا از عواملی هستند که بر بروز سرطان به‌ عنوان سومین عامل مرگ‌ومیر در استان تاثیر دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با بیان اینکه اصل نخست در مبارزه با بیماری‌ها، پیشگیری از عوامل خطرساز بیماری است، افزود: هدف حوزه سلامت ارائه اطلاعات به مردم و شناسایی عوامل خطر و همچنین روش‌های لازم برای خودمراقبتی است که با تغییر رفتارها و سبک زندگی و گزینش الگوهای زندگی سالم می‌توان درصد خطر ابتلا را کاهش داد.

او یکی از راهبردهای مبارزه با سرطان را ارتقای سواد سلامت به‌ویژه در گروه زنان عنوان کرد و گفت: باید کمپین‌های استانی در مورد مبارزه با دخانیات، قلیان، اعتیاد، فست‌فودها و... تشکیل شود و همچنین برنامه‌هایی مانند خودمراقبتی، آموزش به بیماران سرطانی از طریق بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی، جلب مشارکت مردمی و افزایش دسترسی مردم به اطلاعات مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر با استفاده از تکنولوژی روز به‌ عنوان عواملی موثر در راستای ارتقای سواد سلامت تقویت شود.

ناصری‌فر، بهره‌مندی مردم از خدمات بهداشتی را عامل مهم دیگری در مبارزه با سرطان دانست و گفت: باید مردم به حدی از آگاهی برسند که بتوانند عوامل خطرساز و نشانه‌های بیماری را شناسایی کنند.

او سومین راهبرد پیشگیری از بیماری‌ها را نهادینه‌سازی کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر آن‌ها عنوان و تاکید کرد: باید این تصور غلط که مبارزه با سرطان تنها بر عهده‌ وزارت بهداشت است، از بین برود. کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر باید نهادینه شود تا سرطان شناخته شده و جامعه نسبت به بیماری سرطان حساس شود و چه بساکه با خودآزمایی به تشخیص زودهنگام آن کمک کنند.

2016

کد خبر: 586327

وب گردی

وب گردی