لنین هنوز یک چهره جنجالی در روسیه است

ذهن عموم مردم روسیه بر روی این مسئله متمرکز شده است که جسد بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی ، لنین، که درمقبره سنگی در پای دیوار کرملین در میدان سرخ مسکو نگهداری می‌شود، باید دفن شود. ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه از روز دوشنبه تا به حال برای پاسخ دادن به عقاید متضاد با نیروهای تازه‌ای درگیر شد.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری ایتارتاس در گزارشی به موضوع عقاید سیاسی لنین، ایده خودمختاری اتحاد جماهیر شوروی از سوی لنین و بحث دفن جسد او پرداخته است.

ذهن عموم مردم روسیه بر روی این مسئله متمرکز شده است که جسد بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی ، ولادیمیر لنین که درمقبره سنگی در پای دیوار کرملین در میدان سرخ مسکو نگهداری می‌شود، باید دفن شود. ولادیمیر پوتین ، رئیس‌جمهور روسیه از روز دوشنبه تا به حال درگیر پاسخ دادن به عقاید متضادی در این باره است. پوتین گفت: همانگونه که من می‌بینم، این موضوع باید با دقت بررسی شود که موجب برهم خوردن آرامش جامعه نشود.

به نظر می‌رسد پوتین خود اصلا انتظار نداشت که سخن گفتن در مورد بنیان‌گذار اتحاد جماهیر شوروی ، ولادیمیر لنین، باعث انفجار بمب خشم بعضی از مردم شود. در 21 ژانویه ، نود و دومین سالگرد مرگ ولادیمیر لنین ، پوتین نشست شورای علمی روسیه را برگزار کرد. یکی از دانشمندان درخواست ایجاد یک سازمان تحقیقاتی‌ به نام "حاکمیت جریان‌های فکری" کرد. او این نام را از یکی از ابیات یکی از شعرای اتحاد جماهیر شوروی برداشت کرد که یک‌بار در مورد رهبر انقلاب روسیه نوشت: او دوره افکار و عقاید را حکمرانی کرد. پوتین پاسخ داد حاکمیت دوره فکری هیچ نتیجه مثبتی به ارمغان نیاورد. پوتین لنین را برای ایده‌هایش در مورد ساختن اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک انجمن خودمختار انتقاد کرد. او گفت: این یک بمب اتمی بود که در زیر ساختمانی به نام روسیه کارگذاشته شوده بود. بعد از مدتی این بمب منفجر شد و دیگر هیچ نیازی به یک انقلاب جهانی نبود.

تئوری انقلاب جهانی در اصل توسط کارل مارکس و فردریش انگلس مطرح شد و بیشتر توسط ولادیمیر لنین و همکاران او ، به ویژه، جانشین او ژوزف استالین توسعه یافت. عضو دومای روسیه، ویاچسلاو نیکولوف، نوه رئیس کابینه وزیران دوره اتحاد جماهیر شوروی در طول حکومت استالین، به تاس گفت: انترناسیونالیسم پرولتری و جرقه انقلاب جهانی با هدف نهایی ایجاد حکومت طبقه کارگر در سراسر جهان یکی از اجزا مهم سیاست خارجی شوروی بود. پدربزرگم یک بار گفت – گفته‌های او برایم بسیار جالب بود - که در سال 1953 ، سالی که استالین مرد، اتحاد جماهیر شوروی حدود 70٪ از بشریت را کنترل می‌کرد. چپ‌گرایی در آن دوران زیاد بزرگ نبود اما نیکیتا خروشچف روی کار آمد و همه چیز را نابود کرد. خروشچف شوروی را بین سالهای 1958 تا 1964 رهبری می‌کرد.

رئیس بایگانی سابق روسیه ، رودولف پیخویا، می‌گوید لنین واقعا خاص بود. او از روسیه به عنوان یک محرک انقلاب جهانی استفاده کرد. ایده ساخت اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک اتحاد از خودمختاری ها همچنین متعلق به لنین بود. پیخویا به تاس گفت: در سال 1922 ، هنگامی‌ که بحث در مورد اصول آینده پیشرفت اتحاد جماهیر شوروی بود استالین بصورتی پایدار و محکم در برابر ایده خودمختاری ها برای جلوگیری از مشکلات ملیتی ایستاد اما لنین ترجیح می‌داد راه خود را ادامه دهد که اتحاد جماهیر شوروی به عنوان اتحادی از جمهوری‌های تشکیل دهنده ظاهر شود که از حق جدایی‌طلبی بهره می‌بردند. استدلال پوتین به اثر ایده لنین از یک انقلاب جهانی و مستقل شدن جمهوری‌های قومی منجر به فروپاشی این کشور به نظر قانع‌کننده می‌رسد.

در آستانه 100 مین سالگرد انقلاب سوسیالیستی در سال 1917، این امر می‌تواند منجر به برگزاری یک مناظره عمومی در مورد نقش لنین در تاریخ شود. بسیاری از سیاست‌مداران روسی خواستار بیرون آوردن جسد لنین از آرامگاهش در میدان سرخ و دفن او شدند. ولادیمیر ژیرینوفسکی، رهبر حزب لیبرال دموکرات گفت: جسد او [ لنین ] باید سوزانده شود و خاکستر او در قبرستان فدرال در مکانی گمنام دفن شود. جنایات لنین وحشتناک‌ترین جنایات تاریخ بشر بودند. خیلی‌ها شگفت‌زده شدند وقتی رهبر جمهوری اینگوشیا با جمعیت مسلمانان، ،یونس بک یفکروف، اعلام کرد که جسد لنینباید طبق آداب و رسوم مسیحیان دفن شود.

ایده دفن لنین ایده نویی نیست . در سال 1991، این موضوع در کنگره نمایندگان مردم اتحاد جماهیر شوروی توسط شهردار آینده لنینگراد، آناتولی سوبشاک، که در نهایت نام لنینگراد را به سنت پترزبورگ تغییر داد، مطرح شد. سوبشاک گفت که او تا به حال چندین بار از بوریس یلتسین، رئیس‌جمهور وقت خواسته که دستور دفن جسد لنین در یک گورستان در سنت پترزبورگ در کنار قبر مادرش را بدهد. یلتسین جرات نکرد چنین اقدامی را که باعث خشم کمونیست‌ها می‌شود انجام دهد، چون کمونیست‌ها همچنان در آن روزها اکثریت پارلمان روسیه را تشکیل می‌دادند و حتی ممکن بود رئیس‌جمهور را متهم و او را استیضاح کنند. الکساندر ولوشین ، رئیس دفتر ریاست‌جمهوری در زمان یلتسین که دفترش در کاخ کرملین فقط در 10-15 متر دورتر از آرامگاه بود، یک بار شوخی‌ای با جسد لنین کرد و گفت: او آنجا دراز کشیده است و من اینجا کار می‌کنم. ما همدیگر را اذیت نمی‌کنیم.

ترجمه: الهیار الهی

301302

کد خبر: 586455

وب گردی

وب گردی