با حضور سفیرکشورژاپن ؛ جشنواره فرهنگی "اوماتسوری " برگزارشد

جشنواره یک روزه فرهنگی "اوماتسوری " با همکاری سفارت ژاپن و فرهنگ سرای ارسباران باحضور "کوبا یاشی "سفیراین کشور و محسن سلیمانی مدیر جدید فرهنگی هنری منطقه 3 و رییس فرهنگ سرای ارسباران پنج شنبه 8 بهمن برگزارشد .

به گزارش ایسکانیوز اجرای بازی های سنتی ژاپن، خطاطی ژاپنی، عکس با لباس سنتی ژاپنی معروف به هاپی، آموزش گل آرایی، کارگاه اوریگامی (ساخت اشکال مختلف باکاغذوتا) توسط دانش آموزان ژاپنی و انجمن اوریگامی در بخش اول این جشنواره اجرا شد.

بخش بعدی برنامه های جشنواره در تالارهنر با پخش کلیپ فرهنگی و سرود ملی کشورژاپن و ایران شروع شد "سوران بوشی" نام حرکات موزون با صدا است که توسط ماهیگیران در حین صید ماهی در شمال ژاپن شهر"هوکایدو" انجام می شود که دانش آموزان این صحنه را به زیبایی به تصویرکشیدند .

خانم کوتو قطعاتی راکه یکی از آنها (مجنون ترانه سنتی ایرانی) نام داشت با ساز "کوتو" برای حاضرین نواخت .

ساز"کوتو با قدمت 1300ساله از چین وارد کشورژاپن شده است . این ساز برای نواختن موسیقی در مراسم تشریفاتی، دربار و اشراف در این کشور نواخته می شود . این ساز موسیقی دست ساز است و ازبدنه، سیم و خرک شبیه پل متحرک تشکیل شده است وبدنه آن از چوب توخالی ، سیم های کوتو از ابریشم یا تترون و خرک از عاج فیل و مضراب از استخوان نهنگ ساخته می شود .

ورزش های رزمی آیی آیدو با استفاده از شمشیر وبدن و حفظ تمرکز، جودو در سه بخش پرتابی(ناگه وازا)، فنون خاک( کاتامه وازا یا نه وازا ) و فنون ضربه ای (آتمی وازا )، کندو با شمشیر ژاپنی ولبه های تیز و برجسته و بدنه قوسی شکل که به شمشیر سامورایی معروف است و کاراته با حضور ورزشکاران ژاپنی و تعدادی از ورزشکاران عضو فدراسیون ورزش های رزمی ایران در صحنه تالارهنر اجرا شد.

در بخش بعدی یکی از نمایندگان "انجمن اوریگامی" ایران در باره این هنر گفت : یوشی زاوا مبدع اوریگامی بوده است و در قرن 20 با ساخت 50 هزار شکل با کاغذ و تا انقلابی را دراین هنر بوجودآورد و هم اکنون اوریگامی 600 عضو فعال در ایران دارد .

نمایشگاهی با آثار اوریگامی پیشرفته و حجم با اوریگامی در گالری شماره دو و سه فرهنگ سرای ارسباران برای بازدید عموم برپابود .

در خاتمه آقای کوبا یاشی سفیرژاپن با تشکر و قدردانی از دست اندرکاران برپایی این مراسم از اینکه توانست فرهنگ ژاپنی را به مردم ایران نشان دهند احساس خرسندی کرد.

504502

کد خبر: 586512

وب گردی

وب گردی