اعتیاد عامل 73 درصد جرائم اصلی جامعه  است/25 درصد قتل‌ها در اثر مصرف شیشه است / قتل‌های شیشه‌ای 

در چند دهه اخیر اعتیاد در جامعه ایران به حدی گسترش یافته است که تبدیل به مهم‌ترین آسیب اجتماعی شده است. شدت این مساله به حدی است که گفته می‌شود 73 درصد از جرائم اصلی جامعه از اعتیاد تأثیر می‌پذیرند و این مساله زمانی که پای مواد مخدر صنعتی وسط می‌آید بیشتر هم می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان امروزه شیشه به عنوان یک مخدر صنعتی در کمتر از یک دهه سهمی 26 درصدی از مصرف مواد مخدر را در جامعه به دست آورده است. توهم‌زا بودن و جنونی که مصرف این ماده در افراد مصرف‌کننده ایجاد می‌کند باعث شده که 25 درصد قتل‌ها در اثر مصرف آن صورت بگیرند. قتل‌هایی که به قتل‌های شیشه‌ای معروف شده‌اند و جست‌وجوی ردپای آنها در اخبار رسانه‌ها بسیار پررنگ است.

در عصر حاضر سخن راندن از یک آسیب اجتماعی مانند اعتیاد بدون تأثیری که بر سایر آسیب‌ها می‌گذارد و تأثیری که از آنها می‌پذیرد امکان‌ناپذیر است. با این پیش‌فرض زمانی که پای مواد مخدر صنعتی وسط می‌آید باید این تأثیرگذاری آسیب‌ها بر یکدیگر بیش از پیش نمود پیدا کند. تا چند دهه قبل هنگامی که صحبت از اعتیاد می‌شد موادی مانند تریاک، هروئین و حشیش نخستین لغاتی بودند که به ذهن خطور می‌کردند، هر چند که در دهه‌های اخیر هم هنوز مصرف این قسم از مواد در جامعه فروکش نکرده است اما امروزه مصرف نوع جدیدی از مواد مخدر به نام مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها در جامعه رواج پیدا کرده که استقبال قشر جوان از آنها باعث شده که بیش از مواد مخدر سنتی مشکل آفرین شوند. رواج این مواد در جامعه به حدی است که گفته می‌شود 2 هزار و 200 روانگردان برای عرضه در جامعه وجود دارند. اعتیاد را دروازه ورود به بسیاری از جرائم مانند سرقت، قتل، آدم‌فروشی، تکدی‌گری، آدم‌ربایی و آسیب‌هایی مانند افسردگی، طلاق، فرار از منزل، فقر، خودکشی و بسیاری دیگر از مشکلات و معضلات فردی و اجتماعی می‌دانند. به نحوی که گفته می‌شود 73 درصد از جرائم اصلی جامعه در ارتباطی مستقیم با اعتیاد هستند. تمام مشکلات ذکر شده که اعتیاد تأثیری مستقیم در شکل گیری آنها دارد در مصرف مواد مخدر صنعتی این تأثیر چندین برابر می‌شود.

25 درصد قتل‌ها در اثر مصرف شیشه

سندوس محمدی در این گزارش می نویسد: زمانی که صحبت از مواد مخدر صنعتی می‌شود باید شیشه را پیشتاز در مصرف این مواد اعلام کرد. مصرف شیشه در جامعه ایران به حدی رواج پیدا کرده که بعد از تریاک و مشتقات آن شیشه پرطرفدارترین ماده مخدر در ایران است. بر اساس آمارهای ارائه شده 55 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر تریاک مصرف می‌کنند. 26 درصد آنها شیشه، 16 درصد کراک افغانی، هشت درصد هروئین، 6 درصد حشیش و سه درصد اکستازی مصرف می‌‌کنند. این آمار نشان‌دهنده آن است که مصرف مخدر شیشه که یک مخدر توهم‌زا و صنعتی است رتبه دوم را در کشور ما به خود اختصاص داده است. رواج این ماده در جامعه به حدی بود که مسئولان دست به کار شدند و با ممنوع کردن ورود مواد پیش‌ساز ساخت آن باعث شدند عرضه شیشه در جامعه کاهش یابد و قیمتش بالا برود، اما با وجود این افزایش قیمت نجومی مصرف شیشه در جامعه ایران هنوز هم رواج دارد. مصرف شیشه به دلیل توهمی که ایجاد می‌کند حوادث ناگوار و جرائم خشنی را به دنبال دارد که در سال‌های اخیر در ایران بسیار افزایش داشته است، یکی از این جرائم قتل‌هایی هستند که به قتل‌های شیشه‌ای شهرت یافته‌اند و هر ساله هم تعدادشان بیشتر می‌شود.

یک سال قبل، علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به مصرف مواد مخدر روانگردان هشدار داد و گفت: «تحقیقات نشان داده است که شیشه مغز را کوچک می‌کند و علت ۲۵ درصد قتل‌ها در کشور مصرف شیشه است.» 25 درصد قتل‌ها به معنای رقمی حدود 50 هزار قتل در سال در اثر مصرف شیشه است. این بدان معناست که روزانه حدود 140 قتل در اثر مصرف شیشه صورت می‌گیرند و با این اوضاع قتل‌های شیشه‌ای به این زودی‌ها از صفحات روزنامه‌ها پاک نخواهند شد. قتل‌های شیشه‌ای جنایت‌های هولناکی هستند که بیشتر آنها قتل‌های خانوادگی هستند. مصرف شیشه چنان توهم و جنونی را در فرد معتاد ایجاد می‌کند که او درصدد ضربه زدن به عزیزانش برمی‌آید.

مصرف شیشه به حالات توهمی و جنون می‌انجامد

یک کارشناس اعتیاد درباره تأثیری که مصرف شیشه بر مغز می‌گذارد به «آرمان» می‌گوید: مصرف شیشه افزایش‌دهنده تعدادی ناقل‌های شیمیایی در مغز است، در میان این ناقل‌های شیمایی ماده‌ای به نام دوپامین اهمیت بیشتری دارد زیرا افزایش بیش از حد این ماده در مغز حالات توهمی و جنون را دامن می‌زند و باعث می‌شود افراد افکار هذیانی پیدا کنند یعنی دچار اوهام و خیالاتی می‌شوند که با واقعیت منطبق نیست در نتیجه ممکن است مرتکب جنایت و قتل شوند. این افراد اوهامی دارند که فکر می‌کنند دیگران درصدد آسیب زدن به آنها هستند و همین باعث می‌شود این افراد درصدد دفاع از خودشان به عنوان پیش‌دستی به دیگران حمله کنند. خطر و مشکل‌زایی آمفتامین یا شیشه به همین بازمی‌گردد.

آذرخش مکری می‌افزاید: اینکه شیشه با یک بار مصرف بر مغز افراد تأثیر بگذارد بعید است، برای تأثیرگذاری این ماده بر مغز چند نوبت یا چندین نوبت مصرف لازم است. هر چقدر زمان بگذرد تأثیر این ماده بیشتر می‌شود و معمولا در مصرف بالای سه ماه بروز حالت‌هایی مانند توهم و جنون خیلی محتمل‌تر می‌شود. در درازمدت این حالات توهمی ایجاد می‌شوند و باعث کاهش توانایی‌های مغزی از جمله حافظه و یادگیری می‌شوند.

105105

کد خبر: 586923

وب گردی

وب گردی