مواد مخدر صنعتی، خطری که دانشجویان را تهدید می کند

استاد دانشگاه تربیت مدرس بر این باور است که مواد مخدر مهمترین آسیب اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی است و مسوولان امر باید در مبارزه با آن با همه اقشار جامعه ارتباط برقرار کنند به ویژه با دانشگاه‌ها که در حوزه پیشگیری از اعتیاد از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، ایران‌دخت زمانی هشدار داد که در حال حاضر مسئولان با مسئله جدیدی روبرو شده‌اند که همان راهیابی مواد مخدر سنتی و شیمیایی به دانشگاه‌ها، خصوصا در بین دانشجویان ورودی‌های جدید است.

وی با بیان اینکه دانشجویان بیشتر در معرض تهدید مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی هستند، گفت: آنان به خاطر تغییرات ناگهانی که با آن مواجه می شوند ‏و از محیط کوچک دبیرستان به محیط بزرگترین و اجتماعی تری همانند دانشگاه وارد ‏می شوند بیشتر در معرض این بلای خانمانسوز قرار می گیرند.

این استاد دانشگاه افزود: بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار حساس و مهم است، باید بسترهای لازم برای تحقق این رویکرد فراهم شود، برگزاری دوره‌های آموزش اولیه برای ‏آشنایی دانشجویان با خطرات مواد مخدر و داروهای روانگردان می‌تواند نقش بسزایی در ‏پیشگیری از ابتلا به این معضل داشته باشد.

زمانی با اظهار تاسف از عدم رسیدگی و نظارت دقیق بر محیط‌های دانشگاهی و خوابگاه‌های دانشجویی در زمینه مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، اظهار کرد: در حال حاضر توسعه آسیب‌های اجتماعی بویژه مواد مخدر و روانگردان‌ها نگران‌کننده است و این معضل به یکی از چالش‌های فراروی متولیان و دست‌اندرکاران امر آموزش و تربیت تبدیل شده است.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت شناخت صحیح پدیده آسیب‌ها و تحلیل روند آنها و ارائه راهکارهای کاربردی لازم و عملیاتی کردن آنها از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در جهت مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی مسئولان جامعه را موفق سازد.

به گفته زمانی، اعتیاد به مواد مخدر مهم‌ترین آسیب اجتماعی است که ریشه در عوامل اجتماعی- روانی دارد و بر روان فرد و نیز جامعه اثر می‌گذارد.

وی با استناد به برخی از آمارهای موجود افزود: اعتیاد به موادمخدر و روانگردان ها یکی از چهار بحران اجتماعی هزاره سوم در جهان است که بیش از 180 کشور با این پدیده درگیر هستند و همچنین در ایران، بر اساس گزارش‌های موجود، بیش از 90 درصد مردم، اعتیاد را یک آسیب جدی و بیش از 92 درصد وضعیت اعتیاد در جامعه را نگران کننده اعلام کرده‌اند.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه برای جلوگیری از بحرانی شدن مصرف مواد مخدر بین دانشجویان و سایر اقشار جامعه نیازمند برنامه ها و اقدامات جدی تری از سوی دست اندرکاران امر هستیم، تصریح کرد: کشور ما بدلیل شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، ‌اجتماعی، ‌فرهنگی شرایط مستعدی را برای روی آوردن جوانان به اعتیاد داراست.

وی افزود: با توجه به اینکه مبارزه با مواد مخدر تاکنون صورت برخورد قانونی بوده اما بدلیل ناکار آمد بودن این روش‌های قانونی در سال‌های اخیر توجه به سوی درمان و پیشگیری از اعتیاد بیشتر شده است.

زمانی با بیان اینکه بخش‌های فرهنگی دانشگاه‌ها باید در پیشگیری از اعتیاد جوانان بیشتر تقویت و کارکرد داشته باشند، افزود: فضای دانشگاه‌ها باید پرنشاط شود و انجمن‌های علمی، نشریات، تشکل‌های و کانون‌های دانشجویی به عنوان چهار رکن اصلی این مراکز آموزشی می‌توانند در حل این معضل نقش مهمی داشته باشند.

به گفته این استاد دانشگاه، برای رفع معضل اعتیاد به مصرف مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها، دانشگاه‌ها باید به بالندگی و نشاط برسند و زیرا دانشگاهی که نتواند مشکل خود را برطرف سازد، قادر به رفع مشکلات جامعه نیست.

کد خبر: 586984

وب گردی

وب گردی