ساختمان های دانشگاه ها در برابر زلزله ایمنی می شوند

رئیس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله از ارتقای ایمنی لرزه ای ساختمان های دانشگاههای وزارت علوم خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، افشین کلانتری، در خصوص «مدیریت طرح‌های بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» گفت: پروژه‌های بهسازی و مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌های دانشگاه‌های وزارت علوم در سراسر کشور در حال مطالعه و اجرا است.

رئیس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی گفت: این پژوهشگاه، در قالب مدیریت این طرح ملی در کشور در کنار بررسی گزارش‌های مطالعاتی شرکت‌های مشاور به افزایش توان مهندسی این شرکت‌ها بر اساس تجربیات پژوهشی در کمک می‌کند.

به گفته وی، اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم با کمک پژوهشگاه روی ارتقاء کیفیت فعالیت‌های بهسازی لرزه‌ای در این حوزه می‌پردازد.

کلانتری گفت: در حال حاضر این طرح‌ها در راستای مطالعه و اجرا برای ارتقای کیفیت و سطح عملکرد ساختمان‌ها هستند تا در زمان زلزله ایمنی در آن‌ها وجود داشته باشد.

او افزود: گستردگی ساختمان‌های آموزشی و اداری، تعداد دانشجویان و کارکنان حاضر در این ساختمان‌ها و مجموعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری پژوهش و فناوری موجود در این تأسیسات، اهمیت عملکرد مناسب آن‌ها در زمان زلزله را بسیار زیاد می‌کند. در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از این تأسیسات ملی به دلایل مختلف نیازمند ارزیابی لرزه‌ای هستند.

کلانتری با بیان اینکه مطالعات و اجرای هر یک از این طرح‌ها طی قراردادهایی که دانشگاه‌ها با شرکت‌های مهندسان مشاور و پیمانکاران طرح‌های عمرانی منعقد می‌کنند، انجام می‌شود، عنوان کرد: گزارش مطالعات و نقشه‌ها در هر مرحله برای بررسی و ارزیابی به اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می شود.

به گفته رئیس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، این پژوهشگاه طی ۴ سال گذشته با تشکیل کارگروه‌ تخصصی سازه و مقاوم‌سازی به بررسی گزارش طرح‌ها پرداخته و طی تعامل با مهندسان طراح و کارشناسان هر پروژه، نظرات اصلاحی و پیشنهادهای خود را بر اساس دانش فنی موجود، ضوابط و معیارهای فنی معتبر و لازم‌الاجرا اعلام کرده است.

او افزود: در این حین، در بسیاری از موارد راهکارهای لازم برای اصلاح طرح‌ها با هدف بهینه‌سازی عملکرد لرزه‌ای یا اقتصاد طرح به مشاوران توصیه شده است.

به گفته کلانتری، بعد از طی مراحل مطالعاتی هر طرح و در مرحله اجرای طرح مقاوم‌سازی، بازدیدهای دوره‌ای از طرح‌ها در دانشگاه‌های مختلف به همراه کارشناسان اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم انجام می‌گیرد.

او تأکید کرد: با توجه به محدودیت منابع، طرح‌ها از سوی وزارت علوم اولویت‌بندی شده و اجرایی می‌شوند؛ این اولویت‌بندی بر اساس اطلاعاتی که در فرم‌های ارزیابی سریع لرزه‌ای درج شده و با غربالگری این فرم‌ها با روش‌های علمی و مهندسی انجام می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی تاکید کرد: از آنجا که عملیات مقاوم‌سازی ساختمان‌ها معمولا با هزینه‌ای در حدود ۳۰درصد ساخت یک ساختمان نوساز برآورد می شود، لازم است تا در برنامه‌ریزی عمرانی دانشگاه‌ها به امر بهسازی لرزه‌ای توجه ویژه‌‌ای شده و اولویت‌بندی این ساختمان‌ها بر اساس فرم‌های ارزیابی سریع لرزه‌ای انجام گیرد.

او ادامه داد: در کنار اطلاعاتی که در فرم‌های ارزیابی سریع وارد شده و بررسی می‌شود، اولویت اصلی، ساختمان‌های آموزشی دانشگاه‌ها است؛ البته بر اساس فرم‌های ارزیابی اگر ساختمان آموزشی‌‌ای برای مقاوم‌سازی مناسب نباشد و یا ارزش مقاوم‌سازی نداشته باشد، جزو طرح‌ها قرار نخواهد گرفت.

کلانتری افزود: از سال ۱۳۸۳ به مقاوم‌سازی ساختمان‌های مراکز آموزش عالی توجه ویژه‌ای شده است و طرح‌های مطالعاتی در این زمینه تعریف شد که پس از شروع همکاری این پژوهشگاه با کارفرمای طرح و با پیگیری مسئولین اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی طرح‌های متعددی به مرحله اجرا رسیده است.

اوگفت: تاکنون بیش از ۳۰۰۰۰ مترمربع از فضای ساختمان‌های دانشگاهی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بهسازی لرزه‌ای شده و در سال جاری نیز حدود ۲۷۰۰۰ مترمربع از ساختمان‌های آموزشی دانشگاه‌ها در دست مقاوم‌سازی قرار دارند.

رئیس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله افزود: این پژوهشگاه در قالب مأموریت ملی خود در مطالعه و پژوهش در زمینه کاهش ریسک لرزه‌ای در کشور و پیاده‌سازی تجربیات حاصل از پژوهش‌های کاربردی در نظر دارد تا با تعامل بیشتر با وزارت علوم به ارتقاء کیفی فعالیت‌های عمرانی مراکز آموزش عالی بپردازد.

وی ادامه داد: در همین راستا تاکنون هرساله همایش‌های شناخت روال‌های بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌ها برای مسئولین دفاتر فنی و عمرانی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار شده است.

کلانتری گفت: همچنین به‌کارگیری فناوری‌های نوین در مقاوم‌سازی و ساخت ساختمان‌های جدید در دانشگاه‌ها و اصلاح روند مطالعه و اجرای طرح‌ها به‌منظور کاهش زمان مطالعه، افزایش دقت مطالعات و کاهش هزینه‌های طرح‌های بهسازی لرزه‌ای از سایر اهداف پژوهشگاه در این همکاری است.

پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در راستای راهبرد مهم کاهش ریسک لرزه‌ای در کشور و با استفاده از تجربیات پژوهشی و مطالعاتی خود در این زمینه، مسئولیت نظارت، مشاوره عالی و مدیریت طرح پروژه‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌های مراکز آموزش عالی را از سال ۱۳۹۰ تاکنون برعهده‌ گرفته و با اداره کل نظارت بر طرح‌های عمرانی وزارت علوم نیز همکاری می‌ کند.

20104

کد خبر: 586989

وب گردی

وب گردی