وزیر ارتباطات:سفر رئیس جمهوری به ایتالیا و فرانسه حاصل اجرای برجام بود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: سفر رئیس جمهوری کشورمان به ایتالیا و فرانسه نتایج مثبت توافقنامه برجام به صورت عملی بود.

به گزارش ایسکانیوز، محمود واعظی در ادامه سفر به قم با حضور در بخش گفت و گوی ویژه خبری صدا و سیمای قم، به سفر دکتر حسن روحانی به دو کشور فرانسه و ایتالیا اشاره کرد و افزود: این سفر از نظر تشریفاتی و احترام جزء سفرهایی بود که اروپایی ها سنگ تمام گذاشتند، بسیار خوب استقبال کردند و انعکاس خوبی در رسانه های اروپایی داشت.
وی اضافه کرد: در این سفرها حدود 30 قراردادی که بر اساس سه اصل اساسی دولت بود، با طرفین به امضا رسید.
این وزیر دولت یازدهم افزود: در سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه 18 شرکت در حوزه فناوری همراه ما بودند که با حمایت های رئیس جمهوری با طرفین خود به نتایجی در زمینه انعقاد قراردادها رسیدند.
واعظی ادامه داد: قبل از اجرای برجام، قراردادهای ایران با کشورهای خارجی محدود به کشور چین بود، رقابت در فناوری و قیمت آنچنانی نبود، ولی امروز فضای خوبی ایجاد شده و رقابت جدی برای سرمایه گذاری و انتقال فناوری و توسعه وجود دارد.
وی همچنین با بیان اینکه یکی از نتایج برجام لغو قطع نامه های شورای امینت و حکام بود، افزود: دولت یازدهم مذاکره با کشورهای 1+5 را بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب طراحی کرد و حاصل آن اجرای برجام بود که همه ملت و نهادهای ایران در آن شریک هستند و این پیروزی متعلق به کلیت نظام و رهبری است.
وی اضافه کرد: اگر هدایت های رهبری و مقاومت و حمایت مردم نبود به این توفیق بزرگ دست نیافته بودیم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: در شرایط جدید، شرایط آی سی تی کشور نیز تغییر پیدا می کند، خدمت رسانی به مردم سرعت می یابد و از تکنولوژی بیشتری استفاده می شود.
وی افزود: قطعا کشورهایی که در دوران تحریم با ما همکاری می کردند مورد احترام ما هستند.
وی به مشکلات کشور درسال های اخیر اشاره و بیان کرد: حل مشکلات خارجی و اصلاح تصویر غلط از ایران در خارج از کشور و همچنین رفع محدودیت در روابط ایران با کشورهای اروپایی، آسیایی و اسلامی از اولویت های دولت است.

اتصال بیش از 16 هزار روستای کشور به خط ارتباطی اینترنت در دهه فجر
واعظی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فناوری اطلاعات در دنیای امروز مقدمه توسعه است و کشوری که بخواهد توسعه یابد، ناچار است بخش های مختلف را با هوشمندسازی توانمند کند تا بهره وری بالا رود و از زمان حداکثر استفاده شود.
وی ادامه داد: به همین جهت آی تی در خدمت سلامت، تجارت، کشاورزی، صنعت و آموزش قرار می گیرد و باعث ایجاد خدمات جدید و کسب و کار می شود.
وی بیان کرد: در بخش های مختلف کشور تولیدات فاخر، اندیشه ای و علمی و در استان قم تولیدات محتوای دینی داریم و به همین جهت در نگاه کلان زیرساخت های ارتباطی کل کشور را در این دو سال و نیم گذشته ارتقا بخشیده ایم.
وزیر ارتباطات افزود: در دولت روحانی به این حوزه اولویت زیادی داده شده و بودجه آن 10 برابر مشابه دوران قبل از این دولت بوده است تا علاوه بر ایجاد شغل، بتوانیم اندیشه، اعتقادات و محتوای فاخری که داریم به افکار عمومی داخل کشور و دنیا معرفی کنیم.
وی ادامه داد: در این جهت بخشی از برنامه های ما در راستای گسترش پهنای باند کشور است که در ابتدای این دولت 624 میگابیت بر ثانیه بوده که در 27 اردیبهشت به دو هزار و 400 و در هفته دولت به سه هزار و در دهه مبارک فجر به چهار میگابیت بر ثانیه خواهد رسید.
وی افزود: همین توسعه را برای شبکه انتقال کشور داریم، در یک سال و نیم گذشته 400 شهر کشور به نسل سوم گوشی همراه ارتقا پیدا کرده و 160 شهر نیز به نسل چهارم گوشی همراه ارتقا یافته است.
واعظی تاکید کرد: شکاف دیجیتالی بین شهرهای بزرگ و کوچک و کمتر توسعه یافته به ویژه روستاها را برطرف کنیم و این خط ارتباطی را در کلیه روستاهای بالای 20 خانوار را به خانه ها ببریم و روستاهای زیر 20 خانوار را یک خط ارتباط برای استفاده مردم بدهیم.
وی ارائه اینترنت در روستاهای کشور را از سیاست های وزارت ارتباطات و فناوری دانست و گفت: در دهه فجر خط ارتباطی اینترنت در بیش از 16 هزار روستای کشور وصل می شود.
وی خاطرنشان کرد: امروز اینترنت 62 روستای قم را به اینترنت پرسرعت متصل کردیم.
واعظی همچنین به اهمیت توسعه اپلیکیشن و برنامه نویسی اشاره کرد و گفت: در کشور ما نیروهای مستعد و خوبی در این زمینه وجود دارد و می توانند روی این زمینه ها کار کنند و بازار برنامه نویسی را دنبال کنند.
وی افزود: با انجام این اقدامات اقتصاد دیجیتال رونق می گیرد و می توانیم اندیشه قوی و غنی را به خوبی معرفی و از تحمیل اندیشه های دیگران به جوانان کشور جلوگیری کنیم.

نظارت جدی بر دفاتر خدمات ارتباطی
وی با اشاره به نظارت جدی بر دفاتر خدمات ارتباطی، گفت: تصمیم گرفتیم دولت را کوچک کنیم و دولت وارد تصدی گری نشود و کار را دست مردم و شرکت های خصوصی دهیم.
وزیر ارتباطات افزود: امروز دولت کار را به دست بخش خصوصی سپرده و خود نقش سیاست گذاری و نظارت دارد که برخی مراکز در ارائه خدمات خوب عمل می کنند و برخی دیگر کم فروشی می کنند.
وی اضافه کرد: در این راستا با معرفی شرکت های موفق به مردم اطلاع رسانی می شود تا قدرت انتخاب داشته باشند.
وی ادامه داد: زمانی که مردم برای دریافت خدمات هزینه پرداخت می کنند، حق دارند که خدمات باکیفیت عالی دریافت کنند و به دنبال این هستیم که مردم از کاری که انجام می دهیم، راضی باشند.

قم قطب تولید محتوای دینی و شیعی در دنیاست
واعظی همچنین با تاکید بر تولید محتوا در مباحث دینی، گفت: دو مرکز داده در استان قم راه اندازی شده که امکانات نرم افزاری خوبی در اختیار علاقه مندان به ویژه شرکت های دانش بنیان قرار داده است.
وی افزود: امروز تولید محتوا و خدمات در اولویت این وزارتخانه قرار دارد، زیرساخت های آن اکنون آماده شده که اگر تولید محتوای فاخر نشود، دولت ملی الکترونیک راه اندازی نمی شود و از هزینه انجام شده به خوبی استفاده نخواهد شد.
وی اضافه کرد: در همین راستا برخی علما برای تبلیغ و نشر آثارشان، مرکز فناوری ایجاد کرده اند تا همه سخنرانی ها و کتاب هایشان را در اختیار علاقه مندان قرار دهند.
واعظی با بیان اینکه برای تولید محتوا به دنبال درآمدزایی نیستیم، تصریح کرد: این امکانات را به صورت رایگان در اختیار موسسه ها قرار داده ایم و برای تولید محتوا ارزش قائل هستیم.
وی با اشاره به اینکه معتقدیم قم می تواند قطب تولید محتوای دینی و شیعی در دنیا باشد، افزود: امروز در ایران و در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی به دنبال آموزه های دینی ما هستند.
وی با بیان اینکه کسی که محتوای فاخر تولید می کند باید در این راستا درآمدی نیز داشته باشد، گفت: گروهی را تعیین کرده ایم و با هماهنگی اپراتورها قرار شده اگر درآمدی از این راه کسب شد، حداقل یک سوم آن برای کسی باشد که تولید محتوا می کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر تولید محتوا برای تولید کننده ارزش افزوده داشته باشد، این کار مستمر می ماند و ادامه می یابد.
وی در ادامه گفت: امروز باید برنامه ها را به گونه ای تنظیم کنیم تا مردم همه امور روزمره خود را روی گوشی همراه و رایانه های شخصی انجام دهند که لازمه آن این است که دولت همه خدمات را روی فضای مجازی ارائه دهد.
وی افزود: این هدف با توسعه دولت الکترونیک و همراه محقق می شود که یکی از سیاست های جدی دولت است و در این راستا زیرساخت ها را فراهم کرده ایم.
واعظی ادامه داد: با توسعه دولت الکترونیک، تبعیض، فساد و جعل کاهش می یابد و در حال حاضر نیز سیستم مالیاتی، ثبت اسناد و احوال وارد این پروسه شده اند و دولت مصمم است که موضوع دولت الکترونیک را با جدیت دنبال کند.
وی با اشاره به ایجاد شهر هوشمند در استان قم، گفت: قم یکی از مراکز استانی است که حتی در برخی امور از تهران نیز جلوتر است و زیرساخت های خوبی از نظر آی سی تی دارد.
وی افزود: امروز در جلسه ای در استانداری قم، کمیته ای بین وزارت فناوری اطلاعات و استانداری تشکیل و موضوع هایی از جمله اشتغال، تولید محتوا و شهر هوشمند مطرح شد تا این کمیته اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.
واعظی اضافه کرد: این کمیته باید راه اجرای این طرح ها را باحمایت وزارتخانه و همت مسئولان قم دنبال کند.
وی با تاکید بر اینکه از مسئولان قم در راستای ارتقاء فناوری ها در جهت شهر هوشمند استقبال می کنیم، ابراز امیدواری کرد: نتیجه تشکیل کمیته مشترک بین وزارت فناوری ارتباطات و استانداری قم به گونه پیش رود که گام های مهمی در این راستا برداشته شود.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز دوشنبه در سفر یک روزه به قم، ضمن افتتاح چند طرح ارتباطی و فناوری، با تعدادی از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.

102/601

کد خبر: 587174

وب گردی

وب گردی