ویروسی که تنها جنین را تهدید می کند/بیماری زیکا درمانی ندارد

روزگاری بود که ویروس اچ آی وی یا همان عامل ایدز اولین و تنها بیماری ناشناخته‌ای بود که انسان با آن روبرو می شد.

به گزارش ایسکانیوز، تقریبا حوالی سال های 2009 بود که بیماری ایدز مرزها را در نوردید و مرگ ۳۰ میلیون نفر را طی 28 سال به همراه داشت. ایدز یک بیماری محلی بود که از طریق میمون ها به انسان منتقل شد. این بیماری برخلاف آنچه که در بدن میمون ها عمل می کند سیستم ایمنی بدن انسان را با اختلال مواجه می کرد و باعث می‌شود که افراد به عفونت‌هایی مانند عفونت فرصت‌طلب و تومور دچار شوند.
بیماری ایدز در زمانی که انسان ها فکر می کردند می توانند با پیشرفت علم و فناوری و دانش پزشکی عمر خویش را بالا ببرند بار دیگر نشان داد که علم و دانش پزشکی بشر در مقابل بیماری ها همچنان عاجز و درمانده است. پس از ایدز، بیماری هایی چون آنفولانزای خوکی و مرغی، ابولا یکی پس از دیگری سر در می‌آورند و جان انسان ها را می گیرند. در تازه ترین اخباری که از تلفات بیماری ابولا در جهان گزارش شده، موج اخیر بیماری ابولا تاکنون جان یک هزار و 300 قربانی را گرفته است که بیشتر آنها از گینه، سیرالئون و لیبریا بودند.
نبرد انسان با بیماری ها
در این میان هرچند مدت یک بار خبری خوش از کشف درمان یک بیماری به گوش می رسد اما از سوی دیگر خبر شیوع یک بیماری نادر و کشنده دیگر خنده را بر روی لبان انسان می خشکاند. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی خطر شیوع ویروسی به نام زیکا نسل جدید انسان ها را تهدید می کند. خطر شیوع این بیماری در حدی است که سازمان بهداشت جهانی در آستانه تشکیل جلسه برای تصمیم گیری در مورد این ویروس است.

سازمان بهداشت جهانی در این جلسه که روز دوشنبه برگزار می شود، بررسی خواهد کرد که آیا این ویروس خطری جهانی برای بهداشت عمومی است یا نه. کارشناسان بهداشتی هشدار داده اند که خطر این ویروس ممکن است به تهدیدی خطرناک‌تر از ابولا بدل شود.تا کنون کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی بزرگترین مرکز رشد ویروس زیکا شده‌اند. ویروس زیکا در بیش از ۲۰ کشور این منطقه شیوع یافته است. ویروس زیکا با نیش پشه آئدس وارد بدن انسان می‌شود و با تب خفیف، سردرد و درد عضلانی همراه است، اما خطر مرگ ندارد. این احتمال وجود دارد که انتقال این ویروس به جنین موجب نقص در تکامل آن شود.در این میان اما دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در مورد بیماری زیکا و نگرانی‌هایی که از بابت ابتلا به این ویروس وجود دارد، گفته است: تاکنون مواردی از این بیماری در خاورمیانه گزارش نشده است. بیماری زیکا در سال ۱۹۴۵ در جنگلی به همین نام در آفریقا کشف شد. او با اعلام اینکه مواردی از این بیماری در آسیای جنوبی، سواحل جنوب شرق آسیا و استرالیا شیوع پیدا کرد؛ افزود: در چندین ماهه اخیر مواردی از این بیماری در آمریکای جنوبی دیده شده است. حریرچی با اعلام اینکه انتقال انسان به انسان بیماری زیکا ثابت نشده است، تاکید کرد: تاکنون مواردی از این بیماری در خاورمیانه گزارش نشده است. سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه در برخی از مناطق کشور حامل این ویروس که همان حشره زیکا است، وجود دارد، تاکید کرد: تاکنون موردی از این بیماری در کشور نداشته ایم و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
ویروسی که تنها جنین را تهدید می کند
دکتر محسن محور، رئیس بیمارستان محک در رابطه با بیماری زیکا و امکان شیوع این بیماری گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی مانند سرماخوردگی است که تنها زنان باردار را تهدید می کند. این ویروس سبب می شود تا جنین دچار اختلالات مادرزادی شود. این ویروس سبب می شود تا جمجمه نوزاد کوچک تر از جمجمه یک نوزاد سالم شکل گیرد. او با بیان اینکه خطر بالقوه ای افراد دیگر را تهدید نمی کند گفت: تا کنون این بیماری در افراد غیر باردار و کودکان مشاهده نشده است.
مناطق گرم و شرجی بهترین مکان برای پرورش پشه زیکا
دکتر محور با اشاره به کشورهایی که این بیماری در آنها شایع است گفت: این بیماری بیشتر در کشورهای آمریکای جنوبی و برزیل دیده شده و البته مشخص نیست که این بیماری وارد ایران شود یا خیر اما احتمال آن می رود که این بیماری در کشورهای خاورمیانه به دلیل وجود آب و هوای گرم و شرجی دیده شود.

او در رابطه با علت انتقال این ویروس گفت: این بیماری از طریق یک حشره به مادر منتقل می شود و چون این حشره خاص مناطق گرم است به نظر نمی رسد که بتواند در سایر مناطق وجود داشته باشد و سبب انتقال و شیوع آن شود. این حشره می تواند در مناطق گرمی مانند استان های جنوبی پرورش پیدا کند که این بیماری تا کنون نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خاورمیانه نیز دیده نشده است. رئیس بیمارستان محک در پاسخ به این سوال که آیا این ویروس از پیش وجود داشته است، گفت: ویروس ها عموما با تغییر جهش ژن به انسان ها منتقل می شوند و عموما از پیش وجود دارند. ویروس آنفولانزا به همین صورت به انسان منتقل شد و شیوع پیدا کرد.
بیماری زیکا درمانی ندارد
او درباره درمان این بیماری گفت: بیماری های ویروسی درمانی ندارند. این بیماری نیز واکسن و درمان قاطعی ندارند. هرچند ممکن است که این ویروس از قبل وجود داشته اما چون به یک بیماری شایع تبدیل نشده، بررسی و آزمایشی بر روی آن صورت نگرفته است. عوارضی که ایجاد شده به اندازه ای نبوده است که بتوان گفت این بیماری یک بیماری مزمن است و بر روی آن آزمایش های لازم انجام گرفته است. به همین خاطر تاکنون درمانی برای آن توسط پزشکان ارائه نشده است.

محور در ادامه با اشاره به روش انتقال این ویروس گفت: تنها راه پیشگیری این است که راه انتقال این بیماری یعنی ورود پشه را مصدود کنیم و تا آنجایی که ممکن است افراد را از تماس با این حشره در امان بداریم. او این اطمینان را می دهد که هیچ نگرانی از بابت شیوع این بیماری درکشور وجود ندارد چرا که راه انتقالی نیز وجود ندارد. رئیس بیمارستان محک در رابطه با موارد شبیه به بیماری زیکا در هند گفت: مواردی از تولد نوزادانی با سرها و اندام های کوچکی که در هند در خبرها دیده شده، نمی تواند مواردی از این بیماری باشد. چرا که تولد نوزادانی با اندام و جمجمه کوچک می تواند ناشی از بیماری پوکی استخوانی یا بیماری مادرزادی باشد.

20106

کد خبر: 587252

وب گردی

وب گردی