هیچ مدرسه غیردولتی حق ندارد محتوای آموزشی آموزش و پرورش را نادیده بگیرد /اخراج معلمان در صورت عدم گزینش/ مدارس غیردولتی حق گرفتن پول از اولیا را ندارند

مدیر کل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش از اخراج معلمان در صورت عدم گزینش خبر داد و گفت:مدارس غیردولتی حق گرفتن پول از اولیا را ندارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا مجتبی زینیوند با اعلام اینکه در حال حاضر در مدارس غیردولتی به غیر از مراکز و پیش دبستانی‌های غیر دولتی، 200 هزار نفر مشغول به کار هستند، با انتقاد از هجمه‌هایی که به مدیران و موسسان غیردولتی صورت می‌گیرد گفت: اگر یک مدرسه غیردولتی در بحث شهریه، طبق ضوابط عمل نکرده است، دلیل نمی‌شود کل عملکرد مدارس غیردولتی زیر سوال برود.

مدیر کل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش ادامه داد: اکثریت موسسان مدارس غیردولتی، بازنشسته هستند و با عشق به تعلیم و تربیت، 4، 5 نفری پول بازنشستگی‌شان را روی هم گذاشتند و یک فضایی را اجاره و مدرسه غیردولتی را راه‌اندازی کرده‌اند وممکن است؛ افراد معدودی قوانین مربوط به شهریه‌ها را رعایت نکنند، اما قرار نیست؛ این موضوع به تمامی موسسان تعمیم یابد.

محتوای آموزشی مدارس دولتی و غیردولتی فرقی با هم ندارند

زینیوند با تاکید بر اینکه به هر اندازه که نظارت‌ها بیشتر و قوانین اعمال شود، کیفیت مدارس ما بالاتر می‌رود، گفت: آنچه که ما در آموزش و پرورش به دنبالش هستیم، توسعه کیفی مدارس غیردولتی است. الگوی توسعه مدارس غیردولتی در کل استان‌های کشور در حال تدوین است و در بسیاری از مناطق ظرفیت برای توسعه کمی وجود دارد، اما سیاست اولیه ما ارتقای کیفی آموزشی و پرورشی و پس از آن بحث کمی آن است.

او با بیان این مطلب که مدارس غیر دولتی قبل از انقلاب بوده و بعد انقلاب هم از سال 67 فعالیت این مدارس آغاز شده است، تصریح کرد: تمام قواعد، قوانین، دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های که بر آموزش و پرورش حاکم است، بر مدارس غیردولتی هم حاکم است؛ یعنی هیچ مدرسه غیردولتی حق ندارد، محتوای آموزشی آموزش و پرورش را نادیده بگیرد و چیز دیگری را تدریس کند.

موسسان حق ندارند، نیرویی را بدون گزینش به کار گیرند

مدیر کل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه موسسان مدارس غیردولتی حق ندارند، نیرویی را بدون گزینش به کار بگیرند،گفت: اگر این اقدام صورت گیرد، حتی اگر در وسط سال تحصیلی باشد، ما این معلم را بیرون می‌کنیم. هیچ مدیری بدون داشتن شرایط اختصاصی و عمومی انتخاب نمی‌شود و حتما باید ضوابط لازم را دارا باشد. غیردولتی‌ها در برنامه‌ریزی‌ها، امتحانات و منابع انسانی همانند سایر مدارس عمل می‌کنند.

زینیوند گفت: اما یکسری افراد آمدند؛ در غالب مدرسه غیردولتی، هزینه را از روی دوش مردم برداشتند که این هم مورد تایید امام (ره) و رهبر انقلاب است که از پتانسیل مردم برای کمک به آموزش و پرورش استفاده شود و این نکته هم قابل ذکر است که این اقدام خلاف اسناد بالادستی هم نیست.

توضیح درباره خصوصی سازی در آموزش و پرورش

او در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود؛ خصوصی‌سازی مدارس، تبعیض را نهادینه می‌کند، گفت: در هیچ بخشی از مدارس غیردولتی، بحث خصوصی‌سازی مطرح نیست. به طور مثال اگر در صنعت، خصوصی‌سازی صورت می‌گیرد؛ سیاستگذاری‌ها، محتوا و برنامه‌ریزی‌ها با کسی است که کار خصوصی‌سازی را شروع کرده، اما در مدارس غیردولتی و آموزش و پرورش به این صورت نیست.

مدیر کل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش نظارت‌ها سختگیرانه‌تر، کنترل‌ها دقیق‌تر و قوانین حاکم بسیار دقیق‌تر است؛ بنابراین اصلا نمی‌شود از خصوصی‌سازی نام ببریم، افزود: طرح "خرید خدمات آموزشی" در منطقه‌ای اجرا می‌شود که نیروی انسانی و معلم به اندازه کافی وجود ندارد و از سوی دیگر هم نمی‌توانند نیروی دولتی به کار بگیرند، بنابراین این مناطق نیرویی را در مدارس غیردولتی به کار می‌گیرند که البته این اقدام تعهد استخدام هم ایجاد نمی‌کند.

زینیوند اضافه کرد: در بخش واگذاری مدارس به بخش غیردولتی، از موسسان غیردولتی خدمات آموزشی خریداری می‌شود و موسس متعهد می‌شود که برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد، نیروی انسانی جذب کند و در قبال این ها نیز آموزش و پرورش بابت هر دانش‌آموز مبلغی را (600 هزار تومان) به موسس پرداخت می‌کند.

ابهام در اجرای طرح خرید خدمات آموزشی در سال 95

او با اشاره به اینکه امسال طرح خرید خدمات آموزشی به جز در مناطق محروم و مناطقی که آموزش و پرورش به طور جدی با کمبود معلمان مواجه بود، انجام نشد، گفت: ما در سال 95 برای خرید خدمات آموزشی و واگذاری مدارس به بخش غیردولتی تابع شرایط، اقتصایات و موقعیتی هستیم که آموزش و پرورش در آن قرار دارد و ممکن است؛ در هیچ جای کشور این طرح انجام نشود و یا در مناطق خاص صورت گیرد.

مدارس واگذار شده به بخش غیردولتی حق گرفتن پول از اولیا ندارند

مدیر کل مدارس غیردولتی آموزش و پرورش با بیان این مطلب که در مدارسی که خرید خدمات آموزشی در آن صورت گرفته، تاکنون یک ریال از اولیا خواسته نشده است و حتی اگر یک مورد را سراغ دارید، اعلام کنید گفت: این دسته از مدارس که به بخش غیردولتی واگذار شده، حق ندارند در بحث خرید خدمات آموزشی پولی از اولیا دریافت کنند.

در صورت عدم رعایت ضوابط، موسسان تغییر می‌کنند

زینیوند به تغییر موسسان مدارس در صورت لزوم اشاره کرد و گفت: یک سری انتظارات برای موسسان اعلام شده و اگر به طور مثال معلمان ضوابط را رعایت نکرده باشد، موسس تغییر می‌کند.

رتبه‌بندی مدارس غیردولتی در سال 95

او همچنین از رتبه‌بندی مدارس غیردولتی در سال 95 اشاره کرد و گفت: هر زمان که "دستورالعمل نظارت جامع" ابلاغ شد، متناسب با ملاک‌ها و معیارهایی که سال آینده اعلام می‌شود، رتبه بندی مدارس غیردولتی آغاز خواهد شد. ملاک ها و معیارها و شاخص ها که نیاز است در رتبه بندی احصا شود، تدوین شده است. به طور مثال بحث استانداردسازی فضا، کیفیت مباحث آموزشی و پروشی و رعایت الزامات قانونی و همه شاخص هایی که منجر به بهبود کیفیت آموزشی و پرورش می شود را شامل می‌شود.

105105

کد خبر: 587327

وب گردی

وب گردی