اثر اجرای برجام بر بازار آجیل شب عید

در حال حاضر فراوانی آجیل و خشکبار نسبت به سال‌های گذشته در بازار بیشتر است؛ اما پیش بینی می شود که در پسابرجام با از سرگیری صادرات به اروپا قیمت آجیل و خشکبار در بازار افزایش پیدا کند.

به گزارش میدانی ایسکانیوز، براساس آمار امسال تولید آجیل و خشکبار در باغات کشور متناسب با حجم عرضه و تقاضا بوده است، بنابراین پیش بینی می شود که قیمت آجیل و خشکبار در شب عید امسال افزایش پیدا نکند.

به منظور بررسی قیمت آجیل و خشکبار در شب عید سری به بازار فروش این کالا زدیم و بابرخی فروشندگان به گفتگو پرداختیم:

یکی از فروشندگان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، می گوید: رکود همچنان در بازار آجیل و خشکبار حاکم است و امیدواریم در پسابرجام با افزایش صادرات بازار رونق خود را به دست آورد. معمولا قیمت آجیل و خشکبار در ماه های پایانی سال به دلیل افزایش تقاضا برای شب عید افزایش پیدا می کند، اما پیش بینی می کنم امسال شاهد افزایش قیمت آجیل و خشکبار در بازار نباشیم.

در این میان فروشنده ای با بیان اینکه افزایش تولید و وفور جنس در بازار دلیل ثبات قیمت است، اضافه می کند: نوسان قیمت ارز برروی قیمت آجیل و خشکبار بی تاثیر نیست زیرا افزایش قیمت دلار باعث گرانی آجیل خارجی می شود.
با افزایش قیمت ارز صادرات آجیل و خشکبار به صرفه تر از فروش آن در بازار داخلی است، همچنین امکان دارد در پسابرجام با از سرگیری صادرات به اروپا قیمت آجیل و خشکبار در بازار به دلیل کاهش عرضه نسبت به تقاضا افزایش پیدا کند.

این فروشنده ادامه می دهد: درحال حاضر پسته، کشمش، انجیر و تخمه محصولات صادراتی ایران هستند و در بین آجیل و خشکبار به جز بادام هندی همه محصولات در داخل کشور تولید می شود، اما به دلیل اینکه حجم تولید همیشه متناسب با حجم مصرف نبوده است برخی از اقلام از سایر کشورها وارد می شود. واردات بادام هندی به کشور ممنوع است به همین دلیل این کالا از طریق قاچاق به کشور وارد می شود و پیشنهاد اتحادیه آجیل و خشکبار این است که با کاهش تعرفه واردات بادام هندی جلوی قاچاق آن گرفته شود.

قیمت انواع خشکبار و آجیل در بازار و میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در جدول زیر آمده است:

محصول

میادین میوه و تره بار

بازار

بادام( پوست کاغذی)

35هزارتومان

36 هزارتومان

تخمه ژاپنی

24تا30 هزارتومان

32 هزارتومان

فندق با پوست

29هزار و 500 تومان

35هزار تومان

مغز فندق

51 هزارتومان

55هزارتومان

بادام هندی

45هزارتومان

55 هزارتومان

تخمه کدو گوشتی

22هزار تومان

25 هزار تومان

مغز گردوی اعلا

50 هزار تومان

60 هزار تومان

پسته فندقی

34 هزارو 500تومان

40 هزارتومان

پسته احمد آقایی

39 هزارتومان

45 هزارتومان

پسته اکبری

41هزار تومان

56 هزارتومان

آجیل مخلوط

_

40 تا 56 هزارتومان

401401

کد خبر: 587416

وب گردی

وب گردی