جعفر توفیقی: دانشگاه آزاد اسلامی عقب‌ماندگی‌های آموزشی را جبران کرد

جعفر توفیقی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت تربیت بخش عظیمی از دانش‌آموختگان و جوانان کشور را برعهده دارد، گفت: بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها در کشور با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی جبران شده  و به عدالت آموزشی کمک بسیاری کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، چهار سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مهمترین اتفاق علمی کشور رقم خورد؛ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ بود که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پیشنهاد تاسیس دانشگاهی را داد که با هزینه مردم و بدون کمک‌های دولتی اداره شود. پیشنهادی که با حمایت امام خمینی(ره) همراه بود. قبل از انقلاب اسلامی و تا سال 1357 کمتر از 150 هزار نفر جمعیت دانشجویی کشور را تشکیل می‌دادند و خیل عظیمی از مشتاقان ورود به دانشگاه‌ها پشت دیوار کنکور بودند. دیواری که افسردگی و یأس بسیاری از جوانان را به دنبال داشت. حالا پس از گذشت 33 سال از عمر دانشگاه آزاد اسلامی و با ورود به دهه چهارم فعالیت آن، بیش از پنج میلیون نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و حدود دو میلیون نفر نیز در آن مشغول به تحصیل هستند. به گمان بسیاری از مسئولان رده بالای دولتی و مسئولان آموزش عالی کشور، انقلاب اسلامی دستاوردهای مادی و معنوی بسیاری داشته که دانشگاه آزاد اسلامی «شاهکار فرهنگی و علمی» این انقلاب است. جعفر توفیقی یکی از این افراد است. او می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت تربیت بخش عظیمی از دانش‌آموختگان و جوانان کشور را برعهده دارد؛ تا جایی که امروز کشور ما می‌‌تواند ادعا کند که از نظر آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی و برخورداری از دانش‌آموختگان با استعداد و دانشگاه‌های با کیفیت در دنیا صاحب جایگاه رفیعی است.» او معتقد است بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها در کشور با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی جبران شده و به عدالت آموزشی کمک بسیاری کرده است.

در ایام پیروزی انقلاب اسلامی هستیم؛ شما پیوند دانشگاه آزاد اسلامی و انقلاب را چگونه می بینید؟
معتقدم دانشگاه آزاد اسلامی یکی از ثمرات موفق انقلاب اسلامی است؛ رویکردی که کشور ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه آموزش مخصوصا حوزه آموزش عالی و توسعه کمی رشته‌های دانشگاهی و جمعیت دانشجویی داشت، رویکردی مثبت بود که به نظرم نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این میان بسیار سازنده و موثر بود. همه می‌دانند که قبل از انقلاب، کشور از لحاظ توسعه آموزش عالی، توسعه دانشگاه‌ها، رشته‌های دانشگاهی و مقاطع تحصیلات تکمیلی و پژوهشی دچار عقب‌ماندگی‌های جدی در مقایسه با کشورهای پیشرفته بود. بعد از انقلاب عزم نظام بر این قرار گرفت که عقب‌ماندگی‌ها جبران شود و به توسعه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی اهتمام شد. امروز شاهد دستاوردهای این حرکت هستیم و دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت تربیت بخش عظیمی از دانش‌آموختگان و جوانان کشور را برعهده دارد، تا جایی که امروز کشور ما می‌‌تواند ادعا کند که از نظر آموزش عالی، تربیت نیروی انسانی و برخورداری از دانش‌آموختگان با استعداد و دانشگاه‌های با کیفیت در دنیا صاحب جایگاه رفیعی است. اینک بسیاری از عقب‌ماندگی‌ها در کشور با تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی جبران شده است و ما امروز در تمام رشته‌ها و مقاطع شاهد فعالیت دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که به عدالت آموزشی کمک بسیاری کرده است.

به نظر شما بزرگ‌ترین خدمت دانشگاه آزاد اسلامی پس از انقلاب به امر آموزش چیست؟
پیش از انقلاب بسیاری از مناطق محروم و استعدادهای کشور امکان دسترسی به آموزش عالی را نداشتند که با تاسیس این دانشگاه امروز به امر آموزش دسترسی پیدا کرده‌اند و می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا و به کشور خود خدمت کنند. بنابراین معتقدم بزرگترین خدمت دانشگاه آزاد اسلامی به نظام آموزش عالی همین موضوع است و ان‌شاءالله در آینده هم با اعمال سیاست‌های کیفی و ورود به عرصه پژوهش و فناوری و کارآفرینی فعالیت‌های خود را تکمیل کند.

شما نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در توسعه پایدار فرهنگی کشور چطور می‌بینید؟
ارتباط مستقیمی میان توسعه آموزش عالی، توسعه پایدار و مسائل فرهنگی وجود دارد؛ طبیعتا یکی از بحث‌های توسعه پایدار بحث آموزش، آگاهی‌بخشی به مردم، ترویج تخصص، دانش تخصص و تعهد به حفاظت از محیط‌زیست و مسائل فرهنگی است. تجربه نشان می‌دهد ارکان توسعه پایدار در کشورهایی که از سطح توسعه‌یافتگی علمی و آموزشی بالاتری برخوردار هستند، قوی‌تر است. همچنین به‌نظرم رابطه مستقیمی بین سطح سواد جمعیت، توسعه آموزش عالی، افزایش دسترسی مردم به آموزش عالی، حاکمیت مردم و ارزش‌های فرهنگی وجود دارد؛ بنابراین آموزش عالی یک پدیده چندوجهی است؛ یعنی وقتی توسعه پیدا می‌کند به توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کسور نیز کمک می‌کند و معتقدم نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه نیز بسیار بارز و مشخص است.

کارکرد دانشگاه آزاد اسلامی در نقشه راهبردی سند 1404 را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما بنا داریم در سند چشم‌انداز 1404 از نظر رتبه علم‌ و فناوری رتبه اول را در منطقه داشته باشیم؛ این موضوع مستلزم بهبود شاخص‌های کمی در آموزش عالی، علم و فناوری و هم بهبود شاخص‌های کیفیت است. خوشبختانه از لحاظ کمیت رتبه‌های رو به رشدی را در زمینه دانشجویی در مقاطع مختلف و چاپ مقالات داشتیم و در حال حاضر نیز در ردیف‌های اول و دوم در منطقه هستیم. نکته بعدی که در ادامه باید به آن توجه کنیم بحث ورود به کیفیت پژوهش و مقالات علمی و ارجاع به مقالات علمی است که باید توجه بیشتری به کیفیت کنیم. در بحث فناوری هم باید در منطقه رتبه اول را داشته باشیم که این موضوع مستلزم این است که دانشگاه آزاد اسلامی بنیان‌های پژوهشی و فناوری خود را تقویت کرده و وارد بحث فناوری شود و همان‌طور که در بحث علمی و آموزش عالی نقش عمده‌ای را ایفا کرده و حرف اول را در منطقه می‌زند، در بهبود شاخص‌های فناوری هم جایگاه مناسبی کسب کند تا جزء رتبه‌های برتر در منطقه باشیم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

20101

کد خبر: 587604

وب گردی

وب گردی