نشریات دانشجویی سرآغاز روزنامه نگاری حرفه ای/خانه نشریات دانشجویی در واحد ایلام راه اندازی می شود

مطبوعات در جهان قدمتی سیصد ساله دارند و همواره از خبرنگاران و روزنامه نگاران، بعنوان چشمان بینا و هوشیار جامعه یاد کرده اند که مسائل و مشکلات کف جامعه را رصد کرده و بر عملکرد مدیران و دولت ها نظارت دارند. نکته جالبی که در مورد روزنامه نگاران حرفه ای وجود دارد این است که اکثر آنها کار خود را از نشریات دانشجویی در زمان تحصیل خود آغاز کرده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، نشریات دانشجویی، آیینه‌ای است که پاک ترین اندیشه های نسل جوان در آن انعکاس می یابد. زاویه دید نشریات دانشجویی از آنجا که دانشجویان بدون تاثیر از عوامل درون سازمانی و برون سازمانی و در اوج اخلاص و آرمان خواهی می نویسند، شفاف و روشن و دلسوزانه است.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام اگر چه تک ستاره‌هایی در نشریات دانشجویی داشته، اما هرگز مانند سال 94 دوران درخشانی در نشریات دانشجویی نداشته است. رویکرد کلان دانشگاه آزاد اسلامی و حمایت های مادی و معنوی ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی فرهنگی از تمام سلایق، نشریات دانشجویی را دوباره احیا کرده است.

به خاطر نوپا بودن نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، به ابتکار معاونت دانشجویی فرهنگی این واحد که خود از فعالان جدی روزنامه نگاری در استان است، کارگاه آموزشی روزنامه نگاری برگزار شد تا علاقمندان به فعالیت و مشارکت در انتشار نشریه های دانشجویی، با الفبای این کار، بصورت علمی آشنا شوند.

معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام در ابتدای این کارگاه آموزشی، عصر امروز را عصر ارتباطات دانست و گفت: «در عصر انفجار اطلاعات، بدون شک اطلاع رسانی مقوله ای بسیار مهم است.

نصرت الله حیدری با اشاره به رواج رسانه های مردم نهاد و شبکه های ارتباطی مجازی گفت: با وجود اینکه رقبای جدیدی برای نشریات مکتوب بوجود آمده است، اما روزنامه ها و نشریات هنوز هم کارکرد اصلی خود را حفظ کرده اند.

وی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی بزرگ است که بخش عظیمی از بار آموزش عالی کشور را بر دوش دارد و در بحث روزنامه نگاری نیز با راه اندازی رشته درسی ارتباطات، فعالیت مطبوعاتی گسترده و اعطای مجوز به نشریات دانشجویی پیشگام بوده است.

حیدری اضافه کرد: نشریات دانشجویی که انعکاس دهنده و آیینه افکار و عقاید جاری، در سطح دانشگاه هستند، جایگاه ارزشمندی در دانشگاه‌ها دارند.

وی در مورد کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی گفت: جهت تبیین جایگاه روزنامه نگاری در سطح دانشگاه و اعطای مجوز به فعالان نشریات دانشجویی، کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام راه اندازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌ تشکل‌های سیاسی و کانون‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی عنوان کرد: «هر پدیده فرهنگی اگر ابزاری نداشته باشد، در حصار خود خواهد ماند اما با بهره گرفتن از رسانه، یک خبر محلی به یک خبر جهانی تبدیل می شود، لذا می‌طلبد که فعالان دانشجویی از ظرفیت نشریات دانشجویی جدی‌تر استفاده کنند.

حیدری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام جزء معدود واحدهای دانشگاهی است که در بحث نشریات دانشگاهی ضعیف بود ولی با رویکرد مدیریت جدید و حمایت‌های مادی و معنوی دکتر میرزاده و دکتر طه هاشمی، نشریات دانشجویی واحد ایلام دچار تحول اساسی شده اند.

وی با عنوان اینکه برای 13 نشریه دانشجویی مجوز صادر شده است، افزود: تا کنون 6 نشریه از این تعداد چاپ شده و بعضی از آنها شماره سوم و چهارم خود را در دست چاپ دارند.

این مسئول در تبیین اهمیت جایگاه نشریات دانشجویی در کشف و شناسایی استعدادها در حوزه رسانه اظهار کرد: یکی از کارویژه‌های نشریات دانشجویی کادرسازی آن در حوزه رسانه است. اگر بررسی شود متوجه می‌شویم که اغلب روزنامه نگاران امروز کشور، کار خود را از نشریات دانشجویی شروع کرده‌اند و اکنون حرفه ای هستند.

حیدری با توجه به نوپا بودن نشریات دانشجویی در واحد ایلام، توضیح داد: لازم است که برای فعالان نشریات دانشجویی آموزش هایی در نظر گرفته شود که با الفبای مقدماتی روزنامه نگاری آشنا شوند.

وی در حاشیه به خبرنگار روابط عمومی گفت: در ماه گذشته چهار نشریه جدید مجوز گرفته اند و با پربارتر شدن نشریات دانشجویی، به زودی خانه نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام راه اندازی می شود.

وی گفت: بنا داریم با انتشار چند شماره از نشریه جُستارهای فرهنگی که زیر نظر معاونت دانشجویی منتشر خواهد شد، اولین نشریه علمی پژوهشی در حوزه فرهنگ را منتشر کنیم.

در کارگاه اموزشی روزنامه نگاری که به همت معاونت دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام برگزار شد، بیش از 15 نفر از فعالان نشریات دانشجویی، اصول خبرنویسی و الفبای روزنامه نگاری را از دکتر کوهی که سالهاست در این حوزه فعالیت حرفه ای دارد یاد گرفتند.

20101

کد خبر: 587647

وب گردی

وب گردی