سفر روحانی به رم؛ بازار رمان‌های ایتالیایی را داغ کرد

«ایستادن روبروی عقربه‌های کج» مهدی میرباقری، شرح خاطرات وارلام شالاموف از دوران اشتغال به کار پرستاری در بیمارستان‌های اردوگاه‌های کار اجباری در کرانه چپ رود کولیما تحت عنوان «ساحل چپ» و «راز خانه‌ی شکیب» به قلم ابراهیم مهدی‌زاده، تازه‌واردهای فهرست پرفروش‌ها هستند که سعی کردند تازگی پیشخوان‌ و ویترین‌های کتابفروشی‌ها را حفظ کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایلنا، بنابر آمار آثار پرفروش‌ کتابفروشی‌های چتر، بیدگل، گوتنبرگ، روزبهان، مروارید و دو شهرکتاب الف و خرمشهر، از 10 بهمن‌ماه تا 15 بهمن‌ماه، فهرست کتاب‌های پرفروش در دومین هفته‌ی بهمن ماه، تلفیقی از کتاب‌های جدید و آثار نسبتا قدیمی‌تر این فهرست با سنگینی کفه‌ی قدیمی‌ترها را شامل می‌شوند.

تعدادی از آثار پرمخاطب هفته‌های اخیر مثل «شکسپیر و شرکا» از جرمی مرسر با ترجمه‌ی پوپه میثاقی، «لذتی که حرفش بود» نوشته‌ی پیمان هوشمندزاده، «پاییز فصل آخر سال است» نسیم مرعشی به‌عنوان برگزیده‌ی جایزه‌ی جلال احمد در سال جاری و «بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیم» دیود سداریس که جستارهایی طنز را شامل می‌شود همچنان در فهرست پرفروش‌های نیمه‌های بهمن‌ماه دیده می‌شوند.

کتاب‌های «کامو؛ آرمان سادگی» نوشته ایریس رادیش و ترجمه مهشید میرمعزی که با حضور نوسینده‌ی آلمانی‌اش رونمایی شده و در مدت کوتاهی به چاپ دوم نیز رسیده است، «ایستادن روبروی عقربه‌های کج» مهدی میرباقری، شرح خاطرات وارلام شالاموف از دوران اشتغال به کار پرستاری در بیمارستان‌های اردوگاه‌های کار اجباری در کرانه چپ رود کولیما تحت عنوان «ساحل چپ» و «راز خانه‌ی شکیب» به قلم ابراهیم مهدی‌زاده، نیز تازه‌واردهای این فهرست هستند که سعی کردند تازگی پیشخوان‌ و ویترین‌های کتابفروشی‌ها را حفظ کنند.

اثری در معرفی سیزده فیلسوف سینما ازجمله تئودور آدورنو، لورا مالوی، ژولیا کریستوا و اسلاوی ژیژک به همراه بیان نظریات آن‌ها درباره ماهیت این هنر با نام «فیلسوفان سینما: از مانتسبرگ تا رانسیر» با ویرایش فلیسیتی کلمن و ویراستاری-ترجمه مهرداد پارسا و «تنفس در هوای تئاتر» به کوشش علی‌اکبر علیزاد و رضا سرور که شامل مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف با تمرکز بر تئاتر مدرن که از شروع آن از اوایل قرن بیستم تا چند سال اخیر می‌شود؛ هم آثار سینمایی و تئاتری تازه وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ همزمان با برگزاری جشنواره‌‌های فیلم و تئاتر فجر هستند.

نمایشنامه‌ی «غرب غم‌زده» از مارتین مک‌دونا به عنوان یکی از خشن‌ترین آثار این نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما و تئاتر بریتانیایی درکنار «سه گانه: هراکلس ٥- مایوزر- هملت ماشین » از هاینر مولر هم ادبیات نمایشی را در فهرست پرفروش‌ها نمایندگی می‌کنند.

«شناخت کورش، جهانگشا‌ی ایران» نوشته‌ی رضا ضرغامی (پژوهشگر ایرانی مقیم آمریکا) با ترجمه‌ی عباس مخبر که به تاریخ ایران باستان پرداخته است هم کتاب تاریخی پرفروش روزهای میانی بهمن‌ماه معرفی می‌شود.

همچنین «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین) با ترجمه حسن مرتضوی، «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری»‌ از پیتر هیودیس و کتابی که به ارزیابی تحول شخصیت مارکس درباره روسیه و نظریه‌پردازان و انقلابیون این کشور پرداخته و دیدگاه‌های او را درباره جوامع توسعه یافته یا پیرامونی بیان می‌کند با نام «مارکس متاخر و راه روسی» به قلم تئودور شانین هم آثار فلسفی-اقتصادی تازه‌وارد به فهرست پرفروش‌ها‌ در دومین هفته‌ی ‌بهمن‌ماه هستند.

علاوه بر این‌؛ آثاری نسبتا قدیمی از سال‌های 87 تا 91 مثل «شرم نوشتن» روبرتو بولانیو، «رویا در رویا»ی آنتونیو تابوکی و «ویکنت دو نیم‌ شده» نوشته‌ی ایتالو کالولینو هم حال و هوایی ایتالیایی به فهرست پرفروش‌ها داده‌اند. شاید بخشی از این امر ناشی از سفر رئیس‌جمهور کشورمان به ایتالیا نیز باشد. علاقه به آثار نویسندگان غربی فقط به ایتالیا اختصاص ندارد. ۱۲ داستان تخیلی از نویسندگان معاصر غربی مثل ولادیمیر ناباکف، دینو بوتزاتی، گابریل گارسیا مارکز، کاترین منسفیلد و تی‌سی بویل که در مجموعه داستان «معما» با ترجمه‌ی خجسته کیهان منتشر شده نیز دیگر آثار داستانی غربی پرمخاطب این روزهای زمستانی محسوب می‌شود.

در حوزه‌ی روان‌شانسی مثبت و روان‌کاوی نیز کتاب‌های «جادوی فکر بزرگ» نوشته د شوارتز، «عزت نفس» اثر ناتانیل براندن با ترجمه‌ی مهدی قرچه‌داغی، «انسان در جستجوی معنی» از ویکتور فرانکل که دربردارندهٔ خاطرات فرانکل از وضعیت خود و سایر قربانیان اردوگاه‌های کار اجباری آلمان در خلال جنگ دوم جهانی و تاکید نویسنده به عنوان یک روان‌شناس اگزیستانسیالیت به اهمیت جستجوی معنا برای زندگی، در سخت‌ترین شرایط زندگی است نیز کتاب‌های پرطرفدار برای خوانندگان اثار روان‌شناسانه بوده‌اند.

چاپ نهم اثر داستانی «پینه‌دوز و شاه اسماعیل» به قلم محمدحسین پاپلی یزدی، «شازده کوچولو» سنت اگرپری نیز داستان‌های نوستالوژیک برای کتابخوان‌ها بوده که همچنان لذت خواندن آن‌ها ادامه دارد. البته کتاب‌هایی مثل «هنر شفاف اندیشیدن» از رالف دوبلی به همراه دو‌ رمان «دختری در قطار» پائولا هاوکینز با ترجمه‌های مختلفی از مهرآیین اخوت، محبوبه موسوی و فرانک سالاری، «جزء از کل» استیو تولز با ترجمه‌ی پیمان خاکسار و ترجمه‌ی گلی امامی از «جستارهایی در باب عشق» نوشته‌ی آلن دوباتن هم مدتی طولانی است که در فهرست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند و ظاهرا هنوز خیال تکان خوردن ندارند. هرچند داستان‌هایی مثل «حالا حالاها وقت هست» از ای‌ال دکتروف آمریکایی و داستانی با فصل‌هایی با نام و بدون عنوان از آگوتا کریستوف در روایت دشواری‌های انطباق با کشور بی‌نامی که قهرمان اصلی به آن مهاجرت کرده و یا تبعید شده یا همان «دیروز» نیز هرچند هفته یک‌بار سرو کله‌شان در فهرست پرفروش‌ها پیدا می‌شود.

درنهایت ناشرانی چون روزبهان، ثالث، بیدگل، چشمه و مروارید بیشترین آثار را در فهرست این‌ هفته‌ی پرفروش‌‌ترین کتاب‌های کتابفروشی‌های تهران داشته‌اند که جدول زیر مروری بر برخی از آثار پرفروش آنهاست.

کتاب‌های پرفروش نیمه‌ی بهمن‌ماه

ردیفعنوان کتابنام نویسنده/ مترجمناشرقیمت (تومان)درباره‌ی کتاب

1کامو؛ آرمان سادگیایریس رادیش/ مهشید میرمعزیثالث25000«کامو آرمان سادگی» در سال 2013 به مناسبت یکصدمین سال تولد کامو در آلمان چاپ شده است.

2فیلسوفان سینما: از مانتسبرگ تا رانسیرفلیسیتی کلمن/ مهرداد پارساشوند13000اثری در معرفی سیزده فیلسوف سینما و نظرات آن‌ها

3تنفس در هوای تئاترعلی‌اکبر علیزاد و رضا سروربیدگل20000مجموعه مقالاتی از نویسندگان مختلف با تمرکز بر تئاتر مدرن

4سه گانه: هراکلس ٥- مایوزر- هملت ماشینهاینر مولرروزبهان10000سه نمایشنامه

5غرب غم‌زدهمارتین مک‌دونا/ بهرنگ رجبیبیدگل9000یک نمایشنامه از میان سه نمایشنامه‌ای که به «سه‌گانه‌ی لی نین» معروف شدند.

6شناخت کورش، جهانگشا‌ی ایرانرضا ضرغامیمرکز59800روایتی از تاریخ ایران باستان

7ساحل چپوارلام شالاموف/ نازلی اصغرزادهمروارید18500خاطرات شالاموف از دوران اشتغال به کار پرستاری در بیمارستان‌های اردوگاه‌های کار اجباری

8ایستادن روبروی عقربه‌های کجمهدی میرباقریمروارید7000این رمان درباره مفهوم زمان است و درهم آمیختگی آن با خواب

9راز خانه‌ی شکیبابراهیم مهدی‌زادهثالث8500داستان ایرانی

10بیا با جغدها درباره‌ی دیابت تحقیق کنیمدیوید سداریس/ پیمان خاکسارچشمه13000جستارهای طنز با لحن همیشگی اما متفاوت از سداریس


10505

کد خبر: 587759

وب گردی

وب گردی