پس از لغو قانون تاثیر ۲۵ درصدی معدل، تکلیف آزمون سراسری سال ۹۵ چیست؟

سخنگوی سازمان سنجش از تشکیل جلسه برای بررسی رای دیوان عدالت اداری در لغو تاثیر 25 درصدی معدل در کنکور خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرآنلاین، در راستای لایحه سنجش و پذیرش دانشجو، یکی از ضوابط تعیین شده تاثیر 25 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور بود که این ضابطه در کنکور 93 و 94 هم ادامه پیدا کرد. این اتفاق که در راستای حذف تدریجی کنکور افتاده اعتراضات زیادی را در پی داشت.

صدای این اعتراضات هر بار چند ماه قبل از کنکور و چند ماه بعد از کنکور بلند می شد و کنکوری های بخت برگشته وقتی می دیدند فایده ای ندارد، سرنوشتشان را می پذیرفتند و آرام می گرفتند. اما به یکباره با پیگیری قانونی یک فرد، این تصمیم قطعی لغو می شود و تاثیر 25 درصدی سابقه تحصیلی در کنکور با رای دیوان عدالت اداری باطل می شود.

خبری که کمیته سنجش و پذیرش دانشجو را شوکه و کنکوری ها را خوشحال و امیدوار می کند این است: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری بند دوم مصوبه شورای سنجش مبنی بر تاثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور برای داوطلبانی که طی سال‌های ۸۴تا ۹۲دیپلم گرفته‌اند را مغایر قانون دانست وابطال کرد.

گویا فرد شاکی «فاطمه کریمی» نام دارد که آذر ماه سال 92 دادخواستش را ثبت کرده و در دادخواستش آورده که: « بر اساس ماده ۲ و ماده ۱۰ قانون سنجش و پذیرش دانشجو، می باید از سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ شورایی تحت عنوان شورای سنجش و پذیرش دانشجو تشکیل شود و مورد میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری تصمیم گیری کند. همچنین طبق ماده ۱۱ این قانون مقرر شد تا قبل از تاریخ اجرای این قانون، یعنی قبل از شروع سال تحصیلی ۱۳۹۴-۱۳۹۳ شیوه برگزاری کنکور همچنان بر اساس قانون مصوب مجلس به تاریخ نهم آبان ماه سال ۸۶ باشد و بعد از آن این قانون لغو و قانون جدید اجرا شود. از آن جایی که کنکور ۱۳۹۳ نیز در سال تحصیلی جاری (۱۳۹۳-۱۳۹۲) برگزار می‌شود باید بر اساس آخرین کارگروه ماده ۴ قانون مصوب سال ۱۳۸۶، سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به صورت تاثیر مثبت اعمال شود.»

در ادامه دادخواست آمده که وزارت علوم و سازمان سنجش از ماده 10 و 11 قانون سنجش و پذیرش تخطی کرده اند و دلایل تخطی هم آمده است.

در نهایت دیوان عدالت اداری با بررسی هایی که انجام داده این مصوبه را باطل کرده و فعلا قانون تاثیر 25 درصدی سال سوم در کنکور، کان لم یکن تلقی می شود.

اعتراض دانش آموزان به چیست؟

دانش آموزان دوره متوسطه که به کنکور نزدیک می شدند، همیشه به سه موضوع در مورد تصویب این قانون اعتراض داشتند.
عده ای که از کنکوری های سال های پیش هستند می گویند که آن زمان نمی دانستند قرار است معدل تاثیر داشته باشد و سرمایه گذاری چندانی روی امتحانات پایان ترم نداشته اند. اما الان به یکباره با این قانون مواجه شده اند و الان نمی دانند چه کنند.

دومین بحث، مربوط به استاندارد نبودن امتحانات نهایی است. بعضی از بچه ها معتقدند که برخی امتحان ها در شرایط استانداردی برگزار نمی شود و مراقبت های لازم صورت نمی گیرد. در حوزه های مختلف امتحانی این شرایط با یکدیگر متفاوت است و مثل کنکور نیست که به صورت یکپارچه و یک شکل انجام شود.

خیلی از داوطلب ها مسئله تقلب و راحتگیری مراقب ها را مطرح می کنند و می گویند خودشان شاهد تقلب بوده اند و این حق بقیه را تضییع می کند.

البته مسئله لو رفتن سوالات هم گاهی مطرح است که به قضیه تقلب دامن می زند.

سومین محوری که معترضان مطرح می کردند، بحث تصحیح امتحانات است. از انجایی که امتحانات تشریحی هستند و توصیفی، امکان اشتباه در تصحیح بسیار زیاد است. سختگیر یا آسانگیر بودن مصحح ها، خسته بودن و سرحال بودنشان و حتی شرایط روحیشان بر روی تصحیح برگه تاثیر می گذارد و باعث می شود شرایط یکسانی رقم نخورد.

البته اعضای کمیته سنجش و پذیرش دانشجو به هر کدام از این موارد پاسخ دادند و معتقد بودند هم امتحانات به طور استاندارد طراحی شده و هم برای حذف تدریجی کنکور، چاره ای جز این روش نیست. البته به این که دیکته نوشته شده غلط دارد هم معترف بودند و امید داشتند در سال های آینده اوضاع به مرور بهتر و بهتر شود.

سازمان سنجش هم که خودش را مجری قانون می داند موظف شد که مصوبه را اجرا کند. توکلی، سخنگوی سازمان سنجش در همین رابطه به خبرآنلاین گفت: بر اساس قانون حذف کنکور، کمیته ای تشکیل شد و قرار بر این شد که کارهای تخصصی روی آن انجام شود تا ببینیم چگونه برنامه ریزی کنیم که به قانون حذف نزدیک بشویم. کمیته به این نتیجه رسید که سوابق تحصیلی داوطلبان تجربی، ریاضی، انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خودشان را از سال 84 تا 93 اخذ کرده اند، و امتحاناتشان کشوری برگزار می شود، در کنکور تاثیر 25 درصدی داشته باشد.

او ادامه داد: با توجه به برنامه ریزی اولیه، ابتدا این تاثیر، تاثیر مثبت بود یعنی چنانچه نمره باعث بهتر شدن نتیجه کنکور می شد، این 25 درصد اعمال می شد و اگر تغییر ایجاد نمی کرد و یا پایین می آورد، اعمال نمی شد.

بر اساس مصوبه سومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو که اعضایی مثل وزیر آوزش و پرورش، وزیر علوم، وزیر بهداشت، رییس دانشگاه آزاد، نماینده مجلس عضو کمیسیون آموزش، رییس سازمان سنجش دارد و در مورخ 23 مهرماه 92 برگزار شد، بنا بر این شد که کلیه دیپلم های نظام جدید متوسطه ریاضی، تجربی و انسانی که دیپلم نظام جدید را بین سال های 84 تا 93 اخذ کرده اند و امتحان سال سومشان به صورت سراسری باشد، مشمول سوابق با تاثیر قطعی 25 درصد بشوند.

سازمان سنجش: هنوز تصمیمی گرفته نشده

خبر ابطال تاثیر 25 درصدی معدل سال سوم در کنکور آن قدر ناگهانی بود که هنوز مسئولین کمیته سنجش و پذیرش دانشجو برای آن تصمیمی نگرفته اند.

توکلی، سخنگوی سازمان سنجش دراین باره به خبرآنلاین می گوید: به هر حال کمیته سنجش و پذیرش که مسئولیت این کار را به عهده دارد این قانون را دنبال کرده و به سازمان سنجش اعلام کرده که آن را اجرا کند.

او ادامه می دهد: ما هم مجری مصوبات قانونی هستیم و هر تصمیمی که گرفته بشود، ناچاریم آن را اجرا کنیم.

توکلی از تشکیل جلسه ای برای بررسی این مسئله خبر می دهد و می گوید: احتمالا امروز بررسی ها شروع شود و دکتر خدایی به عنوان دبیر و سخنگوی شورا احتمالا مطالبی را مطرح خواهند کرد.

به گفته سخنگوی سازمان سنجش این قانون تصویب شده و لغو اجرای آن نیازمند بررسی و راهکارهای قانونی است.

این که سرنوشت کنکوری های سال 95 به بعد چه می شود هنوز معلوم نیست و البته احتمالا اعتراض کنکوری های سال 93 و 94 که از تاثیر مستقیم معدل ضربه خورده اند هم بلند شود که اگر قرار بود این قانون لغو و مصوبه باطل شود، چرا با سرنوشت آن ها بازی شد؟

20104

کد خبر: 588019

وب گردی

وب گردی