10 هزار نفر محکوم غیر عمد وجود دارد/کاهش جرم با نهادینه کردن آداب مدنی و فرهنگ

ستاد دیه کشور با گروهی از حقوقدانان، کارشناسان اجتماعی،هنرمندان و خیران کارگروه محتوای آموزشی و اصلاح رفتار شهروندی را تشکیل می دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آستان سید اسدالله جولایی مدیر عامل ستاد دیه کشور از تشکیل این کارگروه به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضاییه خبر داد و گفت:هدف از تشکیل این کارگروه گسترش و رشد فرهنگ حقوقی و انتظامی شهروندان است. زیرا از این طریق بسیاری از اصول فرهنگی و آداب مدنی نهادینه می شود همچنین فرهنگ های اصیلی مانند قانون مداری و احترام به حقوق شهروندی نیز در بین مردم رواج پیدا می کند و نهادینه کردن چنین آدابی در جامعه بسیار حائز اهمیت است.

به گفته مدیر عامل ستاد دیه،بر اساس ارقام و آمارها،می توان این گونه نتیجه گیری کرد که 10 هزار نفر محکوم غیر عمد وجود دارد که امید است با تلاش های مردم نهاد در حوزه هایی مانند تولید بسته آموزشی و حتی مستند سازی در خصوص فرهنگ سازی بتوانیم میزان آسیب ها را کاهش داده و با رویکرد پیشگیرانه ای وقوع جرائم را کاهش دهیم.

جولایی گفت:موضوع با اهمیتی که امروز باید با تلاش های همه جانبه مانع از رشد آن در جامعه شد بحث خشونت های خانوادگی،استعمال مواد مخدر و.... است که تلاش مان بر آن است تا با ایجاد چنین بسترهای فرهنگی بتوانیم در ورود افراد به زندان جلوگیری کنیم.

او در ادامه با اشاره به همکاری و مشارکت های مردمی و نیکوکاران در این امر انساندوستانه گفت:چنانچه همیاری و همدلی مردم و خیران نباشد نمی توان زمینه را برای پیشگیری از وقوع جرم مهیا ساخت.همدلی و همکاری دو مولفه ای است که آمارهای مربوط به معضلات اجتماعی را کاهش می دهد از این رو برای کاهش آسیب های اجتماعی نیاز به سرمایه گذاری است.

جولایی با بیان این مطلب که نکات آموزشی برای کاهش وقوع جرم باید در مقاطع تحصیلی وجود داشته باشد گفت: نیاز است تا برخی نکات آموزشی در همه مقاطع تحصیلی وجود داشته باشد همچنین ایجاد برخی برنامه های پرمحتوا در زمینه کاهش خشونت و جرم و بزهکاری نیز تاثیرات فراوانی در جامعه و برای فرد و خانواده اش وجود خواهد داشت.بدیهی است برای کاهش میزان جرائم عمد و غیر عمد در جامعه باید رعایت قوانین و مقررات و حتی حقوق شهروندان نسبت به یکدیگر نیز آموزش داده شود.بنابراین هدایت عمومی نیازمند تشویق و ترغیب شهروندان است.

105105

کد خبر: 588052

وب گردی

وب گردی