نعمت زاده: ایران حلقه ارتباط قزاقستان با آب های آزاد است

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان گفت: ایران به علت موقعیت استراتژیک و همجواری با آبراه خلیج فارس و دریای عمان حلقه ارتباط قزاقستان با دنیا است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شاتا، «محمدرضا نعمت زاده» در همایش تجاری و سرمایه گذاری ایران و قزاقستان که با حضور مسئولان و نمایندگان بخش خصوصی دو کشور در سالن خلیج فارس برگزار شد، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی سوق الجیشی ایران و ارتباط آن با دریای خزر و آبراه بزرگ خلیج فارس و دریای عمان، امیتاز ویژه ای را به کشور ما داده است؛ قزاقستان با استفاده از این وضعیت می تواند ارتباط خود با کشورهای همسایه و جهان را تقویت کند.
وی افزود: قزاقستان می تواند از طریق خطوط ریلی، کشتیرانی و جاده های مواصلاتی با ایران ارتباط داشته باشد؛ هم اکنون اتصال خطوط راه آهن ترکمنستان به اینچه برون یکی از روش های ارتباط دو کشور است که این پروژه از طریق وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شود.
به گفته نعمت زاده در سال های گذشته بین دو کشور تفاهم نامه ای در زمینه انتقال نفت خام به امضاء رسیده بود اما این پروژه به دلیل تحریم ها متوقف شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سفر هیأت 260 نفره قزاق به تهران گفت: این هیات بزرگترین هیات تجاری است که از آسیای میانه به ایران آمده است و من یقین دارم که با توجه به سوابق دیرینه فرهنگی، مذهبی و تاریخی دو کشور دستاوردهای این سفر به گسترش تجارت کمک کند.
نعمت زاده با بیان اینکه در سال های گذشته ایران و قزاقستان در زمینه های مختلفی تفاهم نامه امضاء کرده اند، افزود: متأسفانه تفاهم نامه های پیشین به نتیجه عمل نرسید و یکی از دلایل عمده آن تحریم های بین المللی علیه ایران بود اما اکنون با لغو تحریم ها، زمینه ارتباطات بیش از پیش تهران و آستانه فراهم شده است.
وی با تاکید بر امکانات و ظرفیت های دو طرف در توسعه تجارت خاطر نشان کرد: هر دو کشور می توانند از این ظرفیت ها و امتیازات به طور مقابل بهره برداری کنند.
نعمت زاده یادآور شد: بسیاری از کشورهای آسیای میانه به منظور سرعت بخشی به روابط خود با ایران اقدام به ساخت اسکله و بندر کرده اند؛ قزاقستان نیز می تواند این راهکار را مدنظر قرار دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در جلسه با مقامات قزاقستان تصمیم بر این شده است که دو کارگروه فنی و اجرایی تشکیل شود و مشکلات و تفاهم نامه های امضاء شده بین دو کشور را از طریق این کارگروه ها پیگیری کنیم.
همچنین «آست ایسکشف» وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان نیز در ادامه این نشست، با بیان اینکه همکاران ایرانی ما بسیار مطمئن هستند و ما درواقع انگیزه های جدیدی را برای توسعه روابط با ایران دنبال می کنیم، تصریح کرد: قزاقستان حافظ منافع تجار ایرانی است.
وی با تاکید بر لزوم توسعه روابط اقتصادی و تجاری با ایران، افزود: وزارت سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان به منظور افزایش تراز تجاری با ایران هرگونه مجوزی را که شرکت های ایرانی لازم دارند در اختیارشان قرار دهد.
آست ایسکشف با تاکید بر اینکه ما برای بازگشت سرمایه گذاری های انجام شده 30 درصد یارانه در نظر داریم، خاطرنشان کرد: حدود 900 شرکت در قزاقستان تأسیس شده که از طریق آنها می توانیم کارها را به پیش ببریم و ارتباط با تجار ایرانی را قوت ببخشیم.
وی با اشاره به مشکلات لجستیکی بین دو کشور تصریح کرد: باید اهتمام خود را به حل مسئله لجستیک و حمل و نقل متمرکز کنیم؛ در این صورت ارتباط تجار و بازرگانان نیز تسهیل می شود.
وزیر سرمایه گذاری و توسعه قزاقستان در پایان با اشاره به اینکه قزاقستان درصدد پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) است، خاطرنشان کرد: ما با روسیه و دیگر کشورهای آسیای میانه نیز تعاملات سازنده ای داریم که از این طریق می توانیم به توسعه روابط ایران نیز کمک کنیم.

601/601

کد خبر: 588546

وب گردی

وب گردی