ژامبون ماهی بدون مواد نگهدارنده هم تولید شد، البته در ایران

عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه ارومیه موفق به تولید کالباس ژامبون خشک از ماهی بدون مواد نگهدارنده شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، کاوه رحمانی فرح، مجری طرح گفت: کشور ایران ذخایر آبی فراوان و منابع شیلاتی مناسبی دارد و تولید ماهی در ذخایر طبیعی دریا و هم به صورت آبزی‌پروری قابل توجه است که در سال‌های اخیر با پیشرفت تولید کشور با مازاد عرضه ماهی روبرو شده است و فرآوری ماهی و ایجاد ارزش افزوده می­‌تواند از راهکارهای ایجاد اشتغال و افزایش صادرات غیر نفتی در بخش شیلات باشد.

او گفت: تاکنون فرآورده کالباس از ماهی در کشور با موفقیت تولید نشده است؛ در واقع با توجه به استحکام پایین پروتئین­‌های ماهی در مقایسه با گوشت قرمز و مرغ، تهیه یک فرآورده با قطر زیاد که ضمن برخورداری از قوام و انسجام، دارای قابلیت برش باشد، دشوار است. همچنین ماهی دارای بوی خاصی است که بسیاری از مردم ایران آن را نمی‌پسندند که کالباس‌­های تولید شده در این طرح دارای بافت قابل برش و استاندارد و فاقد بوی نامطبوع ماهی هستند.

رحمانی با اشاره به ویژگی‌های دیگر کالباس ماهی تولیدشده گفت: فقدان میکروارگانیسم و صفر بودن تعداد آنها در کالباس­‌ها با تائیدیه وزارت بهداشت (در حالی‌که بر پایه استاندارد ملی سوسیس و کالباس میزان یکصدهزار عدد میکروارگانیسم در یک گرم محصول قابل پذیرش است)، عدم استفاده از نگهدارنده‌های نیتریت و نیترات بدون جایگزین کردن نگهدارنده شیمیایی (گواهی ثبت اختراع)، تولید کالباس با افزودن گوشت ماهی تا مقدار حدود 95 درصد ترکیب با ویژگی­‌های حسی مطلوب و بدون بوی بد ماهی، کاهش استفاده از نمک، کاهش استفاده از روغن و حتی عدم استفاده از آن در برخی محصولات، بازارپسندی بالا، قیمت رقابتی، تنوع بالای محصولات با توجه به استفاده از گوشت ماهی با رنگ­ها و طعم‌های مختلف از جمله مزایای کالباس مذکور است.

این عضو هیات علمی در ادامه گفت: پس از تولید نمونه آزمایشگاهی طرح، نمونه نیمه صنعتی نیز با موفقیت تولید شده و مدل کسب و کار، مطالعه بازار و طرح توجیه فنی اقتصادی آن به همراه برخی محصولات مشابه از ماهی تهیه شده و دانش فنی آن به فروش رسیده است.

رحمانی گفت: اکنون طرح‌های دانش‌بنیان دیگری با مشارکت دانشگاه ارومیه در دست اجراست که انشاءالله بتوانیم در آینده نزدیک موفق به تجاری‌سازی آنها و کسب درآمد برای دانشگاه شویم.

بر اساس این گزارش، طرح مذکور در جشنواره ایده‌های برتر هفته پژوهش و فناوری استان آذربایجان غربی موفق به کسب رتبه نخست شده است.

20203

کد خبر: 589090

وب گردی

وب گردی