آیا  شورای نگهبان در رد و تایید صلاحیت ها  تجدید نظر خواهد کرد

نتایج بررسی صلاحیت مجلس خبرگان رهبری امروز اعلام شد و هم اکنون بسیاری منتظر هستند تا ببینند کدام افراد شاخص که صلاحیت آنها برای شورای نگهبان احراز نشده بو د تایید می شوند.

به گزارش ایسکانیوز ، سیامک ره پیک سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات بیان کرده است امروز نتایج صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری اعلام می شود.

شورای نگهبان برای انتخابات خبرگان در سال جاری آزمونی برای مشخص شدن سطح علمی داوطلبان تعیین کرد و شرایطی برای داوطلبان در نظر گرفت تا آنهایی که براساس سوابق و آثار علمی و نوع تدریس ، اجتهادشان قابل احراز است نیاز به شرکت در ازمون نداشته باشند . از جمله این فقهایی که بدون آزمون تایید صلاحیتشان احراز شد می توا ن به چهره‌هایی چون آیات و حجج اسلام سید احمد حسینی خراسانی، سیدمهدی میرباقری، علیرضا اعرافی، سید محمد سعیدی و نصرالله شاه‌آبادی در فهرست تاییدشدگان اشاره کرد .

با وجود اینکه در بین داوطلبان افرادی شناخته شده با سابقه علمی درخشان نیز وجود داشت اما شورای نگهبان موفق به احراز صلاحیت آنها نشده است که می توان ازاین بین افرادی مانند آیت‌الله سید محمد غروی، آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی، آیت‌الله محمود امجد، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی، آیت‌الله سید رضا برقعی ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ضیاء مرتضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم قاضی زاده، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق قادری، آیت‌الله محسن غرویان،حجت الاسلام سید حسن خمینی ، آیت‌الله شیخ حسین عرب، حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد ورعی نام برد .

از جمله این افراد که احراز صلاحیتش مجال بحث شد می توان به سید حسن خمینی اشاره کرد که با وجود اینکه آیت‌الله موسی شبیری‌زنجانی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله محقق داماد، آیت‌الله سیدجعفر کریمی و آیت‌الله غضنفری‌خوانساری از‌جمله آیاتی هستند که اجتهاد سیدحسن را تأیید و امضا کرده‌اند اما صلاحیت او نیز برای شورای نگهبان احراز نشد و ملاک را آزمونی دانستند که یادگار امام در آن شرکت نکرد.

اما نکته حائز اهمیت این است که شورای نگهبان تعدادی از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری را که در آزمون شرکت نکردند تایید صلاحیت و تعدادی را تایید نکرد که در میان هر دو گروه چهره‌های شاخصی به چشم می خورد .

آیت الله یزدی ریس مجلس خبرگان در واکنش به حساسیت های به وجود آمده طی سخنانی بیان کرد: مجلس خبرگان برای این است که در زمان ارتحال ولی فقیه، بتواند فقیهی را از میان فقهای موجود در آن دوره برگزیند که کاری بسیار دشوار است و فردی که به خبرگان می آید خودش باید فی الجمله مجتهد، تا حدودی زمان شناس باشد و بتواند بفهمد میان مراجع موجود کدامیک به روزتر هستند و شجاعت و قدرت و اعمال ولایت بیشتری دارند و در برابر فتنه ها جا نمی خورد و به تعبیر رهبری مجلس خبرگان باید در آستین خود کسی را داشته باشد که در موقع لزوم بتواند نظام را اداره کند.

وی همچنین با بیان اینکه مجلس خبرگان در حساس ترین موقعیت قرار دارد و مدیریت حساس ترین کار نظام وظیفه اوست و به همین دلیل نباید هر فردی عضو این مجلس شود و باید شرایطی را داشته باشد تاکید کرد :مجلس خبرگان جای جوانگرایی، سیاسی کاری و جناح بازی و مجلس پیرمردهایی که نمی توانند کاری بکنند نیست.

203/201

کد خبر: 589211

وب گردی

وب گردی