خرم :شرکت کنندگان در کنفرانس امنیتی مونیخ مشتاق  کمک و همفکری ایران در حل بحران سوریه هستند

سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با اشاره به سفر ظریف به نشست مونیخ گفت : امریکا و اتحادیه اروپا در زمینه محور رسیدگی به بحران سوریه به همان محوری که ایران به آن اعتقاد دارد برگشته است  یعنی مبارزه با تروریسم ؛در حالی که محور اول غرب سرنگونی بشار اسد در سوریه بود .

علی خرم کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز پیرامون سفر وزیر امورخارجه به کنفرانس امنیتی مونیخ گفت : همایش امنیتی مونیخ در سالهای متمادی با نیت رسیدگی به بحران های بین المللی و رسیدگی به آنها برگزار می شود.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته نیز از ایران برای شرکت در کنفرانس مونیخ دعوت شده است، افزود : از مهمترین کاری که در این اجلاس از سوی ایران انجام شد در زمان سرنگونی حکومت طالبان در افغانستان بود و برای اینکه افغانستان بتواند به دست نیروهایی که مردم انتخاب کردند سامانی پیدا کند ایران در این زمینه همکاریهایی داشت و در آن زمان آقای ظریف در اجلاس مونیخ به عنوان معاون وزیر شرکت کرد و سازوکاری برای سامان یافتن افغانستان از نظر سیاسی انجام داد .

سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با بیان اینکه شرکت وزیر امور خارجه در این کنفرانس می تواند در مورد مسائل سوریه عراق و یمن موثر باشد، تاکید کرد : شرکت کنندگان در همایش امنیتی مونیخ میتوانند از کمک و همفکری ایران استفاده کنند که بسیار هم در این رابطه مشتاق هستند.

وی در تصریح اشتیاق کمک ایران به حل بحران های منطقه ای گفت : ایران نشان داده که مصمم و اماده مبارزه با به افراطی گری و تروریسم و است و با همکاری دیگر کشورها بتواند صلح ثبات را در سوریه و هر منطقه‌ای که مورد اشتیاق طرفین است برقرار کند و نتیجه این صلح نیز متوجه سوریه و یمن و عراق میشود .

خرم با بیان اینکه ایران این ازمایش را از نظر کشورهای غربی و به ویژه اروپایی از خودش نشان داده است گفت : آنها این علاقه مندی را دارند و به ویژه در مقابله با تروریسم که سمبل آن داعش است ایران نشان داده در این زمینه یک همگاری جدی است

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تاثیر توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم های سیاسی اقتصادی در همکاری های کشورهای غربی با ایران بیان کرد: مشکلاتی که کشورهای غربی داشتند که می بایستی با احتیاط عمل می کردند آن احتیاط برطرف شده و تحریمها برداشته شده درنیجه می توانند با دست باز با ایران همکاری کنند و مقابلا ایران نیز می تواند به استقبال این همکاری برود .

خرم گفت : ایران در سوریه دارای عقاید و نظراتی است و ممکن است غربی ها نیز نظرات دیگری ممکن داشته باشند اما در ماه‌های اخیر نشان دادند که همگی با ایران هم نظر هستند و معتقند اکنون وقت مبارزه و مقابله با بشار اسد نیست و همین اندازه که تخم نفاق د رسوریه کاشته شده و به عنوان اینکه دارند در سوریه به بشار اسد توجه می کنند به رشد تروریسم کمک شده است.

سفیر پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل با بیان اینکه اکنون کشورهای غربی آثار و تبعات در گیری در سوریه را دیدند افزود : حال ناظر این هستند که چگونه سیل پناه جو به اروپا رفته و عملیات تروریستی فرانسه و امریکا و انگلستان را در بر گرفته است و اکنون در صدد این هستند که بتوانند یک کار ویژه ای انجام دهند که محور آن مبارزه با داعش باشد .

خرم تاکید کرد :از نظر امریکا و اتحادیه اروپا محور رسیدگی به بحران سوریه به همان محوری که ایران به آن اعتقاد دارد برگشته است یعنی مبارزه با تروریسم ؛در حالی که محور اولغرب سرنگونی بشار اسد در سوریه بود .

این کارشناس مسائل بین الملل گفت :سرنگونی بشار اسد کماکان برای عربستان و ترکیه وجود دارد و انها دنبال این هستند که اقای بشار اسد را سرنگو ن کنند لذا عربستان خود را شکست خورده میبیند .

همایش امنیتی مونیخ کنفرانسی است در دست بخش خصوصی که در زمینه سیاست‌های امنیت جهانی فعالیت میکند. در کنفرانس مونیخ تصمیمی گرفته نمی‌شود و صرفاً ویژهٔ اظهار نظر، رایزنی و دیدارهای سیاسی است در این کنفرانس هر سال به‌طور ویژه به یک موضوع مهم امنیت بین‌المللی پرداخته می‌شود. کنفرانس مونیخ به یکی از مجامع بین‌المللی مهم در عرصه امنیت جهانی تبدیل شده‌است و به دلیل تشابه کمی و کیفی و بازتاب‌های آن با مجمع جهانی اقتصاد، به داوس امنیتی نیز شهرت دارد.

محمدجواد ظریف برای شرکت در نشست مونیخ درمورد سوریه و همچنین کنفرانس امنیتی مونیخ به این شهر در آلمان سفر کرده است.
رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان را در این سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه همراهی می کند.
پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ نیز از 12 تا 14 فوریه (23 تا 24 بهمن) در مونیخ آلمان برگزار می شود و قرار است 23 تن از روسای دولت های جهان و دهها وزیر از جمله وزیران امور خارجه ایران و عربستان در آن شرکت کنند.

203

کد خبر: 599413

وب گردی

وب گردی