تولید ترکیبات آلی جدید با خواص ضدسرطان

دانشجوی شیمی آلی دانشگاه شهید چمران اهواز در تحقیقات رساله دکتری خود موفق به سنتز ترکیبات چند حلقه‌یی فعال بیولوژیک با خاصیت ضد سرطانی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ، شیما دیانت، دانش‌آموخته دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت‌و‌گو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان گفت: این ترکیبات جدید در محیط آزمایشگاه مورد تست بیولوژیکی قرار گرفته و اثرات ضدالتهابی بهتری در مقایسه با داروی مرجع ضدالتهاب نشان داده اند. همچنین در زمینه سرطان پستان، اثربخشی بهتر نسبت به برخی داروهای ضدسرطان موجود دارند.

او گفت: با توجه به این‌که داروهای موجود صد درصد بیماری را درمان نمی‌کنند و عوارض جانبی نیز دارند، این تحقیق با هدف بهبود بیماری و کاهش عوارض جانبی انجام شد.

دیانت با اشاره به این‌که هنوز مراحل زیادی تا تبدیل‌شدن این ترکیبات به دارو باقی مانده است، گفت: در تست‌های آزمایشگاهی مشاهده شده که این ترکیبات در محیط آزمایشگاه توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند. سنتز این ترکیبات هنوز در مرحله تحقیق است اما ممکن است در آینده تبدیل به دارو شود.

او با بیان این‌ که طی تحقیقات این پایان‌نامه برخی مطالعات و آزمایش‌ها در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران صورت گرفته است گفت : این تحقیق با راهنمایی دکتر آرش مرادزادگان و علیرضا فرومدی و مشاوره دکتر فریبا حیدری‌زاده انجام شده است.

گفتنی است، رساله دکتر دیانت با عنوان "طراحی و سنتز هتروسیکل‌های فعال بیولوژیک با استفاده از واکنش‌های چندجزیی ایزوسیانید محور" ارائه شده است.

20103

کد خبر: 599536

وب گردی

وب گردی