بیمه، سد راه افزایش صاردات نفت ایران

از بین تمام مسائلی که می تواند سد راه افزایش صادرات نفت ایران شود از مسائل ژئوپلتیک گرفته تا دیپلماتیک، به نظر می رسد مشکلات بیمه ای بیش از هر چیز برنامه های این کشور برای افزایش صادرات را تهدید کند.

به گزارش ایسکانیوز از دیلی نیوز آمریکا و اروپا ممکن است تحریمهای نفتی و مالی ایران را لغو کرده باشند، اما شرکتهای بیمه که باید نفتکشهای حامل نفت ایران را تحت پوشش خود قرار دهند با چالشهایی مواجه هستند.

به گفته شرکت های بیمه، هنوز درباره تحریم های آمریکا شفافیت وجود ندارد. مشخصا اگر چه واشنگتن تحریم های ایران را لغو کرده، اما هنوز برخی دستورالعملهای حقوقی در خصوص تجارت با ایران وجود دارد و شرکتهای بیمه ای قبل اینکه بتوانند برای پوشش محموله های نفتی ایران اقدام کنند باید در این زمینه مطمئن شوند.

این موضوع نکته مبهم ماجرا است. زمانیکه آمریکا در ماه ژانویه تحریمهای ایران را لغو کرد، تحریمهای عمومی را که مانع تجارت شرکتهای غیرآمریکایی در ایران شده بود کنار گذاشت. اما تحریمهای علیه شرکتها و نهادهای آمریکایی پابرجا ماند. بانکهای آمریکایی هنوز چه مستقیم و چه غیرمستقیم نمیتوانند با ایران تعامل داشته باشند.

این لایه های تحریم ممکن است ارائه پوشش بیمه از سوی شرکتهای بیمه برای نفتکشهای حامل نفت ایران را دشوار کند.

این به معنای اینست که استفاده از دلار آمریکا در یک پوشش بیمه ای برای محموله های نفتی ایران ناقض تحریمهای باقی مانده خواهد بود.

این شرایط ظاهرا امور را دشوار میکند ولی تجارت نفت ایران غیرممکن نخواهد بود. در حال حاضر شرکت واسطه نفتی ویتول اعلام کرده که نفت ایران را خریداری کرده و چند شرکت نفتی اروپایی نفتکشهایی را برای خرید نفت ایران اجاره کرده اند.

گزارشها حاکی از اینست که توتال قراردادی را با ایران برای خرید روزانه 160 هزار بشکه نفت از 16 فوریه امضا کرده است.

به گزارش بلومبرگ، پالایشگاه اسپانیایی Compania Espanola de Petroleos یک سری محموله نفتی ایران را برای تحویل در بنادر اروپایی رزرو کرده و شرکت واسطه گلنکور اوایل این ماه یک محموله از ایران خریداری کرد.

اما شرکت سوئیسی لیتاسکو بازوی تجاری لوک اویل رزرو محموله نفتی ایران به مقصد ایتالیا را به دلیل مشکلات بیمه ای لغو کرده است.

ژاپن از دیگر واردکنندگان نفت ایران یک قدم جلوتر است. پارلمان ژاپن در سال 2012 تضمین های دولتی را در خصوص بیمه محموله های نفتی ایران تصویب کرد که در واقع تحریمهای اتحادیه اروپا را دور زده و زمینه بیمه هر نفتکش حامل نفت ایران به مقصد ژاپن را تا سقف 7.6 میلیارد دلار فراهم میکرد. این قانون 31 مارس منقضی میشود و اگر غرب تا ان زمان شرایط را تغییر ندهد، پارلمان ژاپن احتمالا این قانون را تمدید خواهد کرد.

گروه بین المللی کلوب PI مستقر در لندن که 90 درصد محموله های نفتی جهان را بیمه می کند ظاهرا در حال گفتگو با واشنگتن برای حل فوری مشکل بیمه است.

در شرایطی که شرکتها و فعالان نفتی برای بهره بردن از شرایط پساتحریم در ایران صف کشیده اند، همگی احتمالا برای پیدا کردن نفتکش برای حمل نفت ایران با یک مانع موقت روبرو خواهند شد. هنوز مسائل لجستیکی زیادی وجود دارد که باید حل و فصل شوند و این احتمال وجود ندارد که یک شبه حل شوند اما شرکتهای بیمه در حال پیگیری جدی موضوع هستند.

102/601

کد خبر: 599597

وب گردی

وب گردی