معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان در پایان نشست مونیخ از گفتگوها و تلاش برای برقراری آتش‌بس سریع در تمام نقاط سوریه طی حداکثر یک هفته آتی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی افریقائی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست مونیخ درباره سوریه گفت که به‌طور مشخص در مورد دو موضوع در جلسه بحث شد و جمع‌بندی جلسات به این سمت رفت که اولاً در زمینه برقراری آتش‌بس در همه مکانهای مورد نظر در سوریه غیر از اماکنی که در اختیار تروریستها هست اتفاق نظر وجود داشته باشه و تلاش کنند در اسرع وقت ــ حتی بحث بر سر دو روز، سه روز و یا حداکثر یک هفته بود ــ آتش‌بس عملیاتی بشود.

وی در ادامه افزود: نکته دوم رسیدن کمکهای بشردوستانه به تمامی نقاط سوریه با تأکید بر ارسال صرفاً کمکهای غذایی، دارویی و بشردوستانه بود.

امیرعبداللهیان ادامه داد: بحثها و چالش‌های زیادی در جلسه بود، ازجمله لیست گروه‌های تروریستی که هنوز تکمیل نشده است و از طرف دیگر برخی از طرفها همچنان بر سیاستهای غلط خود اصرار داشتند اما امیدوار هستیم که شاهد شروع هم آتش‌بس در مناطقی که تروریستها حضور ندارند و هم تسریع در ارسال کمکهای بشردوستانه باشیم. همچنین تأکید شد که در تاریخ تعیین شده توسط دی‌میستورا گفتگوهای سوری‌ها در ژنو از سر گرفته شود که پروسه سیاسی را بتوان دنبال کرد.

معاون عربی افریقایی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد: در جلسه امروز همچنین بحث شد که اولاً مناطقی که در شمال حلب آزاد شد که شامل 15 شهر و روستا و شهرک است که 13 مورد از اینها مناطق سنی‌نشین است که در این مناطق چند صد نفر از اهل سنت برای آزادی این مناطق کمک کردند. فقط دو شهرک نبل و الزهرا شیعه‌نشین است. درعین حال این مناطق محل تجمع گروه جبهه النصره است که در لیست سیاه سازمان ملل اسم آنها قید شده است، لذا حتی وقتی که اعتراضی را وزیر خارجه عربستان علیه روسیه انجام داد و مدعی شد که روسیه 90 درصد از مناطقی که مورد حمله قرار می‌دهد معارضان معتدل هستند لاوروف گفت "ما مشخصاً مناطقی را هدف قرار می‌دهیم که تروریستها در آن قرار دارند و به‌طور مشخص جبهه النصره و داعش.

203

کد خبر: 599644

وب گردی

وب گردی