مردم سالاری به سبک سید حسن خمینی

وهاب آریان عطّاش: خمینی پسوندی است که وقتی با سید حسن عجین می شود غوغای به پا می کند که به این سادگی ها نمی توان از آن گذشت، وقتی قدم در راهی گذاشت آن راه برای عموم قابل توجه شده و مورد سوال قرار می گیرد، وقتی سید حسن خمینی عزم مجلس خبرگان می کنند، مجلس خبرگان، شرایط، نحوه انتخاب، احراز صلاحیت شورای نگهبان، تعداد کاندیدا و تعداد کمیسیون های مجلس خبرگان می شود موضوع روز مردم این دیار.

از شما چه پنهان وقتی خبر آمدن استاد سید حسن خمینی به عرصه انتخابات خبرگان را شنیدم، ته دل احساس خوبی نداشتم، نمی دانم یک با بی قراری تمام وجودم را فراگرفت، نمی دانستم آمدن استاد را به کدامین چشم باید نگریست! خوشحال از آمدنش باشم و یا نگران پیش آمدهایش. امابا گذشت زمان احساسم به خوبی گرایید و خوشحال شدم از تصمیم استاد و ورودشان به عرصه انتخابات. فارغ از آنچه پیش آمده، ما شاگردان و دوست داران یادگار امام به تبعیت از حضرت استاد، یادم گرفته ایم نحت هیچ شرایطی نه قاعده بازی را بهم زنیم و نه رویه عدم تمکین قانون را پیش گیریم، هرچند در دل احساس خوشایندی نداریم، ولی به زبان و رفتار همچنان براستیلای دموکراسی و به معنای صحیح آن، مردم سالاری تاکید کرده و موجبات فراگیر شدنش را مهیا می کنیم. پس به عنوان شاگردان حضرت استاد به عرض می رساند تحت هر شرایطی در انتخابات شرکت کرده و به اندازه خویش در آبیاری این نهال نوپا (مردم سالاری) تلاش خواهیم کرد و معتقدیم اگر مشکلی و یا نقیصه ای به ذهن متبادر می شود، تنها از طریق مجاری قانونی قابل بررسی و صد البته حل و فصل است ولاغیر.

اما خوشحالی و ابتهاج اینجانب فارغ از اعلام رای فردا به چند جهت است، که در خور حوصله خوانندگان به چند مورد آن اشاره می کنم. قبل از اعلام جهات مباهات و ابتهاج، لازم است نکاتی را به عرض رسانم:

1. بنا بر آمار اعلام شده؛ برگزاری چهار دوره انتخابات مجلس خبرگان در طی این سی و هفت سال، با کمترین اقبال نسبت به دیگر عرصه ها (انتخاب ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و..)، مواجه بوده است. اما به نظر می رسد انتخابات اخیر مجلس خبرگان با استقبال قابل توجهی مواجه باشد.

2. بنا بر تجربه شخصی، معمولا مردم از کم و کیف انتخابات مجلس خبرگان در ادوار گذشته اطلاع دقیقی ندارند، مثلا تعجب عموم مردم از تعداد کاندیدای تایید شده توسط شورای نگهبان در این دوره، اینگونه به ذهن متبادر می کند انگار برای اولین بار است که برای کرسی های مجلس خبرگان چنین تعدادی تایید صلاحیت شده اند. خبرهایی که گاه کل فضای مجازی را به خود مشغول می کند مثلا خبرِ؛ برای نه استان کشور یک کاندیدا تایید شده و یک نماینده می خواهند، یعنی کاندید محترم از همین الان منتخب مردم و نماینده مجلس خبرگان است. این خبر چنان ذهن برخی از دوستان را به خود مشغول کرده که گویی اولین بار است چنین اتفاقی افتاده و هیچ سابقه تاریخی ندارد. بد نیست بدانیم هم بارها اتفاق افتاده و هم وجهه قانونی دارد چنین تایید صلاحیتی توسط فقهای محترم شورای نگهبان؛ یعنی آنان به دنبال احراز صلاحیت می باشند ولو در یک نفر بیشتر یافت نشود. خبر دیگری که در فضای مجازی پخش شد و تعجب برخی را برانگیخت، اینکه از شش نفر فقهای محترم نگهبان، پنج نفرشان کاندید مجلس خبرگان شده اند. البته قانون هم به این امر مهر تایید زده و اشکالی نمی گیرد. علت وجود این گونهسوالات از وقایع مرسوم، عدم اطلاع از اتفاقاتی است که در دوره های قبل می افتاده و صد البته مردم بدان توجهی نداشته و یا برایشان موضوع روز نبوده است.

3. عموم مردم معمولا اطلاع زیادی از فعالیت مجلس خبرگان ندارند،به طور اجمالی فقط می دانند که کارشان در رابطه با رهبری است، جالب است عده بسیار زیادی از مردم (بنا بر اطلاع و مواجهه نگارنده) نمی دانستند که جلسات مجلس خبرگان هر چند وقت یکبار تشکیل می شود، و یا مثلا تعداد کمیسیون های مجلس خبرگان به چه نحو است، حتی با وظایف اعضای مجلس خبرگان دقیقا آشنا نبودند، وظیفه خبرگان انتخاب رهبری است یا نظارت بر ایشان هم شامل وظایف می شود، اصلا دوره نمایندگی فقهای مجلس خبرگان چند سال است، محل تشکیل جلسات کجاست، نمایندگان محترم حقوق می گیرند یا نه، و اگر بله میزان حقوقشان به چه نحو است، در واقع آنچنان اطلاعی که از وقایع مجلس شورای اسلامی در دست مردم است از مجلس خبرگان چنین اطلاعاتی در دسترس نیست.

بنابر سه بند گفته شده و البته چند نکته نگفته دیگر، موجبات خوشحالی بنده فراهم و جا دارد تا سر بر آستان رب العالمین بیاسایم.

واقع امر فارغ از اتفاقات چند ساله اخیر که همگان را برآن داشت تا با چشمی باز به اطراف نگریسته و خود را در فضای غبارآلود و ندانم کاری، تنها بنا بر اعتماد به گفته این و آن خویش را به چاه نیفکنده و عمری حسرت به دل به گذشته خویش نظاره گر نباشند، اتفاقات اخیر در نوع خویش قابل تامل و مداقه بیشتری است.

وقتی می بینیم خبر آمدن یک نفر آنچنان شور و شوقی میان مردم به راه انداخته، مجلسی که به گواه تاریخ از بی حاشیه ترین مجالس نظام جمهوری اسلامی به شمار می رفت، حاشیه ای پیدا می کند بنام سید حسن خمینی؛ سید حسن خمینی تنها بنا بر افتخار شاگردی بنده حائز اهمیت نیست، اهمیت آن در پسوندی نهفته که بیش از پنجاه سال است ذهن مردم این دیار به طور مستقیم درگیر آن نام هستند، خمینی پسوندی است که وقتی با سید حسن عجین می شود غوغای به پا می کند که به این سادگی ها نمی توان از آن گذشت، وقتی قدم در راهی گذاشت آن راه برای عموم قابل توجه شده و مورد سوال قرار می گیرد، وقتی سید حسن خمینی عزم مجلس خبرگان می کنند، مجلس خبرگان، شرایط، نحوه انتخاب، احراز صلاحیت شورای نگهبان، تعداد کاندیدا و تعداد کمیسیون های مجلس خبرگان می شود موضوع روز مردم این دیار.

بنده خوشحالم، خوشحال از آنکه بسیاری از کسانی که در ابتدای مبارزات خمینی کبیر با ایشان بیعت کرده و چه خوب تا به سرمنزل رسیدن حقیقت به پای عهدشان ماندند، به همان سان فرزندان و نوادگان آن خوش عهدان، به پاس قدرشناسی همانند گذشتگان بر سر عهد و پیمان خویش با خمینی جوان مانده اند.

خوشحالم، خوشحال از آنکه هر چند وقت یکبار که کوردلان بی بصیرت تلاش در به حاشیه راندن بیت خمینی کبیر و در حقیقت خود خمینی می کنند (مِن جمله واقعه 14 خرداد حرم امام و یا آن نوشتار سخیف در مورد یادگار امام که معمولا نشان دهنده ذات پلید صاحبان قلم است که در پس کلمات پرطمطراق مخفی می شود)، جامعه عکس آن عمل کرده و از طریق بزرگان و مراجع دینی و صد البته لطف و محبت بی واسطه مردم، بیت امام و به طور اخص یادگار شریف امام بیش از پیش کانون توجه قرار گرفته و محبت خویش را به اکمال می رسانند.

خوشحال از اینکه هر چند قانون دست فقهای محترم شورای نگهبان را باز گذارده و حق را به ایشان می دهد تا بنا بر علم خویش احراز یا عدم احرازی را رقم زنند، ولی وقتی نام یادگار امام پیش می آید نه نفر از مراجع تقلید عظام وارد شده و صحه بر صلاحیت علمی ایشان می گذارند.

خوشحال از آنکه در آستانه بیست و دوم بهمن ماه نود و چهار یعنی با گذشت سی و هفت سال از عمر انقلاب متوجه می شویم طبق نظرسنجی های معتبر، میزان رای سید حسن خمینی با اختلاف با نفر دوم در مقام اول جای دارد، این یعنی عموم مردم سید حسن خمینی و مشی خمینی را دوست دارند، یعنی مردم بر سر همان عهد و پیمانی که با خمینی کبیر بسته اند مانده اند.

خوشحال از اینکه در این آمدن و ثبت نام ، عدم احراز و اعتراض، ماندن و شرکت کردن در انتخابات همه و همه درسهایی نهفته است که می توان نکته سنجان را به سنجش آن نکات دعوت کرد، آمدنشان با اخوان بزرگوار، شعارشان جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد، تن به قانوندادن، امید دادنشان به عموم....، همه و همه نکاتی است قابل تامل.

خوشحال از اینکه وجدانی آسوده دارند، بنا به وظیفه ورود کردند و بنا به وظیفه سکوت، خوشحال از اینکه حداقل با آمدنشان به عرصه انتخابات، جایگاه مجلس خبرگان مشخص گردید. خوشحال از اینکه با آمدن ایشان نه تنها توجه عموم مردم بلکه توجه خیل عظیمی از بزرگان دینی و علمی کشورجهت کاندیداتوری مجلس خبرگان را بدنبال داشت، هر چند شورای نگهبان امکان حضور آنان را تایید نکرد به دلایل قانونی یا عدم صلاحیت شدند و یا عدم احراز صلاحیت. خوشحال از آنکه با عدم احراز صلاحیت جنابتان (هرچند رای شورای نگهبان عوض شود) دل تعداد زیادی از عدم و رد صلاحیت شدگان آرام می یابد و دلگیری شان تسکین می شود. بالاخره خواهند گفت ما در لیستی قرار گرفته ایم که یکی از اعضاء آن لیست، یادگار امام است.

خوشحال از اینکه مامور به وظیفه بودن را به عمل نشان دادید، نه به زبان، خوشحال از آنکه در آن وانفساه (که خیلی هم طبیعی جلوه می دهد برآشفته شدنش) در حریم خانوادگی به فرزند خویش گفتید؛ که هر چه بر سر ما می رود ارادت اوست.

201/201

کد خبر: 599786

وب گردی

وب گردی