نابودی عفونت های بیمارستانی به کمک ابررایانه با تلاش محقق ایرانی

محقق ایرانی انستیتو سلطنتی فناوری سوئد موفق به ارایه شیوه ای جدید برای از بین بردن عفونت های بیمارستانی شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازخبرگذاری مهر ، سالانه هزاران تن به دلیل ابتلا به عفونتهای بیمارستانی جان خود را از دست می دهند و این درحالی است که هزینه های زیادی نیز صرف درمان آنها می شود. در این میان انتقال انواع عوامل عفونی از راه هوا نگرانی های زیادی را برای دانشمندان علوم پزشکی ایجاد کرده است.

به تازگی محققان انستیتو سلطنتی فناوری (KTH) سوئد کار بر روی این چالش را آغاز کرده اند تا راهی را جهت تصفیه سازی هوای تنفسی پیدا کرده و در نهایت عوامل عفونی زا در بیمارستانها را به حداقل برسانند.

این موضوع زمانی از اهمیت بالایی برخوردار می شود که کمیته ملی سلامت و رفاه سوئد در گزارشی اعلام می کند که حدود ۱۰ درصد از تمام تختهای بیمارستانی این کشور به بیمارانی اختصاص می یابد که به عفونتهای باکتریایی از جملهstaphylococcus مبتلا شده اند و جالب اینکه این عفونتها در حین تردد در فضاهای بیمارستانی ایجاد شده است.

اکنون «ساسان صدری زاده» دانشجوی دوره دکتری و پروفسور «هولمبرگ» از انستیتو سلطنتی فناوری سوئد نتایج تحقیقات ارزشمندی را منتشر کرده اند که می تواند پایانی خوشحال کننده بر این نگرانی همیشگی باشد.

آنها در این نوآوری از ابررایانه ها برای محاسباتی استفاده کرده اند که از طریق آنها می توان سیستم تهویه مطبوع هوا را در محیطهای بیمارستانی به بالاترین حد خود رساند. آنها پیشتر از این سیستم در ساخت بیمارستان NKS سوئد استفاده کرده بودند.

مبنای کار این محققان در تهویه مطبوع هوای محیطهای بیمارستانی مبتنی بر دمای چنین محیط هایی است که بخشی از آن مربوط به چگونگی پردازش و تصفیه جریانهای هوایی در نقاط حساسی نظیر اتاق های عمل می شود.

آنها امیدوارند که نتایج این دستاورد از مرگ سالانه ۱۵۰۰ تن بر اثر عفونتهای بیمارستانی جلوگیری کند.

20103

کد خبر: 599895

وب گردی

وب گردی