«آتش در دریا» مستندی در راه رسیدن به«خرس طلایی برلین »

نمایش مستند ایتالیایی «آتش در دریا» با موضوع بحران مهاجرت در اروپا با استقبال فراوان مخاطبان در جشنواره برلین 2016 همراه شد.

به گزارش ایسکانیوز، «آتش در دریا»، ساخته کارگردان سرشناس ایتالیایی «جیانفرانکو روسی» با نمایش در جشنواره برلین خود را به عنوان یکی از شانس‌های اصلی کسب جایزه خرس طلای بهترین فیلم مطرح کرد.

این مستند که در جزیره «لامپدوسا» در مدیترانه ساخته شده، تصویری گویا از هزاران مهاجر بی‌پناه ارائه می‌دهد که هر ساله با ورود به این جزیره در تلاش‌اند وارد کشورهای اتحادیه اروپا شوند و بسیاری در این راه جان خود را از دست می‌دهند.

«روسی» که برای ساخت این مستند چندین ماه را در جزیره لامپروسا گذرانده، تصویری از ریتم زندگی روزانه نیز در روستاهای قدیمی این مکان و کمک افراد بومی به مهاجران نیز ارائه داده است.

این کارگردان ایتالیایی پس از نشست خبری این فیلم در جشنواره برلین به خبرنگاران گفت: این مستند شاهد تراژدی است که پیش چشمان ما در حال روی دادن است و فکر می‌کنم همه ما مسئول این تراژدی هستیم که پس از هولوکاست بزرگ‌ترین اتفاق تلخ در اروپاست".

مستند «آتش در دریا» به روایت وخامت اوضاع مهاجران از نگاه یک پسر 12 ساله بومی جزیره به نام «ساموئل پوکیلو» و دکتر جزیره به نام «پیرتو بارتولو» می‌پردازد.

«جیا نفرانکو روسی» در سال 2013 نیز توانست با مستندی تحت عنوان «Saro GRA» جایزه شیر طلای جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را از آن خود کند.

جشنواره فیلم برلین امسال تمرکز ویژه‌ای بر روی مسائل مربوط به بحران مهاجرت در اروپا دارد و حتی «جورج کلونی»، بازیگر و کارگردان مطرح هالیوودی نیز در جریان برگزاری جشنواره دیداری با «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان ترتیب داد و درباره شرایط مهاجران در این کشور با وی گفتگو کرد.

«دیتر کاسلیک»، رئیس جشنواره برلین نیز پیش از آغاز جشنواره اعلام کرد: "این رویداد سینمایی از ابتدا برای ایجاد ارتباط اجتماعی تلاش کرده و پناهندگان از سال 1951 و آغاز جشنواره در زمان جنگ سرد در غرب برلین همواره نقش پررنگی در جشنواره فیلم برلین داشته‌اند.

جشنواره فیلم برلین به عنوان یکی از بهترین‌ رویدادهای سینمایی در قاره اروپا و تنها جشنواره‌ای که برای تمامی فیلم‌های بلند خود بلیت‌فروشی می‌کند قصد دارد با ارائه رایگان بلیت به پناهندگان وقفه‌ای در انتظار طولانی و خستگی خوردکننده آنها ایجاد کند. برلیناله امسال شامل نمایش 400 فیلم خواهد بود که بسیاری از آنها به جنبه‌های گوناگون بحران مهاجرت پناهندگان از دلایل و ریشه‌های آن تا تاثیر آن بر غرب تمرکز خواهد داشت.

شصت‌وششمین دوره جشنواره فیلم برلین تا روز 21 فوریه (دوم اسفند) ادامه خواهد داشت.

505502

کد خبر: 600165

وب گردی

وب گردی