معاون اجتماعی وزیر کشور دولت اصلاحات معتقد است اگر زنان نبودند هشت سال جنگ تحمیلی به پیروزی نمی رسید و در سالهای اخیر مهاجرت زنان نخبه به خارج از کشور ضربه بزرگی به کشور زده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، اشرف بروجردی در نشست نقش زنان در انقلاب اسلامی که به همت انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد ، گفت:‌در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال جنگ تحمیلی زنان اثرگذاری خود را به لحاظ مسئولیت پذیری نشان دادند و سعی کردند به نحو مقتضی فعالیت کنند که اگر زنان نبودند جنگ قطعا به پیروزی نمی رسید.

وی با بیان اینکه در هشت سال جنگ تحمیلی زنان در مناصب قدرت حضور نداشتند ، تصریح کرد: در آن زمان برای پیروزی در جنگ زنان در پشت صحنه بسیار فعال بودند و تا پایان جنگ زنان باید در عرصه اجرایی وارد می شدند به همین دلیل به سراغ مدیران آمده و با آن‌ها گفت‌وگو کردند اما با این رویکرد مواجه شدند که زنان تجربه مدیریتی ندارند و نباید وارد این عرصه شوند. که این تفکر نیز به جامعه القا شد.

مدیر کل زنان وزارت کشور دولت اصلاحات خاطر نشان کرد: با برخورد چنین تفکری زنان وارد عرصه های آموزشی شده و خوش درخشیدند و موفقیت های زیادی در ورود به دانشگاه و عرصه های علمی و تخصصی کسب کردند.

بروجردی ادامه داد: زمانی که زنان از جهت علمی و تخصص توانمند شدند، مجددا باز گشته و مطالبات خود را مطرح کردند اما باز این موضوع مطرح شد که دین به شما اجازه حضور در عرصه مدیریتی ، تصمیم گیری و سیاست را نمی دهد و در این مقطع چالشی جدی مطرح شد که همه دین را عامل عدم حضور زنان می دانستند، آن هم به استناد روایتی بسیار ضعیف.

وی ادامه داد: در این مقطع زنان شروع به جمع آوری مستندات فقهی و روایی مرتبط به پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) کردند و در گام اول سعی داشتند وارد عرصه تصمیم گیری و تدوین قوانین شوند که بعد متوجه شدند نوشتن قوانین کافیت نمی کند و باید در عرصه اجرا نیز حضور داشته باشند.

معاون اجتماعی وزیر کشور دولت اصلاحات هم‌چنین بیان کرد: در دوران اصلاحات رویکرد و توجه رئیس این دولت بر حضور زنان بود و آقای تاج‌زاده در وزارت کشور بسیار تلاش کرد در عرصه های مختلف وزارت کشور در بخش داری ها و استانداری ها به زنان مناصب مختلفی دهد و با تلاش هایی که صورت گرفت سعی شد که این نگاه به وزارت خانه های دیگر نیز تسری پیدا کند و حضور زنان در عرصه های مختلف و حتی در هیأت دولت پررنگ شد.

بروجردی ادامه داد: در دولت اصلاحات حتی بنا بود خانم ابتکار وزیر شود که در آن زمان با مخالفت شدید برخی فقها و علما مواجه شد که نهایتا ایشان معاون رئیس جمهور شد اما بعد از دولت اصلاحات شاهد رکود شدید حضور زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی بودیم که آثار آن هنوز باقی است.

وی خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر شاهد خروج زنان نخبه و مهاجرت آن‌ها به خارج از کشور بودیم که این موضوع ضربه بزرگی به کشور زده اما احساس می شود در حال حاضر نیز مقداری بی تفاوتی بین دانشجویان وجود دارد و وقتی خودمان را در سن شما مقایسه می کنم می بینم از نشاط کمتری برخوردار هستید.

203/201

کد خبر: 600565

وب گردی

وب گردی