همه کالاها باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کنند

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان تاکید کرد: همه کالاها باید ضوابط عمومی قیمت‌گذاری را رعایت کنند و این موضوع مغایرتی با توسعه و پیشرفت ندارد.

به گزار ش ایسکانیوز، سید محمود نوابی امروز (دوشنبه) در مراسم امضای تفاهم‌نامه این سازمان با سازمان دامپزشکی در زمینه استفاده بهینه از ظرفیت‌های قانونی به منظور رصد، پایش و نظارت مستمر بر روند تامین، توزیع، موجودی و قیمت بازار انواع واکسن‌ها و داروهای دام و طیور، گفت: بخشی از کالاها به عنوان کالاهای اولویت یک، مشمول قیمت‌گذاری هستند و بخش دیگری از کالاها مشمول رصد و پایش بیشتر است.

وی با بیان این‌که سازمان حمایت از تولید‌کنندگان، وارد‌کنندگان و توزیع‌کنندگان واقعی حمایت می‌کند، تاکید کرد: با همکاری سازمان‌های مرتبط و از جمله سازمان دامپزشکی محیط را برای سوءاستفاده برخی فرصت‌طلبان ناامن می‌کنیم و هدف از این تفاهم‌نامه استفاده از ابزارهای قانونی سازمان برای برخورد با متخلفان است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال تاکید کرد: در سازمان حمایت مبدع یکسری قوانین نیستیم و براساس وظایف‌مان عمل می‌کنیم و براساس این تفاهم‌نامه قرار است کار مضاعفی در یک چارچوب مشخص و شفاف صورت گیرد.

همچنین مهدی خلج - رییس سازمان دامپزشکی کشور - در این مراسم گفت: تولید دارو، واکسن، سموم ضد عفونی و مواردی از این قبیل در کشور ما به لحاظ کمی توسعه خوبی داشته و این سازمان نیز در جهت حمایت از تولید اقدامات اساسی نیز انجام داده است و با همه ابزارها و امکاناتی که در اختیار داشته و کمک ذینفعان و همه دستگاه‌های حاکمیتی در تلاش است تا بتواند برنامه‌های خود را در جهت ارتقای کیفیت اجرایی کند.

وی با بیان این‌که سازمان دامپزشکی برنامه‌های متنوعی برای ارتقای کیفیت دارد، اضافه کرد: به عنوان مثال کارخانه‌ای که می‌خواهد تولید‌کننده باشد باید ساختار و تجهیزاتش منطبق با شرایط بهینه تولید باشد و تلاش بر روی مواد اولیه‌ای که وارد کشور می‌شود نظارت‌های کافی را انجام دهد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این‌که در ارتباط با اقلام وارداتی برنامه‌هایی داریم، ادامه داد: در بعضی مواقع با جعل اسناد مواجه هستیم و بعضی از فرصت‌طلبان با سربرگ‌های مشابه شرکت‌های معتبر کالاها را از مراکز غیرمعتبر وارد کشور می‌کنند یا در ارتباط با قیمت برخی کالاهای وارداتی با مواردی مواجه می‌شویم که غیرواقعی هستند که همه این موارد باعث می‌شود عده‌ای که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند با مشکلاتی مواجه شوند.

خلج بیان کرد: در این راستا با توجه به جلسات متعددی که برگزار کردیم و مذاکراتی که با سازمان حمایت تا به امروز داشتیم، در نهایت تفاهم‌نامه‌ای را به امضاء رساندیم که با همکاری سازمان حمایت از این پس از منظر حمایت از تولید‌کنندگان داخلی و وارد‌کنندگان قانونی اجازه ندهیم کسی اقدام به ناامن کردن محیط فعالیت داشته و بخواهد برای تولید‌کنندگان واقعی و علاقه‌مند مشکلات ایجاد کند.

وی گفت: در این حوزه حدود 160 شرکت تولید‌کننده داخلی و 350 شرکتی داریم که به نوعی وارد‌کننده هستند و 3580 قلم دارویی داریم که یا گواهی ثبت برای واردات داشته یا پروانه تولید داخل دارند؛ بنابراین با ترنول مالی سنگینی در این بخش روبه‌رو هستیم و ما هدف‌مان این است که این بخش به صورت شفاف و کاملا قانونی بتواند به مردم خدمت‌رسانی کند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در عین حال افزود: با بازدید‌هایی که از کارخانجات داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آنها از نظر ساختار، تجهیزات و دانش فنی تولید‌کنندگان وضعیت خوبی دارند و ما نیز باید نظارت‌ها را جدی‌تر کرده و از فعالان این حوزه حمایت کنیم.

به گزارش ایسنا، براساس این تفاهم‌نامه به جهت امکان رصد، پایش و نظارت مستمر روند تامین، توزیع، موجودی و قیمت بازار انواع دارو و واکسن‌های دام و طیور اعم از تولید داخل و وارداتی، کارگروهی مشترک تحت عنوان کارگروه رصد و پایش به ریاست سازمان دامپزشکی و با عضویت مدیر کل دفتر و درمان آن سازمان و مدیران کل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی و دفتر بررسی قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و مسوولین گروه، انجمن و سندیکای بخش خصوصی مربوطه تشکیل می‌شود.

همچنین بررسی تعرفه‌های‌ انواع دارو و واکسن‌های دامپزشکی بر مبنای نیاز و ظرفیت تولید داخل، آموزش، تدوین و برگزاری همایش‌های مشترک در رابطه با موضوع تفاهم‌نامه از جمله اقدامات مشترک نظارتی در ذیل این تفاهم‌نامه به‌شمار می‌رود و همچنین براساس این تفاهم‌نامه سازمان حمایت متعهد است با سازمان دامپزشکی در خصوص ارائه‌ی نظرات کارشناسی و برخورد قانونی با واحد‌های متخلف و همچنین اصلاح نظام توزیع انواع دارو و واکسن‌های دامپزشکی همکاری و مشارکت کند و در عین حال متعهد است با سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت‌ استان‌ها با ادارات کل دامپزشکی در خصوص برنامه‌ریزی و انجام بازرسی از مراکز تامین، توزیع و عرضه تعامل کند.

102/601

کد خبر: 600591

وب گردی

وب گردی