افزایش بودجه مترو به 2100 میلیارد تومان/918 میلیارد تومان کمک به اتوبوسرانی

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از افزایش بودجه پیشنهادی مترو علی‌رغم کاهش سقف بودجه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، علیرضا دبیر صبح امروز در بررسی لایحه بودجه سال 95 شهرداری تهران از اعضای شورای شهر و روسای کمیسیون‌ها تشکر کرد و با بیان اینکه بودجه 1100 میلیارد تومان کاهش یافته است گفت: کسر بودجه پیشنهادی کار سختی بود و تنها با کمک کمیسیون های تخصصی امکان پذیر شد.

علیرضا دبیر به اقدامات موثر انجام شده در راستای تدوین بودجه اشاره کرد و افزود: مشخص کردن ساختار و چارچوب بودجه، شفافیت در ردیف‌های اعتباری و واقعی کردن نسبت سهم هزینه‌ای به کل بودجه از جمله اقداماتی بوده که امید است روند شروع شده پایه و اساسی در تهیه بودجه شهرداری تهران در سالهای آتی شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص کلیات بودجه تاکید کرد: نسبت درآمدهای پایدار شهرداری به درآمدهای ناپایدار از 23 درصد بودجه سال جاری به 24.5 درصد سال آینده رسیده است. همچنین بودجه پیشنهادی سال 95 از 6.8 درصد افزایش مورد نظر شهرداری را به 8.3 درصد رشد تغییر داده‌ایم و در واقع پیشنهاد شهرداری را کاهش دادیم ولی این باعث نشد از بودجه مترو کم کنیم.

دبیر از اعضای شورا که با دولت رابطه نزدیکی دارند خواست برای تحقق ارزش افزوده و سهم شهرداری از سوخت تلاش کنند.

او اضافه کرد: موظف کردن پنج سازمان و شرکت وابسته به شهرداری (شرکت ارتباط مشترک شهر، شرکت شهروند، شرکت همشهری، سازمان زیباسازی و سازمان حمل و نقل و ترافیک) به واریز 220 میلیارد تومان سود سهام به حساب شهرداری به عنوان درآمدهای پایدار از جمله اقداماتی بوده که در راستای افزایش سهم درآمدهای پایدار انجام شد.

او گفت: این اتفاقی است که برای اولین بار رخ داده و درآمدهای پایدار شهرداری را افزایش می دهد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره نشستی که با معاونت حمل و نقل و ترافیک داشتند توضیح داد: پیش از این بودجه مترو به طور دقیق قابل رصد کردن نبود. سال قبل حدود 2000 میلیارد تومان برای بودجه مترو اعتبار قائل شده بودیم اما این بودجه شامل املاک، دیون و... مترو بود. سال جاری برای اینکه رصد بودجه مترو دقیق تر باشد برای هر خط مترو ردیف اعتباری جداگانه در نظر گرفته‌ایم.

علیرضا دبیر درباره بودجه متروی تهران توضیح داد: در لایحه پیشنهادی شهرداری بودجه ساخت مترو 1990 میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود اما کمیسیون برنامه و بودجه این رقم را علی رغم کاهش سقف بودجه پیشنهادی به 2100 میلیارد تومان افزایش داده است.

او با اشاره به اینکه اولویت توسعه مترو به خطوط 3، 6 و 7 اختصاص دارد تاکید کرد: بودجه در نظر گرفته شده برای خط 3 مبلغ 300 میلیارد تومان، برای خط 6 مترو 800 میلیارد تومان، برای احداث خط 7 مترو 700 میلیارد تومان و برای سایر خطوط 130 میلیارد تومان اعتبار در کمیسیون برنامه و بودجه تصویب شده است. همچنین 20 درصد از فروش آرم طرح ترافیک به مبلغ 50 میلیارد تومان و 2 درصد از صدور پروانه با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان در لایحه بودجه به مترو اختصاص داده شده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه به دیگر اعتبارات در نظر گرفته شده برای توسعه خطوط متروی تهران در تبصره های بودجه اشاره کرد و گفت: در تبصره 27 به شرکت مترو اجازه داده شده 2 میلیارد یورو از راه فاینانس برای خطوط 3، 6 و 7 هزینه کند. همچنین در تبصره ای دیگر به شهرداری اجازه داده می شود تا هزار میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را برای احداث یک خط مترو از فاطمی تا تجریش استفاده کند.

دبیر ادامه داد: علاوه بر بودجه شرکت مترو در ردیف‌های بودجه 600 میلیارد تومان برای بودجه جاری شرکت بهره برداری مترو و 170 میلیارد تومان به منظور اورهال خطوط در نظر گرفته شده است.

وی به افزایش بودجه پیشنهادی شهرداری در بخش خرید اتوبوس اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی مبلغ 15 میلیارد تومان را برای خرید اتوبوس در نظر گرفته بود که در کمیسیون برنامه و بودجه این رقم به 50 میلیارد تومان افزایش داده شد. همچنین 40 میلیارد تومان برای کمک به خرید کارکنان مازاد شرکت واحد و 70 میلیارد تومان نیز به خرید خدمت از بخش خصوصی اختصاص داده شده است.

918 میلیارد تومان کمک به اتوبوسرانی

دبیر تاکید کرد: در جمع 918 میلیارد تومان در حوزه اتوبوسرانی اعتبار در نظر گرفته شده است. این اعتبار برای مثال در حوزه خرید اتوبوس برقی 10 میلیارد تومان، کمک به بازسازی اتوبوس های فرسوده 12 میلیارد تومان، کمک به مابه التفاوت قیمت بلیت اتوبوسرانی 620 میلیارد تومان، نصب فیلتر جذب دوده های اتوبوس های دیزلی 7 میلیارد تومان، نوسازی ناوگان مینی بوسرانی 10 میلیارد تومان و … در نظر گرفته شده است.

اعتبار 1700 میلیاردتومانی برای پرداخت دیون

علیرضا دبیر در ادامه از روند بررسی لایحه بودجه سال 95 شهرداری تهران (بخش هزینه ای) از افزایش اعتبار درنظر گرفته شده برای پرداخت دیون شهرداری تهران تا سقف 1700 میلیارد تومان خبر داد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره جزییات ردیف های بودجه مربوط به پرداخت دیون شهرداری تهران توضیح داد: 760 میلیارد تومان برای دیون پیمانکاران، 700 میلیارد تومان برای دیون املاک و 100 میلیارد تومان نیز برای بازپرداخت دیون بیمه و مالیات اختصاص داده شده است.

دبیر با اشاره به عملکرد شهرداری در حوزه بافت فرسوده در سال گذشته افزود: در حدود 15 منطقه شهرداری که بافت فرسوده داشتند ردیفی برای کمک به بافت فرسوده در بودجه سال جاری وجود داشت اما در مناطق هیچ کاری انجام نشد.

او از بافت فرسوده به عنوان یکی از دغدغه های بلند مدت مدیریت شهری یاد کرد و گفت: در حالی که شهرداری تهران برای ساماندهی و نوسازی بافت فرسوده در منطقه 15 اعتباری در نظر نگرفته بود کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد اختصاص 30 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش را ارائه کرده است. همچنین اعتبار لازم برای پرداخت ما به التفاوت سود تسهیلات مسکن از 40 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان کاهش داده شده و 40 میلیارد تومان اعتبار پیشنهاد شده برای تملک اراضی در بافت فرسوده مورد تایید قرار گرفته است.

دبیر با بیان اینکه علاوه بر این اعتبار 100 میلیارد تومان، در ردیف های بودجه اعتبارات دیگری نیز در تبصره های بودجه در حوزه نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته شده؛ اظهار کرد: 160 میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت سود اوراق مشارکت و 300 میلیارد تومان ناشی از صدور پروانه در تبصره های بودجه به این حوزه اختصاص یافته است.

او اضافه کرد: بخش دیگری از بودجه شهرداری تهران به بازپرداخت وام ها اختصاص دارد که سقف آن برای سال 95 در حدود 1460 میلیارد تومان است.

800 میلیارد تومان برای بازپرداخت فاینانس بزرگراه صدر و امام علی (ع)

دبیر درباره جزییات ردیف‌های بودجه مربوط به بازپرداخت وام‌ها توضیح داد: 500 میلیارد تومان برای بازپرداخت وام ها، 800 میلیارد تومان برای بازپرداخت فاینانس بزرگراه صدر و امام علی(ع) و 160 میلیارد تومان برای بازپرداخت سود اوراق مشارکت بافت فرسوده اختصاص یافته است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: بیش از 2000 میلیارد تومان از بازپرداخت وام ها در سال جاری انجام شده است و بخش دیگری از وام ها باید در سال 95 پرداخت شود.

سقف 23 هزار میلیارد تومانی بودجه شهرداری و شرکت‌های وابسته

دبیر درباره بودجه سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه توضیح داد: بودجه خالص سازمان‌ها و شرکت‌ها به 57 هزار و 401 میلیارد ریال می‌رسد. البته این رقم به سقف بودجه اضافه می‌شود و رقم بودجه سال 95 را به بیش از 23 هزار میلیارد تومان می‌رساند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره بودجه عمومی شهرداری تهران (مناطق، واحدهای ستادی و راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ) از حیث منابع تامین اعتبار توضیح داد: بودجه عمومی شهرداری تهران شامل درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و واگذاری دارایی‌های مالی اعم از نقد و غیرنقد بالغ بر 178 هزار و 800 میلیارد ریال شامل 125 و 160 میلیارد ریال نقد و 53 هزار و 640 میلیارد ریال غیر نقد از نظر هزینه‌ها و مصارف و سایر پرداخت‌ها شامل هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی بالغ بر 178 هزار و 800 میلیارد ریال است.

او تاکید کرد: 55 هزار و 673 میلیارد و 431 میلیون و 847 هزار ریال به عنوان اعتبارات هزینه‌ای، 84 هزار و 802 میلیارد و 568 میلیون و 153 هزار ریال اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و 38 هزار و 324 میلیارد ریال اعتبارات تملک دارایی‌های مالی است.

به گفته علیرضا دبیر، بر اساس تبصره‌های بودجه هر گونه هزینه کرد اعتبارات بخش تملک دارایی سرمایه‌ای در بخش هزینه‌ای در شهرداری تهران، سازمان ها، شرکت‌ها و موسسات تابعه ممنوع است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه به ماده واحده تبصره‌های بودجه اشاره کرد و گفت: شهرداری تهران موظف است حداکثر تا سقف 35.5 درصد از منابع بودجه سال 95 را به صورت غیرنقدی عمل کند. در سال 94 نیز سهم بودجه غیر نقد 35.5 درصد و سهم بودجه نقد به 64.5 درصد رسید، در حالی که بنا بود در سال 95 سهم بودجه غیرنقد و نقد به ترتیب 30 به 70 شود اما در لایحه پیشنهادی سهم این دو بخش 40 به 60 آمده بود که شورای شهر سهم بودجه غیر نقد را به 35.5 درصد رسانده است.

دبیر درباره بودجه سازمان ها و شرکت‌های تابعه توضیح داد: این بودجه بالغ بر 127 هزار و 778 میلیارد و 645 میلیون ریال است و خالص بودجه سازمان‌ها و شرکت‌ها به مبلغ 57 هزار و 401 میلیارد ریال است. البته این رقم به سقف بودجه اضافه می‌شود و رقم بودجه سال 95 را به بیش از 23 هزار میلیارد تومان می‌رساند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: ارقام دوبار منظور شده به مبلغ 606 هزار و 167 میلیارد و 100 میلیون ریال و سهم سود شهرداری تهران به مبلغ 2200 میلیارد ریال است.

20106

کد خبر: 600720

وب گردی

وب گردی