۱۸ اسفند، خورشیدگرفتگی/ فقط در جنوب شرقی آسیا دیده می شود

هشتم مارس 2016 (18 اسفند ماه امسال)، ماه با عبور از مقابل خورشید، سایه خود را بر روی آن گسترانده و سبب یک خورشید گرفتگی کلی خواهد شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا ،اندازه ظاهری خورشید و ماه از دید ما زمینی‌ها باهم برابر است. علت این امر آن است که فاصله این دو جسم از کره زمین متفاوت است. در نتیجه در زمانهایی که ماه مستقیما از جلوی خورشید عبور می‌کند قرص خورشید در پس آن پنهان می‌شود. خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که زمین ، خورشید و ماه در یک خط راست قرار بگیرند، بطوری که سایه ماه بر بخشی از زمین بیافتد و در نتیجه از دید بخش‌هایی از کره زمین، قرص ماه روی قسمتی از قرص خورشید را بپوشاند.

کسوف یا خورشیدگرفتگی یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین پدیده‌های طبیعی است که تقریبا هر یک سال یکبار و طی دوره‌های زمانی خاص رخ می‌دهد.

این پدیده شامل انواع مختلف بوده که یکی از آنها خورشید گرفتگی کلی یا کامل نام دارد.

در حالت خورشید گرفتگی کلی یا کامل، ماه در نزدیکترین فاصله خود به زمین و در یک خط راست با آن قرار دارد. در این حالت کل قرص خورشید در پشت ماه پنهان می‌شود. سایه ماه فقط چند کیلومتر از سطح زمین را در بر‌می‌گیرد و به موازات حرکت ماه در مدار خود ، یک مسیر طولانی منحنی شکل در روی زمین را می‌پیماید. تنها کسانی می‌توانند گرفتگی خورشید را ببینند که در جایی از این مسیر باریک و طولانی واقع شده باشند.

در هر نقطه ، مدت گرفتگی کامل ، بیشتر از دو تا پنج دقیقه طول نمی‌کشد. هر چه گرفتگی کامل نزدیکتر می‌شود، آسمان تاریکتر شده و ستارگان بیشتری نمایان می‌شوند. هنگامی که قرص خورشید کاملا توسط ماه پوشانده می‌شود، هاله سفید رنگ درخشانی در اطراف ماه پدیدار شده و می‌درخشد. این همان تاج است که بصورت هاله‌ای از گازهای رقیق و داغ از خورشید جریان دارد.

در روز هشتم ماه مارس نیز نقاط جنوب شرق آسیا شاهد یک خورشید گرفتگی کامل به مدت بیش از یک دقیقه خواهد بود که این خورشید گرفتگی را می‌توان با استفاده از یک تلسکوپ خورشیدی یا عینک‌های مخصوص خورشید گرفتگی مشاهده کرد.

20103

کد خبر: 600779

وب گردی

وب گردی