گسترش فعالیت های واحد علوم و تحقیقات برای بالندگی فرهنگی مناطق

رییس واحد علوم و تحقیقات با اشاره به تعامل واحد علوم و تحقیقات با قرارگاه فرهنگی و جهادی صادق آل محمد که با هدف گسترش امور فرهنگی در سازمانهای مستقر در منطقه 5 تهران ایجاد شده گفت: واحد علوم و تحقیقات همواره به دنبال ارتقاء سطح فرهنگی در دانشگاه و مناطق پیرامونی است و در این راستا از هرگونه همکاری استقبال می کند.

به گزارش ایسکانیوز، علی عباسپور با اشاره به فضای آموزشی و تحقیقاتی بالغ بر 250 هزار مترمربعی این واحد و تمرکز اصلی آن بر تحصیلات تکمیلی گفت: واحد علوم و تحقیقات دارای حدود 44 هزار دانشجو است، که درصد بالایی از آنها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند، حضور این تعداد دانشجو، اساتید مجرب، آزمایشگاه های مرجع، مراکز تحقیقاتی، کتابخانه و مرکز اسناد علمی دکتر حسن حبیبی در فضایی بالغ بر 50 هزار مترمربع، مرکز اسلامی پیامبر اعظم(ص) و تجهیزات منحصر به فرد در این واحد فضایی مناسبی را برای فعالیتهای تحقیقاتی، پژوهشی و فرهنگی ایجاد کرده است.

وی اهداء کرسی انرژی های تجدید پذیر به واحد علوم و تحقیقات از سوی سازمان یونسکو را نشان از یکی از اهداف این واحد برای تعاملات بین المللی دانست و ادامه داد: انعقاد تفاهم نامه های همکاری با دانشگاه های معتبر دنیا به منظور تحقیقات علمی و پژوهشی، تبادل استاد و دانشجو از دیگر فعالیت های این واحد در عرصه بین المللی است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات افزود: به واسطه حضور دانشجویان تحصیلات تکمیلی در واحد علوم و تحقیقات، این واحد ظرفیت بالایی در ارائه مقالات علمی و بخصوص ISI و ISC دارد، به نحوی که در جدیدترین رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام واحد علوم و تحقیقات در صدر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته است.

دکتر عباسپور به مرکز پیامبر اعظم(ص) واحد علوم و تحقیقات اشاره کرد و افزود: از جمله اهداف ساخت این مرکز برقراری ارتباط بین مراکز مذهبی بخصوص مراکز اسلامی سایر نقاط جهان به منظور تبادل علمی و فرهنگی، تحقیقات دینی، محلی برای رایزنی های فرهنگی و اسلامی بین المللی و ... است. بنابراین با توجه به وجود این مرکز، واحد علوم و تحقیقات می تواند در عرصه فرهنگی در منطقه فعالیت بسزایی داشته باشد.

دکتر عباسپور افزود: آشناسازی نسل جوان با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اهداف و برنامه های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وظیفه سنگینی است که برعهده دانشگاهیان قرار دارد .

دکتر کرم اله دانش فرد معاون فرهنگی و دانشجویی واحد علوم و تحقیقات نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بالغ بر 44 هزار دانشجو در این واحد مشغول به تحصیل هستند گفت: از این تعداد دانشجوی حدود 12 هزار نفر در مقطع دکتری ،18 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 15 هزار نفر در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند که از این حیث این واحد بزرگترین واحد دانشگاهی در بین دانشگاه های ایران در مقاطع تحصیلات تکمیلی است.

وی با اشاره به قرار گرفتن واحد علوم و تحقیقات در بین 750 دانشگاه برتر دنیا در رتبه بندی موسسه بین المللی لایدن، گفت: واحد علوم و تحقیقات تنها واحدی از دانشگاه آزاد اسلامی است که در بین 750 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است، در این رتبه بندی 12 دانشگاه از ایران قرار دارند که واحد علوم و تحقیقات رتبه ششم را بین این 12 دانشگاه دارد.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره از کنگره الگوهای جاودانه و اسوه های صبر در سال گذشته در واحد علوم و تحقیقات گفت: اگلوهای جاودانه متمرکز بر معرفی شهدا و پاسداشت آنان است، اسوه های صبر نیز متمرکز بر ایثارگران، جانبازان، فعالین انقلابی قبل و بعد از انقلاب است که بتوانند برای دانشجویان به عنوان الگو مطرح شوند.

وی از برگزاری دومین کنگره الگوهای جاودانه و اسوه های صبر در اسفند ماه جاری خبر داد و گفت: ستاد شاهد و ایثارگران واحد علوم و تحقیقات بواسطه حظور بیش از 5 هزار دانشجوی شاهد وایثارگر، بزرگترین ستاد شاهد و ایثارگران دانشگاهی است. همچنین بالغ بر هزار دانشجو درجه یک شاهد و ایثارگر در این واحد مشغول به تحصیل هستند.

دکتر دانشفرد ادامه داد: واحد علوم و تحقیقات در زمینه فعالیت های فرهنگی عملکرد مناسبی داشته است، احداث مرکز بزرگ پیامبر اعظم(ص)، مسجد امام علی (ع)، گلزار شهدای گمنام، تدفین شهدای گمنام، کنگره شمیم ایثار، بزرگترین نمایشگاه دفاع مقدس با حضور ارتش و بسیج و کلاسها و کارگاه های فرهنگی از جمله فعالیت هایی است که تاکنون در این واحد صورت گرفته است.

دکتر سید محسن اسدی شهردار منطقه 5 تهران نیز در این نشست گفت: تعامل، همکاری و هماهنگی در امور فرهنگی با حضور مراکز معتبر دانشگاهی چون واحد علوم و تحقیقات به نتایج بهتری منجر خواهد شد. این نشست که با حضور سازمانهای مختلف منطقه 5 تهران در واحد علوم و تحقیقات برگزار شده نیز در این راستا است، تا بتوان با همکاری یکدیگر عملکرد مناسبی در حوزه فرهنگی شهر تهران داشته باشیم و از موازی کاری در برخی از امور جلوگیری شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی و بخصوص واحد علوم و تحقیقات از ارکان اساسی آموزش عالی کشور و منطقه 5 تهران است که امکانات بالقوه ای را برای منطقه 5 ایجاد کرده است. البته حضور تعداد بالای دانشجو طبعا مسائلی را بوجود آورده که البته در مقابل برکات آن ناچیز است.

دکتر اسدی افزود: واحد علوم و تحقیقات به عنوان یکی از بزرگترین مراکز علمی دانشگاهی یکی از سرمایه های علمی و فرهنگی کشور و منطقه 5 شهرداری تهران است. این واحد که مرکزی علمی بزرگ است در بحث فرهنگی می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. برهمین اساس انتظار می رود این واحد علاوه بر فعالیت های فرهنگی درون دانشگاهی به فعالیت های فرهنگی برون دانشگاهی نیز توجه ویژه ای داشته باشد تا شاهد بالندگی هرچه بیشتر منطقه در حوزه های اجتماعی و فرهنگی هم باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیتی که در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد، با همکاری و تعامل با دیگر ارگانها و سازمانها ی منطقه در حوزه های مختلف می تواند در بالندگی هرچه بیشتر مسائل فرهنگی نقش بسزایی ایفا کند.

20101

کد خبر: 600827

وب گردی

وب گردی