کامبیز درمبخش: نقاشی دوران نهایی خود را طی می کند

کامبیز درم‌بخش یکی از هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه «وات د پاپ» در نشست خبری گالری ثالث با اشاره به روند هنر پاپ در ایران، این هنر را یک تکرار خوشایند توصیف کرد.

به گزارش ایسکانیوز در نشست خبری که صبح امروز با حضور سینا جعفریه مدیر گالری ثالث، دنیا مشرفی مدیر داخلی این گالری و هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه «وات د پاپ» شامل کامبیز درم‌بخش، زرتشت رحیمی و کیانوش معتقدی برگزار شد، هدف از تاسیس و برنامه‌های درنظر گرفته شده برای این مکان معرفی شد.

در ابتدای این نشست سینا جعفریه عنوان کرد که سه هنرمند شرکت‌کننده در این نشست نماینده هنرمندان حاضر در اولین نمایشگاه گالری ثالث هستند و در ادامه کامبیز درم‌بخش، طراح و کارتونیست شناخته شده گفت:«اینجا قبلا هم یک گالری بود. ده سال قبل من 2_3 نمایشگاه در اینجا برگزار کردم اما به دلیل کمبود جا بعد از سه سال تعطیل شد و خوشحالم که دوباره وسط شهر، شاهد تاسیس یک گالری هستیم چون نیازی نیست با وجود اینهمه ترافیک، مسافت زیادی طی کنیم تا پای کوه برسیم و از یک گالری دیدن کنیم. در اروپا هم چنین است و گالری‌ها در مرکز شهر هستند. البته اخیرا تعداد گالری‌ها از تعداد هنرمندان بیشتر شده است و نمی‌دانم چگونه می‌خواهند اینهمه گالری را پر کنند چون تعداد هنرمندان خوب ما بسیار کم هستند.»

درم‌بخش در مورد هنر پاپ در ایران گفت:«متاسفانه مینیاتور ایرانی از زمان ناصرالدین شاه دچار رکود شد و نقاشان ایرانی، نقاشی‌های مینیاتور را به رنگ و روغن تبدیل کردند. در واقع مینیاتورهای ایرانی رو به نقاش هستند و کیفیت‌های زیبایی ایرانی در آنها محو و نقاشی غربی وارد زندگی ما شد همچون پاپ آرت. پاپ آرت به اعتقاد من یک تکرار خوشایند است و هنرمند امروز، به جغرافیای خاصی محدود نیست. وسائل ارتباط جمعی باعث شده است هنرمندان امروز ما بتوانند خودشان را مطرح کنند. نقاشی دارد دوران نهایی خود را طی می‌کند و کسی در این میان موفق است که خلاقیت داشته باشد.»

در ادامه سینا جعفریه با بیان اینکه دغدغه اصلی مسئولان این گالری معرفی هنرمندان جوان و به خصوص هنرمندان شهرستان‌هاست، گفت:«هنرمندان شهرستان‌ها مظلوم واقع شده‌اند. ما می‌خواهیم از اساتید دانشگاه‌ها نیز کمک بگیریم تا از این طریق بتوانیم هنرمندان جوان و ظرفیت شهرستان‌ها را بشناسیم. ما در اینجا شاهد برخورد ادبیات و هنرهای تجسمی خواهیم بود که اتفاق مهمی است چون ادبیات و سینمای ما با هنرهای تجسمی فاصله داشته است ولی در اینجا هنرهای تجسمی می‌تواند روی کتاب یک نویسنده تاثیر بگذارد و بالعکس.»

به گفته او یکی از اهداف این گالری ایجاد یک جنبش هنری است:«برای ما مهم است در عرض مدت گوتاهی جنبش راه بیندازیم. آخرین جنبش ما مکتب سقاخانه بوده است. بعد از آنهم شاهد کپی خیلی از کارهای خارجی دست دوم و دست سوم بوده‌ایم.»

جعفریه اظهار کرد که پاپ آرت هنر مورد علاقه‌اش و به همین دلیل اولین نمایشگاهی که در این گالری برپا می‌شود، به این موضوع اختصاص داده شده است. او اضافه کرد:«الگوی ما در طراحی این گالری تیت مدرن لندن و گالری‌های روز دنیاست.»

او در مورد برنامه‌های گالری ثالث چنین توضیح داد:«از برنامه‌های مهم ما برپایی نشست‌های تخصصی است. روزهای جمعه مراسم افتتاحیه داریم و جمعه هفته بعد نشست‌های نقد و بررسی آثار برگزار می‌شود. برای نمایشگاه «وات د پاپ» هم نشستی در مورد ورود پاپ به ایران خواهیم داشت. نکته مهم دیگر این است که آیدین آغداشلو استیتمنت نمایشگاه را نوشته است.»

مدیر گالری ثالث ادامه داد:«نمایشگاه بعدی ما یک نمایشگاه گروهی با عنوان پزشک احمدی است و بعد از آن یک نمایشگاه انفرادی از مسعود کشمیری برپا می‌شود. نمایشگاه دیگرمان ویکتور وازارلی است که 120 اثر به ایران می‌آیند تا به نمایش گذاشته شوند.»

جعفریه در مورد نحوه برگزاری نمایشگاه در این گالری گفت:«ما از هنرمندان ورودیه نمی‌گیریم. ما به هنرمندان‌مان اعتماد داریم. سعی می‌کنیم آثارشان را بفروشیم اما اگر فروش نرود، دلیلی ندارد که به آنها اعتماد نکنیم. ما اصلا نمی‌خواهیم به سمت خط و کالیگرافی برویم. هر هنرمندی که آثار نویی داشته باشد، در گالری ثالث جا دارد. برای برخی از آثار این نمایشگاه نیز تقاضای خرید داشته‌ایم.»

او همچنین یکی از برنامه‌های آینده این گالری را تعویض هنرمند یا Exchange Artist معرفی کرد:«با گالری‌هایی در لندن، پاریس و دوبی مذاکره کرده‌ایم تا ضمن نمایش آثار هنرمندان آنها، هنرمندانی که با گالری ما همکاری می‌کنند، آثارشان در این گالری‌ها به نمایش گذاشته شود. بعد از آن درنظر داریم شعبه ثالث را هم در این سه شهر تاسیس کنیم.»

جعفریه همچنین از راه‌اندازی حراجی با عنوان «حراج کالکتورها» در برنامه سال آینده این گالری خبر داد:«این نوع حراج برای اولین‌بار است که در ایران برگزار خواهد شد. ما برای فروش یک اثر سقف قیمت می‌گذاریم و با این حرکت می‌خواهیم مجموعه‌داران جوان را افزایش دهیم. سایت گالری هم از زمانی که نمایشگاه دوم ما برپا شود، آغاز به کار می‌کند.»

مهدی متین صادقی که معماری گالری را برعهده داشته است، از دیگر سخنران‌های این نشست بود:«مجموعه ثالث شامل کتابفروشی و کافه است که یک گالری هم به آن اضافه شده. مهم‌ترین چالش ما این بود که ضمن ارائه یک المان هنری، آثار هنرمندان به بهترین نحو نمایش داده شود یعنی نمی‌خواستیم المان‌های هنری با کار هنرمندان تضاد داشته باشد. نورپردازی‌های خاصی در این گالری استفاده شده و نوع کف پوش آن بتن براق است که برای اولین‌بار در یک گالری بکار گرفته شده.»

در بخش دیگری از این نشست کیانوش معتقدی در مورد گالری ثالث عنوان کرد:«این گالری برخلاف رسمی که این روزها معمول شده و بسیاری از فضاهای غیراستاندارد برای گالری‌ها درنظر گرفته می‌شود، با استانداردهای یک گالری طراحی شده است. اینجا با یک تفکر و اندیشه درست ساخته شده و روی تک‌تک فضاهای آن مثل محلی برای برگزاری نشست‌ها، ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده است. خیلی مهم است نشر ثالث که سال‌هاست در زمینه ادبیات فعالیت می‌کند، یک گالری هم تاسیس کرده. سینا جعفریه سال‌ها مطالعه و سفر کرده و بعد از تحقیق و پژوهش به چنین فضایی رسیده است.»

او افزود:«اتفاق خوشایند این گالری وجود و حضور یکسری هنرمندان صاحب‌نام در زیر یک چتر است که علاوه‌بر نمایش آثار هنری، فرصتی برای نقد و بازخوانی آثار هنری هم بوجود می‌آورند و یک خوانش نو در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. از این به بعد می‌توانیم شاهد حضور هنرمندانی باشیم که فضای حرفه‌ای را در اختیار مخاطبان می‌گذارند و در کنار نمایش آثار قرار است بروشور و...منتشر شود. اینها ما را به یاد مجموعه‌های خارجی شامل برگزاری نمایشگاه، نشست‌ها تخصصی، هدیه‌های هنری و..، می‌اندازد.»

زرتشت رحیمی نیز مخاظبان گالری ثالث را شاخصه تفاوت این گالری با دیگر گالری‌ها دانست:«فکر کنم نکته شاخص گالری ثالث، طیف مخاطبان گالری است. بیشتر بازدیدکنندگان گالری‌ها مخاطبانی از قشر ثابتی مانند علاقه‌مندان هنر و دانشجویان هنر هستند اما طیف‌های مختلفی به نشر ثالث می‌آیند که می‌توانند مخاطب گالری هم باشند.»

این هنرمند افزود:«اینجا می‌تواند محل حضور یکسری از هنرمندان خارجی باشد و امیدواریم با ارتباط‌های این گالری، فرصتی برای ورود هنرمندان دیگر کشورها نیز فراهم شود چون ما در وضعیتی هستیم که شاید نتوانیم به آثار خارجی زیادی دسترسی داشته باشیم و شاید در این گالری بتوان چنین جریان‌هایی شکل داد.»

مراسم افتتاح گالری ثالث با برپایی نمایشگاه «وات دِ پاپ» از ساعت 16 الی 21 روز جمعه، ٣٠ بهمن ماه به نشانی خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای دیدن نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت 9 الی 21 و روزهای جمعه از ساعت 16 الی 21 به گالری مراجعه کنند.

502502

کد خبر: 600854

وب گردی

وب گردی