مشاوره‌رایگان برای بیماری‌های‌ جنسی مردان در 3 بیمارستان در ۶اسفند/ امیدبه‌زندگی مردان‌ایرانی، ۴سال کمتر از زنان

یک تا ۶ اسفندماه هفته سلامت مردان نامگذاری شده و روز ششم مصادف با روز جهانی سلامت مردان است.

به گزارش ایسکانیوز وبه نقل از خبرآنلاین؛‌ نشست خبری روز ملی سلامت مردان با حضور رئیس انجمن اورولوژی ایران، مشاور وزیر بهداشت و دبیر انجمن اورولوژی ایران، مسئول برگزاری روز سلامت مردان و سایر اعضای هیأت مدیره انجمن و نیز مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی کشور امروز برگزار شد.


عباس بصیری رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه این نشست در آستانه برگزاری روز ملی سلامت مردان و با هدف تشریح برنامه ها برگزار شده است، گفت: مردان نسبت به سلامت خود بی‌توجه هستند. این مسئله در مردان ایرانی شایع‌تر است، زیرا این افراد خود را محور اصلی خانواده می‌دانند و توجه به سلامتی را بی‌توجهی به خانواده مطرح می‌کنند، بنابراین نیاز است تا این افراد و اطرافیان آنها نسبت به عواملی که سلامت مردان را تهدید می‌کنند آگاهی داشته باشند.

متوسط سن امید به زندگی در مردان و زنان

بصیری با توجه به امید به زندگی در زنان و مردان گفت: در تمامی کشورها امید به زندگی در زنان بیش از مردان است برای مثال در کشور ژاپن امید به زندگی در زنان حدود ۸۷ سالگی و در مردان ۸۰ سالگی است و در کشور افغانستان امید به زندگی در زنان ۶۲ سالگی و در مردان ۶۱ سالگی است که در کشور ما نیز بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۲ امید به زندگی در زنان ۷۶ سالگی و در مردان ۷۲ سالگی گزارش شده است.

رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: البته نتایج تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در سال ۹۴ نشان می‌دهد متوسط سن امید به زندگی در زنان ۷۵ و در مردان ۷۲ سالگی است. نگاهی به این آمار نشان می‌دهد مردان نسبت به زنان کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند که نیاز است، این افراد را نسبت به عواملی که سلامت آنها را تهدید می‌کند،مطلع کنیم.

او گفت: مردان ایرانی به دلیل اینکه خود را مسئول سلامت و امرار معاش خانواده می‌دانند کمتر به سلامتی خود توجه می‌کنند و همیشه این افراد توسط همسر، خواهر و یا مادران به سمت پزشک هدایت می‌شوند، بنابراین نیاز است تا اطرافیان مردان نیز نسبت به عواملی که سلامت مردان را تهدید می‌کنند آگاه باشند تا همیشه مردان در محور خانواده قرار بگیرند.

پروستات، تهدید کننده سلامت مردان

بصیری، بزرگی پروستات را یکی از عوامل اصلی تهدیدکننده سلامت مردان دانست و گفت: پروستات غده‌ای در محل خروج مثانه است که در ۲ دوران رشد پیدا می‌کند. پروستات در زمان کودکی تا بلوغ رشد می‌یابد و سپس متوقف می‌شود و در سن ۴۰ سالگی مجدد رشد می‌کند، اما علائم ناشی از آن در ۵۰ سالگی مشاهده می‌شود. به همین دلیل به مردان توصیه می‌شود بعد از ۴۰ سالگی برای انجام معاینات بیشتر به ارولوژی مراجعه کنند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران گفت: بزرگی پروستات در ۸۰درصد موارد به سمت بیرون انجام می‌شود، یعنی به دستگاه مجاری ادرار فشار وارد نمی‌شود، اما در ۲۰ درصد از موارد بزرگی پروستات به سمت دستگاه مجاری ادرار رشد پیدا می‌کند که این مسئله موجب بروز علائم ادراری در افراد می‌شود.

او گفت: از این ۲۰ درصد نیمی از بیماران نیاز به درمان خاصی نخواهند داشت و به علائم بیماری عادت پیدا می‌کنند، اما نیمی دیگر نیاز به درمان و یا حتی جراحی دارند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه بزرگی پروستات در مردان قابل پیشگیری است، گفت: مهم‌ترین اقدام در این خصوص تشخیص به موقع این بیماری است، زیرا در صورت تأخیر در مراجعه حتی با روش‌های جراحی نیز قابل درمان و پاسخگو نخواهد بود.

بصیری گفت: بزرگی پروستات در مردان بالای ۴۰ سال با علائم ادراری مانند تکرر و سوزش ادرار و یا قطره قطره شدن ادرار خود را نشان می‌دهد، اما در جوانان این بیماری با علائم عفونی همراه خواهد بود. همچنین شیوع بیماری سنگ کلیه در مردان بین ۲ تا ۳ برابر بیشتر از خانم ها بوده و در عین حال بیماری اذیت کننده، دردناک و با عوارض بسیاری است به گونه ای که در مراحل حاد بیمار را زمین گیر می کند.

رئیس انجمن اورولوژی ایران در ادامه با عنوان این مطلب که بسیاری از داروها و درمان های مختص مردان تحت پوشش بیمه نیستند، گفت: شایع ترین داروی پروستات پوشش بیمه ای ندارد.

هشدار درباره خطرات اطلاع رسانی ضعیف درباره مشکلات وبیماری های جنسی

در این نشست همچنین دبیرانجمن اورولوژی ایران گفت: تمام مردان باید نسبت به عواملی که سلامت شان را تهدید می‌کند آگاه باشند. برای مثال سرطان پروستات مردان بالای 50 سال و اختلالات ناباروری همواره مردان جوان را تهدید می‌کند.

دکتر محمدرضا نوروزی گفت: آسیب‌های ناشی از اشتغال و بیماری‌ها عواملی است که سلامت مردان را مورد تهدید قرار می‌دهد و باعث می‌شود آمار مرگ و میر در مردان بر اثر بیماری بیش از زنان باشد.

نوروزی بیماری‌های منتقله از روابط جنسی را یکی از عوامل تهدید کننده سلامت مردان در جوامع امروزی دانست و گفت: بیمای‌های منتقله از روابط جنسی به طور محسوس در جامعه احساس می‌شود که بر این اساس و برای پیشگیری از افزایش آمار ناشی از آن باید مردان را نسبت به این دسته از بیماری‌ها آگاه کنیم.

او افزود: برخی از بیماری‌های منتقله از روابط جنسی آزاردهنده است و خانواده را نیز درگیر می‌سازد. برای مثال مردی که به زگیل تناسلی مبتلا است دچار علائم شده و بیماری را به همسر خود منتقل می‌کند که این مسئله می‌تواند خطرات بسیاری را برای سلامت خانواده به همراه داشته باشد اما برخی از بیماری‌های مردان مانند بزرگی پروستات ممکن است تا سال‌ها دارای علائم نباشد و در صورت شدت تنها فرد مبتلا را درگیر سازد و برای خانواده هیچ خطری را به همراه نداشته باشد.

مشاور وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه پزشکان نیز باید همانند یک پلیس سلامت عمل کنند، گفت: سلامت مردان باید در میان پزشکان نیز مورد توجه قرار بگیرد. پزشکان به صورت مرتب در خصوص عوامل تهدید کننده سلامت مردان اطلاع‌رسانی داشته باشند.

دبیر انجمن اورولوژی ایران با بیان اینکه مطرح کردن بیماری‌های منتقله از روابط جنسی به عنوان خط قرمز برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: مطرح کردن این مسائل از زبان یک پزشک که دارای تخصص است هیچ مانعی ندارد و چه بهتر است که این خط قرمزها توسط پزشک شکسته شود .زیرا در حال حاضر بروزبیماری‌های جنسی در کشور محسوس است که عدم اطلاع‌رسانی در این خصوص و رعایت خط قرمزها ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

او گفت: مردان به خصوص مردانی که دچار نارسایی کلیه هستند و یا پیوند کلیه انجام داده‌اند باید نسبت به بیماری‌های منتقله از روابط جنسی آگاهی لازم را داشته باشند زیرا این بیماری‌ها برای این افراد خطر جدی محسوب می‌شود.

ارائه خدمات مشاوره و ویزیت رایگان در ۳ بیمارستان

فرزین سلیمان زاده مسئول برگزاری روز سلامت مردان با اشاره به اینکه حدود هزار و ۱۰۰ نفر عضو انجمن اورولوژیست هستند، گفت: برنامه هفته سلامت مردان طبق سال های گذشته برگزار خواهد شد. در روز سلامت مردان انجمن اورولوژی در ۳ بیمارستان مهم کشور از جمله بیمارستان لبافی نژاد، امام خمینی(ره) و شهید هاشمی نژاد استقرار خواهند داشت و آماده ارائه خدمات مشاوره و ویزیت رایگان هستند. همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ سرای محله در مناطق مختلف خدمات مشاوره و ویزیت را برای عموم مردم رایگان انجام می دهند.

او گفت: امسال علاوه بر موضوع سلامت مردان به بیماری های انتقالی از راه جنسی نیز می پردازیم. این مسائل در بسته های آموزشی برای ۲ مخاطب عام و خاص تهیه شده که در روز سلامت مردان در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

سلیمان زاده با اشاره به شایع ترین بیماری هایی که از طریق رابطه جنسی به فرد منتقل می شود، گفت: تبخال تناسلی، زگیل تناسلی، ایدز، انزال زود رس، ناباروری (۱۵ درصد زوجین در کشور) و ... از جمله بیماری هایی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و یا به رابطه جنسی ارتباط دارند. در این موارد برخی افراد به مرور زمان خود به خود درمان می شوند ولی در برخی موارد نیاز به درمان و حتی درمان های پیشرفته تر است که واریکوسل از جمله این بیماری هاست.

او از بیماری واریکوسل که اغلب بدون درد است به عنوان عامل ناباروری در مردان نام برد و گفت: این عارضه اغلب از اواخر دوران نوجوانی و آغاز جوانی پیدا می شود و می توان با یک جراحی بسیار ساده، آن را درمان کرد.

این اورولوژیست با اشاره به آمار ۳۲ هزار مبتلا به ایدز در کشور، گفت: متاسفانه الگوی انتقال ایدز در حال تغییر است و در حال حاضر بیش از ۳۵ درصد موارد انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی اتفاق می افتد.

سلیمان زاده در ادامه به برنامه های روز ملی سلامت مردان (۶ اسفند) که در اولین پنج شنبه اسفند برگزار می شود، اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۱۰۰ اورولوژیست در کشور داریم که نزدیک به نیمی از آنها در این روز، مشاوره رایگان به مردان ارائه می دهند.

105105

کد خبر: 600932

وب گردی

وب گردی