روایت دکتر میرزاده از دستاوردهای دوسال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی/ سهم ۵۶ درصدی دانشگاه از تحصیلات تکمیلی  آموزش عالی ایران

دکتر میرزاده در نخستین روز از هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، به ارائه آمار دقیق و موثق و آخرین اطلاعات درخصوص برنامه‌ها، دستاوردها و فعالیت‌های این دانشگاه پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر میرزاده ضمن تبریک آغاز سی‌وهشتمین سالگرد تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی، از حضور آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی رئیس هیات موسس و هیات امنا دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان، روسای واحدها و مراکز و سایر مدعوین در هفتادمین اجلاس شورای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی قدردانی کرد.

میرزاده با اشاره به تهیه آخرین آمار و اطلاعات درخصوص دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمان فعالیت در دولت سازندگی، دو گزارش درخصوص دستاوردهای دولت با نام «ایران آباد» و یک گزارش اقتصادی با عنوان «آمار سخن می‌گوید» ارائه کردیم. امروز هم با همان سبک و سیاق و علاقه، آخرین اطلاعات موثق درخصوص دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی به استحضار می‌رسد.

دکتر میرزاده به طرح آمایش آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درخصوص توزیع تعداد موسسات آموزش عالی کشور به تفکیک دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: براساس این گزارش، از مجموع 2هزار و 855 موسسه آموزش عالی دولتی و غیردولتی، 505 موسسه به دانشگاه آزاد اسلامی تعلق دارد که 17.7 درصد کل موسسات آموزش عالی کشور را شامل می‌شود.

وی با اشاره به سیاست‌های محدودکننده رشد دانشگاه در دولت گذشته، اظهار داشت: سیاست‌های دولت گذشته از یک سو و چالش‌های دیگری مانند کاهش جمعیت، باعث شد متوسط نرخ جذب دانشجو در10 سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی به حدود3.9درصد برسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تعداد دانشجویان کل کشور در سال 94-93 حدود 4 میلیون و 802 هزار نفر است، افزود: در حال حاضر سهم دانشگاه آزاد اسلامی با یک میلیون و 685هزار دانشجو، 35.1 درصد است.

میرزاده تجمیع ساختاری سازمان مرکزی دانشگاه در پونک، تشکیل 20 شورای راهبردی برای استفاده از نظرات نخبگان به عنوان کمیسیون‌های تخصصی شورای دانشگاه و اجرای اسناد بالا دستی نظام در بخش آموزش عالی از جمله سیاستهای کلی علم و فناوری، سند نقشه جامع علمی کشور، سند چشم انداز و مصوبات هیات موسس و هیات امنای دانشگاه را از مهمترین دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.

وی افزود: پایمردی دکتر جاسبی در توسعه دانشگاه آزاد اسلامی برای تحقق طرح آیت الله‌هاشمی رفسنجانی، در تاریخ علمی ایران بی‌نظیر است.

سهم 56 درصدی دانشگاه آزاد اسلامی در تحصیلات تکمیلی کشور

دکتر میرزاده در ادامه، تمرکز بر توسعه تحصیلات تکمیلی را یکی از راه‌های اجتناب ناپذیر برای حل مشکلات دانشگاه برشمرد و گفت:‌ از آنجا که توسعه تحصیلات تکمیلی یک مطالبه اجتماعی بود، خوشبختانه ظرف کمتر از دو سال موفق شدیم سهم 56درصدی تحصیلات تکمیلی کشور را از آن خود کنیم.

وی جذب اعضای هیات علمی تمام وقت، اصلاح هرم هیات علمی، ارتقاء جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی در رتبه بندی‌های معتبر جهانی، اجرای کامل مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی و تشکیل منظم 252 جلسه هیات امنای استانی، حمایت از باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان و همچنین تشکل‌های سیاسی اسلامی اساتید و دانشجویان را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه در دو سال گذشته خواند.

رئیس بزرگتری دانشگاه حضوری جهان به تقویت و توسعه ورزش همگانی و قهرمانی در این دانشگاه اشاره کرد و گفت: از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی با طیف وسیعی از جوانان با خواسته‌های مختلف روبروست، تنها بر مسائل علمی تمرکز نداشته و با تاسیس باشگاه فرهنگی ورزشی، به این بخش از مطالبات جوانان نیز پاسخ گفته که امیدواریم شعبات مختلف این باشگاه به زودی در تمامی واحدها تاسیس شود.

اجرای 6 طرح تجمیع در بازآرایی ساختار دانشگاه آزاد اسلامی

دکتر میرزاده با اشاره به اجرای 6 طرح تجمیع در بازآرایی ساختار سازمان مرکزی، استان‌ها، واحد‌ها و مراکز آموزشی دانشگاه و واحدها و پردیس‌های علوم و تحقیقات و مراکز بین الملل گفت: مجموعه این فعالیت‌ها با درک مشترک و هماهنگی میان نیروها انجام شد.

وی با بیان اینکه در کنار توسعه علمی دانشگاه، به موضوع اقتصاد دانش بنیان نیز توجه کرده‌ایم، افزود: در همین زمینه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد و اجرای طرح شهرک‌های فناوری آزاد (شفا) و سامانه آزمایشگاه‌های همکار آزاد (ساها) در دستورکار قرار گرفته است.

سالم سازی فرآیندها و افزایش نظارت‌ها

میرزاده اجرای طرح جامع اتوماسیون اداری، مالی، داشبورد مدیریتی دانشگاه، سیکاپ و شیماد را در راستای کاهش بوروکراسی موجود در دانشگاه دانست و اظهار داشت: تکمیل طرح‌های عمرانی ناتمام، تکمیل بیمارستان‌های دانشگاه و توسعه حوزه علوم پزشکی، اعتبار بخشی به انتشارات و مجلات علمی دانشگاه، توسعه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و تمدن ایران و اسلام و همچنین افزایش تسهیلات و وام‌های پرداختی به اعضای هیات علمی، کارکنان و دانشجویان از دیگر برنامه‌های اجراشده در دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اجرای طرح تجمیع 3 خاطرنشان کرد: این طرح در راستای چابک سازی سازمانی و کاهش فرآیندها در حال آنالیز است و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود. در کنار آن نیز سعی کرده‌ایم سالم سازی فرآیندها و افزایش نظارت‌ها را نیز در دستورکار قرار دهیم.

وی در ادامه ارائه گزارش اقدامات انجام شده دانشگاه؛ اظهار داشت: تصویب اساسنامه تاسیس پژوهشگاه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و ایجاد شبکه پژوهشگران ممتاز، سامانه فن بازار، تنقیح و تدوین مقررات دانشگاه، توسعه سازمان سما و تاسیس مدارس ورزشی و تنظیم سند توسعه دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر طرح آمایش و تهیه سند برنامه راهبردی ششم دانشگاه آزاد اسلامی در افق 1404 از دیگر موفقیت‌های چشمگیر این دانشگاه است.

میرزاده درخصوص اجرای طرح تجمیع ساختمان‌های سازمان مرکزی و انتقال آنها از پاسداران به پونک گفت: با اجرای این طرح، 27هزار مترمربع فضای اداری سازمان مرکزی به 41هزار مترمربع افزایش یافت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد 10 شورای راهبردی را استفاده از خرد جمعی دانست و گفت: در راستای بهره مندی از نظرات نخبگان و فرهیختگان در زمینه‌های مختلف، از آغاز دور جدید مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، شوراهای راهبردی مختلفی با عناوین فرهنگی، بین الملل، اداری و مالی، پژوهش و فناوری، مرآت، زنان فرهیخته، امور حقوقی، سما، تشکل‌ها و ورزش تشکیل شد.

وی در ادامه، تجمیع و بازآرایی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از ضروریات خواند و گفت: با این طرح، تعداد پست‌های مصوب واحدها و مراکز کشور، سازمان مرکزی و استانی، از 42هزار و 433 پست به 34هزار و 404 عدد تقلیل یافت که این روند همچنان ادامه دارد.

میرزاده درباره تعداد جلسات هیات‌های امنای استانی از مهر 91 تا 94 گفت: با توجه به مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی و و در راستای واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌ها تا مهرماه 94 تعداد 252 جلسه برگزار شده است.

20101

کد خبر: 601075

وب گردی

وب گردی