در روز هشتم جشنواره فجر چه خبر است؟ از اجرای کامکارها تا خواجه امیری

در روز هشتم از سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر،7اجرا در تالاروحدت ،سالن رودکی ،برج میلاد، میلاد نمایشگاه و فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در هشتمین روز از سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر7اجرا در تالاروحدت ،سالن رودکی ،برج میلاد، میلاد نمایشگاه و فرهنگسرای نیاوران در ساعت های 18/15 و21 روی سن می روند .

گروه کامکارها(شادمانه ها )

در دو سانس 18/15 و 21 در برج میلاد روی سن می رود. اوّلین کنسرت‌های رسمی خانواده کامکارها با نام «گروه کامکارها» در اوایل دوران پس از انقلاب ۱۳۵۷ در مجموعه آزادی و تالار وحدت اجرا شد که در بر گیرندهٔ سه قسمت: موسیقی فارسی، تکنوازی سنتور اردوان و موسیقی کردی بود. در سال ۱۳۶۸ امید لطفی، فرزند قشنگ و محمدرضا لطفی، به گروه پیوست و نوازندگی تار گروه را به عهده گرفت. کامکارها در کنسرت‌های اخیرشان برخی از استعدادهای جوان را نیز در کنار خود جای داده‌اند. این گروه کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده و در برخی جشنواره‌های بزرگ موسیقی جهانی از جمله WOMAD به مدیریت پیتر گابریل، سامر استیج (نیویورک) و تالارهای بزرگ و مهم اروپا و آمریکا همواره حضور داشته‌ است. اجرای کنسرتینو کمانچه با ارکستر سمفونیک «مالمو» ی سوئد در سال ۱۳۸۴ نیز یکی دیگر از موفقیت‌های این گروه در همین دوران بود.

از آلبوم های گروه کامکارها می‌توان به «اورامان»، «زردی خزان»، «شیلره»، «گلاویژ» ، «کامکارها»، «آگری زیندو»، «گل نیشان»، «پرشنگ»، «کانی سپی»، «سماع ضربی‌ها (برای سازهای کوبه‌ای)»، «سه نوازی و تکنوازی»، «به یاد صبا»، «ئه وراد» و «ایمشو» اشاره کرد. هر یک از اعضای گروه کامکارها، علاوه بر این موارد، به تنهائی نیز آثار متعددی را در قالب آلبوم، موسیقی متن فیلم، تألیف و ترجمه کتاب ارائه کرده‌اند.این گروه با دعوت از دیگر اساتید موسیقی کشور، درسال ۱۳۷۶ آموزشگاه آزاد موسیقی کامکارها را در تهران بنیان نهاد.

انزو فاواتا نوازنده جز (ایتالیا)

در ساعت 18/15در تالار رودکی اجرا خواهد داشت. انزو فاواتا یکی از شناخته شده‌ترین نوازندگان جَز ایتالیا به شمار می‌رود. او نوازنده‌ای نوگرا بوده، و در مسیر کند و کاو موسیقاییش همواره با فرهنگ های مختلف موسیقی، و تلفیق موسیقی سنتی و مدرن مواجه بوده است. ساکسفون تنور و سوپرانو، کلارینت باس و سازهای بادی قومی به ویژه ساردینیایی را می‌نوازد. و از موسیقی الکترونیک ماهرانه در اجراهای خود استفاده می‌کند. به لطف این پیشینه و تاثیرات که به طور مثال از موسیقی آمریکای لاتین پذیرفته، به زبان و سبکی منحصر به فرد دست یافته است و تا کنون نزدیک به بیست آلبوم از وی انتشار یافته است. حال این نوزانده قرار است در جشنواره سی‌ویکم موسیقی فجر روی صحنه برود.

گروه کوبه ای تهران

گروه کوبه ای تهران در ساعت 18/15 در تالار وحدت اجرا خواهد داشت. پیش از این اجرا «بلکه سیسکو» نوازنده­‌ی کُورا اجرایی خواهد داشت. او فرزند یکی از موسیقی­دان­‌های شهیر، دِجلیمادی سیسُکوست که با نوازندگان برجسته‌ای چون تاج محل همکاری داشته است و برنده‌ی جایزه­‌ی «ویکتوری دُو لا موزیک» است. گروه کوبه‌ای تهران به سرپرستی حسین رضایی‌نیا برای اولین‌بار در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهد رفت. «رضایی‌نیا» می‌گوید که برای این اجرا از مرشد مهرگان دعوت شده است تا با اجرای ضرب زورخانه‌ای و شاهنامه‌خوانی، گروه را همراهی کند. وحید اسداللهی هم به این گروه پیوسته تا گروه یک ساز آذری نیز داشته باشد.
پیش از این رضایی‌نیا گفته بود اجراهای این گروه صرفا به جشنواره فجر محدود نخواهد شد: «در جشنواره فجر پیش از اجرای ما «بِلکه سیسیکو» از کشور مالی روی صحنه خواهد رفت. دوستان از ما هم دعوت کردند که در کنار این اجرا، آنسامبلی هم برای سازهای کوبه‌ای در نظر گرفته شود. آن چیزی که ما را به جشنواره امسال کشاند، تفاوت آن با سال‌های گذشته است. امسال وزنه، سنگین‌تر است و حس می‌کنم برآیند خوبی خواهد داشت.»

گروه مازرون

(مازندران) امشب ساعت 19در فرهنگسرای نیاوران اجرا خواهد داشت.

آنتونیو ری

در ساعت21 در تالار وحدت روی سن می رود. او سال ۱۹۸۱ در شهر مادرید متولد شده، فرزند تونی ری خواننده و گیتاریست معروف است و تا کنون برنده­ی جایزه­ی نخست «مسابقه­‌ی ملی هنر فلامنکو دو کوردوبا» و جایزه­‌ی بهترین نوازنده­ی گیتار«گیرالدیلُو» در دوسالانه­ی سویل و جایزه­‌ی جشنواره­ ی گیتار بُوردُون ماینرُو، برنده‌ی جایزه رقابت بین­المللی گیتار فلامنکو و مسابقه ملی گیتار فلامنکو ال و جایزه جشنواره بین­‌المللی گیتار فلامنکو « جِرِز» در سال ۲۰۱۴ شده است. این اتفاق برای دوستداران موسیقی فلامنکو جذاب و دیدنی خواهد بود. «آنتونیو ری» را پاکو وگا و جان فرانسیس کارسلن در این برنامه همراهی می‌کند.

محسن یگانه

در ساعت18/15 در سالن میلاد نمایشگاه روی سن می رود.

صدای او برای اولین بار در قطعه‌ای مشترک با محسن چاوشی به نام "نشکن دلمو" منتشر شد. او پس از انتشار چند آلبوم اینترنتی، نهایتاً در سال 1387 با انتشار آلبوم "نفس‌های بی‌هدف" به جرگه خوانندگان رسمی کشور پیوست. یگانه پس از انتشار آلبوم اولش، بیش از هر کاری به برگزاری کنسرت روی آورد و به فاصله تقریباً هر دو سال نیز یک آلبوم استودیویی منتشر کرد. "رگ خواب"، "حباب" و "نگاه" آلبوم‌های بعدی محسن یگانه بودند که در سال‌های 1389،1391 و 1394 منتشر شدند.

در کنار یگانه به عنوان خواننده، علی ثابت (رهبر ارکستر و نوازنده کیبورد)، حسن فراهانی (ترومپت)، مهران سراجیان (فلوت)، رامین زواری (درام)، مجتبی شکاری (گیتار بأس)، بابک مالکی فر (گیتار الکتریک)، علیرضا جعفریه (گیتار)، میثم مروستی (ویلون) و محمد شریفی (ساکسیفون) به عنوان نوازنده در سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر روی صحنه خواهند رفت.

احسان خواجه امیری

در ساعت 21در میلاد نمایشگاه روی سن می رود. او کار حرفه‌ای خود را با آهنگسازی برای مجموعه مستند که موسیقی بی‌کلام بود آغاز کرد و مطرح‌ترین کارش در آن دوران آهنگسازی آلبومی به نام «خاطرات زندگی» برای پدرش بود.

504502

کد خبر: 601076

وب گردی

وب گردی