گیوکی: انتخابات مجلس در بازارسرمایه اثرگذار است

مشاور مدیر عامل کارگزاری بانک شهر،با بیان اینکه شاخص بورس وارد فاز استراحت شده است، گفت: مسائل سیاسی داخلی و موضوع انتخابات مجلس بازار سرمایه را با نوسانات منفی یا مثبت همراه خواهد ساخت.

محمدرضا گیوکی، عضو انجمن حسابرسی و حسابداری ایران و مشاور مدیر عامل کارگزاری بانک شهر، در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درخصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه، گفت: بازار سرمایه پس از صعودهای پر سرعت و پی در پی خود از اوایل زمستان، درحال حاضر وارد فاز استراحت شده و کمی از سرعت رشد خود کاسته است.

عضو انجمن حسابرسی و حسابداری ایران، تصریح کرد: البته با در نظر گرفتن رشد شاخص و قیمت سهام شرکت ها در هفته های اخیر، تعدیل شاخص کل و قیمت ها، امری چندان غیرمنطقی نیست و طبیعی به نظر می رسد.

گیوکی،با اشاره به اعلام خبر کاهش نرخ سود بانکی،اظهار داشت: به طورحتم با کاهش یافتن نرخ سود سپرده بانکی، یکی دیگر از چالش های مهم بازار سرمایه مرتفع خواهد شد.

وی،با اشاره به اینکه امروزه کشورهای توسعه یافته طرفدار تامین نقدینگی از سوی بازار سرمایه هستند،ادامه داد: در بازار سرمایه به واسطه وجود کارائی تخصیصی و اطلاعاتی،منابع مالی به آن دسته از طرح های سرمایه گذاری تزریق می شود که از توازن قابل قبولی بین بازدهی و ریسک برخوردار هستند.

مشاور مدیر عامل کارگزاری بانک شهر،تصریح کرد: بر این اساس سرمایه گذاران می توانند این اطمینان را کسب نمایند که سرمایه آن ها، در مرحله ی اول در جایگاه امنی بوده و از طرفی دیگر، سود قابل قبولی را به طرف آنان سوق می دهد.

گیوکی، افزود: به هر حال اصل تقابل بازده و ریسک به عنوان محور بازار سرمایه شناخته شده است و سرمایه گذاران با این علم وارد بازار می شوند. بنابراین در صورت بالا بودن نرخ سود سپرده های بانکی، بازار پول رقیبی برای بازار سرمایه می شود و نقدینگی را از بازار سرمایه خارج خواهد کرد که در این شرایط با کاهش کارائی بازار سرمایه مواجه خواهیم شد.

عضو انجمن حسابرسی و حسابداری ایران، درخصوص تاثیر انتخابات مجلس بر بازار سرمایه، تصریح کرد: مساله پیش روی این روزهای بازار سهام که می تواند روند بازار را با تغییرات و نوسانات مثبت و منفی همراه سازد، ریسک سیاسی داخلی ناشی از نزدیک شدن به زمان انتخابات است.

گیوکی،افزود: به طورکلی یکی از مهمترین ویژگی های بازار سرمایه هرکشوری، تاثیر پذیری از مسائل سیاسی است.

وی، ادامه داد: تغییرات سیاسی از آنجایی که تغییراتی در دیدگاه های اقتصادی در پی دارد، تاثیر ملموسی بر بورس می گذارد.

عضو انجمن حسابرسی و حسابداری ایران،با بیان اینکه ریسک سیاسی بسیار پیچیده و دارای بعدهای مختلفی است،گفت: پیش بینی این امر که مسائل سیاسی داخلی و موضوع انتخابات بازار سرمایه را با نوسانات منفی یا مثبت همراه خواهد ساخت، نیازمند بررسی هایی بنیادی و اصولی است.

401401

کد خبر: 601179

وب گردی

وب گردی