چراویروس زیکا برای مردها خطرناک تر است؟

ویروس زیکا وارد خون زنان باردار می شود و منجر به ایجاد بیماری در کودکان آنها می شود، با این وجود این ویروس برای مرد ها خطرناک تر است اما به چه دلیل ؟

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از خبرآنلاین؛ دکتر ویلیام شافنر در حال نگاه کردن اخبار بود و انگار می خواست وارد تلویزیون شود و به بازیکن فوتبال، هوپ سولو این پیام را برساند : « تو همه این ها را پیش می گذاری »

هفته پیش او شنیده بود که سولو به علت ترس از ویروس زیکا به برزیل برای شرکت در مسابقات المپیک نمی رود.

سولو در این رابطه هفته پیش گفت: من قبول نمی کنم تا با اجبار میان مسابقه دادن برای کشورم با قربانی کردن سلامت کودکی و نشستن در خانه و گذاشتن کنار تمام اهداف خود به عنوان یک ورزشکار تصمیم بگیرم.

ویروس زیکا که عامل اصلی آن پشه ها هستند به علت ارتباط خود با تاثیر در متولد شدن کودک ها نگرانی جهانی به وجود آورده است.
اما دکتر شافنر در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت است است و عضو یک هیئت مشورتی برای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری هم هست نظر دیگری در رابطه با ویروس زیکا دارد، او در این رابطه گفت: «من می خواستم به سولو بگویم که او دارد به قسمت اشتباه سکه نگاه می کند. تو نباید نگران خودت باشی تو باید نگران همسر خود باشی»

او توضیح داد که تا وقتی که سولو باردار نباشد هیچ خطری برای اینکه او توسط پشه به ویروس زیکا آلوده شود وجود ندارد.
ولی زیکا در اسپرم مرد آلوده به این ویروس مشاهده شده است و مشخص نیست که این ویروس چقدر در اسپرم باقی می ماند و تا چه مدت از طریق رابطه جنسی این ویروس منتقل می شود.

متخصصان دیگر هم این را قبول دارند که برای بازدید از کشوری که زیکا در آن وجود دارد مرد ها بیشترین دلیل را برای نگرانی دارند.

زیکا و پدران آینده

اگر مردی توسط پشه به ویروس زیکا آلوده شود، به احتمال زیاد او شریک جنسی خود را هم آلوده می کند و کودک به دنیا نیامده آنها در خطر بیماری میکروسفالی قرار می گیرد، یک بیماری عصبی مرتبط با ویروس.

همچنین چون معلوم نیست تا چه مدت زیکا در اسپرم می ماند و هیچ آزمایشی هم در این رابطه وجود ندارد معلوم نیست مرد ها باید تا چه مدت نگران باشند تا کودک و شریک جنسی خود را آلوده نکنند.

تام اسکینر، سخنگوی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در این رابطه گفت که امیدوار است که مرکز آنها به زودی تحقیقی را شروع کند تا متوجه شوند زیکا تا چه مدت در اسپرم باقی می ماند.

این مرکز به مرد ها هشدار داده که پس از بازگشت از مناطق آلوده به ویروس زیکا تا مدت نا معلومی یا رابطه جنسی نداشته باشند و یا از کاندم استفاده نکنند.

شافنر می گوید اگر سولو 34 ساله برنامه دارد بعد از المپیک باردار شود بهتر است به همسرش بگوید با او به برزیل نیاید.

او گفت: « اگر شروع کردن خانواده برای چنین ورزشکار زنی یک اولویت باشد پس من فکر می کنم با توجه به پیشنهاد مرکز کنترل و پیشگیری همسر او نباید در معرض ویروس زیکا قرار بگیرد.

زیکا و مادر های آینده

متخصصان می گویند زن ها باید در رابطه با انتقال ویروس زیکا تا مدت معینی نگران باشند.

او می تواند ویروس زیکا را توسط خون وارد بدن کودک به دنیا نیامده خود کند و این ویروس مدت زیادی در خون باقی نمی ماند.
دکتر آنتونی فوچی، مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی در این رابطه گفت: « ما آزمایش هایی روی خون افراد آلوده به ویروس زیکا انجام داده ایم و این مشخص شد که 5 تا 7 روز یا حداکثر 10 روز زیکا در خون باقی می ماند.

مارک ویلسون متخصص اپیدمیولوژی دانشگاه میشیگان در این باره گفت: آلوده شدن به زیکا به بدن ایمنی قوی می دهد و از آنجا که هیچ واکسنی وجود ندارد این کار بهترین راه برای محافظت است.

فوچی، شافنر و ویلسون هر سه گفتند که اگر دختر آنها در المپیک شرکت کرده بود مانع آنها برای شرکت در آن نمی شوند.

ولی شافنر گفت اگر پسر او در المپیک شرکت کرده بود به او پیشنهاد می داد که پس از المپیک همسر خود را باردار نکند تا مشخص شود زیکا تا چه مدت در اسپرم باقی می ماند.

20106

کد خبر: 601184

وب گردی

وب گردی