جلالی: مجلس و دولت در توجه به سلامت جامعه اهتمام جدی دارند/باید آحاد کسانی که در بخش سلامت کشور فعالیت می‌کنند تقویت و تشویق شوند

رییس مرکز پژوهش های مجلس گفت: امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی می‌تواند زمینه قانونگذاری کارآمد در حوزه پزشکی و اصلاح قوانین مربوط به این بخش را فراهم کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ نشست امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و سازمان نظام پزشکی صبح امروز (چهارشنبه 28 بهمن ماه ) با حضور کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی و معاونان دوطرف برگزار شد.

کاظم جلالی در این نشست با اشاره به موارد قانونی تأکید کننده بر اهمیت سلامت در کشور، گفت: در قانون اساسی بحث سلامت و برخورداری مردم از زندگی سالم مورد تأکید قرار گرفته است.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان یادآور شد: در دولت دکتر روحانی رویکرد جدی‌تری نسبت به حوزه سلامت به وجود آمد که مجلس شورای اسلامی نیز در کمک به تقویت این رویکرد نقش مؤثری داشت تا با این تعامل بتوانیم به تعبیر رهبر معظم انقلاب شاهد این باشیم که وقتی خانواده و شخصی به بیماری مبتلا می‌شود تنها بهبودی بیماری و نه هزینه‌های آن برای فرد دغدغه باشد.

وی افزود: امید است با توجه به وعده‌ای که دولت دکتر روحانی داده‌اند مقوله سلامت بتواند با همکاری مجلس به پیش رود و کاستی‌ها و نارسایی های طرح سلامت به مرور به وسیله همکاری‌های علمی و پژوهشی جامعه پزشکی برطرف شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به فعالیت‌های کاری و عملکردی جامعه پزشکان، توضیح داد: ما با جامعه‌ای شریف و بزرگوار به نام پزشکان مواجه هستیم که عملاً به عنوان گروهی مرجع و مورد توجه در کشور شناخته می‌شوند که حرفه شریف، تأثیرگذار و مهمی دارند از همین‌رو باید شأن و منزلت و جایگاه اجتماعی آنها همواره حفظ شود.

وی ادامه داد: جامعه پزشکان و پرستاران ایران قشری هستند که بار اصلی سلامت کشور بر دوش آنهاست که براین اساس نباید موجبات یأس و ناامیدی آنها در جامعه پدید آید.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: اگر به دنبال تقویت بخش سلامت کشور هستیم باید آحاد کسانی که در بخش سلامت کشور فعالیت می‌کنند تقویت شده و مورد تشویق قرار گیرند.

وی سازمان نظام پزشکی را یکی از پرسابقه‌ترین سازمان های کشور دانست و گفت: این سازمان در عرصه‌های مختلف همواره از تأثیرگذاری مهمی برخوردار بوده است و مورد اعتماد جامعه پزشکی قرار دارد.

جلالی در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی می‌تواند به مرکز پژوهش‌های مجلس در امر قانونگذاری کمک رساند.

وی افزود: نگاه ما به پدیده قانونگذاری و موضوع نظارت قوه مقننه این است که از نهادهایی که خود ذی‌مدخل قوانین هستند کمک کارشناسی بگیریم. چرا که به عنوان مثال اگر قرار است در عالم پزشکی و سلامت قانونی وضع شود بهترین کسانی که می‌توانند به مجلس کمک رسانند خود پزشکان هستند و یا قوانینی که در این حوزه وضع می شوند باید بازخورد آنها در جامعه پزشکان مورد بررسی قرار گیرد تا قوانین مورد اصلاح قرار گیرند.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس تصریح کرد: امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی می‌تواند زمینه قانونگذاری کارآمد در حوزه پزشکی و اصلاح قوانین مربوط به این بخش را فراهم کند.

وی تأکید کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند مرکز وصل مجلس و بدنه کارشناسی جامعه و دولت باشد که بدنه کارشناسی جامعه و دولت شامل سازمان‌های مردم نهاد و مجموعه‌های علمی و دانشگاهی است که باید از ظرفیت‌های آنها به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

جلالی با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان تأمین اجتماعی، یادآور شد: با امضای این تفاهمنامه و تشکیل کارگروهی در این خصوص تمامی قوانین در حوزه تأمین اجتماعی در حال بررسی است.

وی همچنین با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و نهادهای علمی و دانشگاهی کشور، توضیح داد: با امضای این تفاهمنامه‌ها در تهیه و تدوین گزارش‌های کارشناسی و پژوهشی مرکز از توان علمی این مراکز استفاده می‌شود.

جلالی یادآور شد: همه نهادهای علمی و پژوهشی کشور باید احساس کنند که مأمنی به عنوان مرکز پژوهش‌های مجلس وجود دارد که می‌تواند حرف های کارشناسی خود را مطرح کند تا از آنها در امر تقنین کارآمد و تهیه و تدوین گزارش‌های کارشناسی استفاده شود.

وی افزود: امید است تا امضای تفاهمنامه همکاری مشترک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی در تنظیم قوانین بهتر و تهیه گزارش‌های جامع‌تر در امر سلامت کشور کمک نماید.

علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی در این نشست با تشکر از حسن‌ظن دکتر جلالی نسبت به جامعه پزشکی، گفت: این حسن‌ظن ترجمانی از نگاه مترقی مرکز پژوهش‌های مجلس به جامعه خدوم پزشکی کشور است.

وی افزود: امروز تفاهمنامه همکاری بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی در بزنگاهی تاریخی در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه مورد امضا قرار می‌گیرد که امید است پشتوانه گران‌سنگی برای مطالبات جامعه پزشکی باشد.

رییس سازمان نظام پزشکی در ادامه یادآور شد: در بررسی طرح‌ها و لوایح مربوط به جامعه پزشکی کم و بیش از نظر کارشناسی سازمان استفاده می‌شد اما با امضای این تفاهمنامه این روند به یک فرایند ارگانیک بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی خواهد بود.

وی ادامه داد: امروز یکی از بالاترین و مترقی‌ترین اسناد بالادستی در حوزه سلامت، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است چرا که 1500 سند در تهیه این سیاست مورد استفاده قرار گرفته است.

زالی تصریح کرد: شالوده سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت استفاده از ادبیات مبتنی بر شواهد است.

وی با تأکید براینکه نگاه همگرایانه‌ای بین دولت و مجلس در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: امضای تفاهمنامه و این همکاری می‌تواند زمینه تولید و بازتولید شواهد متقنی در امر سلامت را پدید آورد تا هم دولت و هم مجلس بتوانند از آن استفاده کنند.

رییس سازمان نظام سازمان پزشکی در ادامه این نشست تصریح کرد: سلامت یکی از اولویت‌های سه گانه موضوعات اجتماعی کشور است و این فرصت تاریخی همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس که در اختیار جامعه پزشکی قرار گرفته است باید به فال نیک گرفته شود.

وی ادامه داد: این تفاهمنامه می‌تواند سند وثیقی برای همکاری و تعامل بیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی باشد.

زالی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس همواره نقش مهم و ثقیلی در بررسی طرح ها و لوایح در مجلس برعهده دارد، گفت: نظرات کارشناسی مطرح شده در مجلس مستظهر به نظر مرکز پژوهشهای مجلس است.

وی مرکز پژوهش‌های مجلس را مرکزی مهم و تأثیرگذار دانست و تصریح کرد: اگر قرار است سازمان نظام پزشکی به عنوان یک سازمان بزرگ مردم نهاد در حوزه سلامت اقدامی انجام دهد و پیگیر مطالبات جامعه پزشکان باشد مهمترین سنگر برای این مطالبات مرکز پژوهش‌های مجلس است.

رییس سازمان نظام پزشکی یادآور شد: امضای این تفاهمنامه مسیر خوبی را فراسوی سازمان نظام پزشکی برای تعامل و همکاری با مرکز پژوهش‌های مجلس ایجاد می‌کند که این یک دستاورد سترگ برای سازمان نظام پزشکی است.

ایروان مسعودی‌اصل معاون پژوهش‌های فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس در این نشست با اشاره به اصول 3، 29 و 43 قانون اساسی، گفت: در این اصول به موضوع سلامت به عنوان یک حق همگانی تاکید شده است.

وی با اشاره به سیاست کلی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب در حوزه سلامت، تصریح کرد: ارائه سیاست‌های کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری نشان دهندة اهمیت این موضوع است.

معاون پژوهش‌های فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس سازمان نظام پزشکی را قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد در کشور دانست و خاطرنشان کرد: سازمان نظام پزشکی سازمانی است که بیش از صدها هزار نفر خدمت‌رسان به مردم را در دل خود جای داده است.

وی با اشاره به قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی یادآور شد: اصل نخستی که در این قانون وجود دارد بیانگر حمایت از حقوق بیمار است که نشان دهنده توجه این سازمان به حقوق بیماران است.

مسعودی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی 213 هزار نفر عضو در کل کشور دارد که خود این موضوع بیانگر پتانسیل بالقوه سازمان نظام پزشکی برای همکاری علمی، پژوهشی با مرکز پژوهش‌های مجلس است.

وی افزود: حدود 114 هزار پزشک در 900 بیمارستان و 11 هزار و 175 مرکز بهداشتی درمانی و مطب، 19 هزار دکتر داروسازی، 1200 نفر دکتر علوم آزمایشگاهی، 26 هزار دندانپزشک، 35 هزار نفر ماما و 15 هزار نفر در سایر گروه‌های پزشکی در سازمان نظام پزشکی ایران عضویت دارند.

معاون پژوهش‌های فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس توضیح داد: آمار مربوط به اعضای سازمان نظام پزشکی ایران بیانگر این است که این سازمان از سرمایه بالقوه‌ای برخوردار است.

وی افزود: بهترین راهکار همکاری و تعامل سازمان نظام پزشکی با مجلس شورای اسلامی به منظور ارتقاء سطح سلامت و بهداشت جامعه همین همکاری‌های علمی و پژوهشی به ویژه با مرکز پژوهشهای مجلس است که به خروجی بدون نقصی منتهی خواهد شد و بیشترین منافع آن نصیب مردم می‌شود.

مسعودی تصریح کرد: سیاست‌های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت محمل مناسبی برای همکاری بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی است.

وی ادامه داد: موضوعاتی همچون ساماندهی تقاضا، ممانعت از تقاضای القایی و نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد می‌تواند محورهای اصلی همکاری بین مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان نظام پزشکی باشد.

معاون پژوهش‌های فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس یادآور شد: امید است تا با امضای این تفاهمنامه کارگروه مشترکی تشکیل شود تا زمینه اجرایی شدن این تفاهمنامه را فراهم آورد.

شایان ذکر است در این نشست دکتر سید علی ریاض معاون حقوقی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی، دکتر محمد صاحب زمانی نایب رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور، دکتر عزت الله گلعلی زاده معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی، دکتر حسین قشلاقی رئیس کمیسیون طرح‌ها و لوایح شورای عالی نظام پزشکی، دکتر علی سجادی عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی، دکتر محمدقاسمی معاون پژوهش‌های اقتصادی، دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی معاون پژوهش‌های سیاسی- حقوقی، مهندس محمدرضا محمدخانی معاون پژوهش‌های تولیدی و زیربنایی، دکتر محمدحسن معادی رودسری مدیرکل برنامه‌ریزی و امور پژوهشی، یونس ادیانی مدیرکل مطالعات بنیادین حکومتی مرکز پژوهش‌های مجلس حضور داشتند.

203

کد خبر: 601195

وب گردی

وب گردی