همایش حقوق با موضوع «نوآوری‌ها، تحولات و کاستی‌های قانون مجازات اسلامی سال 1392» ویژه اساتید و دانشجویان رشته حقوق

همایش حقوق با موضوع «نوآوری‌ها، تحولات و کاستی‌های قانون مجازات اسلامی سال 1392» ویژه اساتید و دانشجویان رشته حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، ایرج گلدوزیان از اساتید برجسته حقوق کشور در این همایش که به همت گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود برگزارشده بود با اشاره به تحولات اعمال‌شده در جامعه از تغییر و تحولات قوانین کشور خبر داد و گفت: شورای نگهبان در سال 1392 سن مسئولیت‌های کیفری برای اطفال و نوجوانان را 18 سال مقرر کردند که در حال حاضر محدوده این موضوع گسترش وسیع‌تری پیداکرده است.

وی به تحقیقات انجام‌شده درزمینه حقوق جزا اشاره کرد و افزود: رئیس قوه قضائیه موظف شد که برای 10 سال آینده کشور تحولات حقوق جزا را از نظر علمی پیش‌بینی کند که دانشگاه شهید بهشتی به‌عنوان مأمور این تحقیقات برگزیده شد و مقرر شد این دانشگاه، بررسی‌های خود را در 11 دانشگاه معتبر در جهت پیش‌بینی قوانین و مقررات و یا تجدیدنظر آنها برای تصویب قوانین و مقررات متناسب با جامعه انجام دهد و دانشگاه تهران را نیز به‌عنوان دومین پایگاه تحقیقاتی درزمینه جرم انگاری، جرم‌زدایی، کیفرانگاری و کیفر زدایی معرفی کرد.

گلدوزیان از نحوه شکل‌گیری قصاص ازنظر سیستم‌های مذهبی خبر داد و افزود: کلیمی‌ها با توجه به پیامبرشان مأموریت یافتند که قصاص را برای اولین بار عنوان کنند.

وی به تحولات عظیم اجرای قصاص به‌عنوان یکی از مسائل مهم جامعه اشاره و بیان کرد: باید به‌جای برخوردهای گروهی و نابودی عده‌ای زیاد، قصاص نفس در مقابل نفس، چشم در مقابل چشم و گوش در مقابل گوش لحاظ و اعمال شود.

این استاد حقوق با تأکید بر هدف اصلی جامعه مبنی بر حفظ نظم و امنیت عمومی گفت: کسی که مرتکب آدم کشی می‌شود بزرگ‌ترین جنایت را علیه انسان می‌کند که خود نیز قربانی کمبودها، نیازهای تربیتی و شرایط نامساعد جامعه است و با توجه به این مهم شورای نگهبان، کیفر قتل عمدی قاتلان را موردبررسی قرار می‌دهند.

وی به نحوه معافیت قاتلان اشاره کرد و گفت: مقام قضایی با استفاده از احراز داده‌های جرم‌شناسی، روانشناسی و پزشکی قانونی، فرد قاتل را از کیفرهای مجازات معاف می‌کند و همچنین برای قتل‌های غیر عمد نیز قصاصی وجود ندارد و از قصاص معاف هستند.

دکتر ایرج گلدوزیان در ادامه گفت: اگر افراد امیدوار به آینده باشند کمتر به سمت جرم سوق پیدا می‌کنند و اقتصاد، اشتغال و تربیت نیز نقش عمده‌ای در رواج جرم و جنایت دارد.

20101

کد خبر: 601431

وب گردی

وب گردی