پژو و سمند همچنان تاکسی می‌مانند/تاکسی‌ها پساتحریم ندارند

پژو، سمند و پراید اصلی‌ترین خودروهای ناوگان تاکسی‌رانی تهران و دیگر شهرهای کشور هستند. خودروهایی که البته درباره کیفیت و مطابقت استانداردهای آنها با استانداردهای جهانی هم در زمینه آلایندگی و هم موارد دیگر بحث‌های فراوانی وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شرق پس از نهایی‌شدن ماجرای برجام و لغوشدن تحریم‌ها علیه کشورمان و در شرایطی که خودروسازان داخلی قراردادهایی را با خودروسازان جهانی برای تولید و عرضه مدل‌های جدید خودرو بسته‌‌اند، خبری از تولید یا واردات محصول جدید برای افزودن به ناوگان تاکسی‌رانی به گوش نمی‌رسد. «شرق» برای پیگیری بیشتر ماجرا همین سؤال را از معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری پرسیده است و او در پاسخ گفت: «خبری از خودروهای جدید برای تاکسی‌ها نیست و اگر تغییری هم اتفاق بیفتد شامل جایگزینی تاکسی‌های فرسوده با پژوها و سمندهای قبلی و فعلی می‌شود». این در حالی است که در شرایط کنونی این امکان وجود داشت که با افزودن خودروهای جدید و استاندارد هم کیفیت خدمات‌رسانی ناوگان تاکسی‌رانی بالا رود و هم از حجم آلاینده‌های تولیدی توسط این خودروها در کلان‌شهرها کاسته شود.
پیش از این هیچ‌گاه خودروسازان داخلی خودرویی اختصاصی برای تاکسی تولید نکرده‌‌اند و آنچه به نام تاکسی به رانندگان و مردم تحویل داده شده، همیشه خودروهای عادی بوده که با حذف بسیاری از آپشن‌ها اما با رنگ زرد یا در این سال‌ها سبز به عنوان تاکسی تولید شده‌اند. برخی گمانه‌زنی‌ها و تحلیل‌ها در این مدت، تحریم‌ها را از عوامل جلوگیری از نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی معرفی کرده‌اند. اما در این روزها که تحریم‌ها یکی‌یکی برداشته می‌شوند و قراردادهای جدید برای خودروسازان بی‌رقیب داخلی بسته شده هم به نظر می‌رسد نباید به تولید تاکسی استاندارد در ایران یا حتی واردات آنها امیدوار بود.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران آب پاکی را روی دست همه ریخته و در گفت‌وگویی با «شرق» گفته است که خبری از خودروهای جدید برای تاکسی‌ها نیست و اگر تغییری هم اتفاق بیفتد شامل جایگزینی همین تاکسی‌ها با پژوها و سمندهای قبلی و فعلی می‌شود. جعفر تشکری‌هاشمی با بیان اینکه در این سال‌ها برای بخش خصوصی و خطوط خاص مثل فرودگاه چند برند اصلی و معتبر خارجی را به عنوان تاکسی به کار گرفته‌ایم، گفت: به دلایل مختلفی از جمله قیمت تمام‌شده امکان استفاده از این خودروها در تعداد زیاد و برای جابه‌جایی مسافر در داخل شهر را نداریم و درحال‌حاضر کماکان از همان خودروهای قبلی یعنی انواع پژو و سمند برای تاکسی‌های شهری استفاده خواهیم کرد. وی درعین‌حال یادآور شد: «در این مدت پس از رفع تحریم‌ها و قراردادهای جدید دولت با شرکت‌های خارجی، صحبتی از جایگزینی تاکسی‌ها با تاکسی‌های جدید نشده است و شهرداری تهران هم تاکنون با خودروسازان داخلی و خارجی برای واردکردن خودرویی غیر از خودروهای قبلی صحبت یا پیشنهادی نداشته است».
معصومه اصغری در این گزارش می نویسد:این در حالی است که آخرین روز هفته گذشته - ٢٩ بهمن ماه - پایان مهلت قانونی حدود ١٠ هزار تاکسی فرسوده پایتخت برای ثبت‌نام در طرح نوسازی بود. بر اساس این طرح قرار است هشت هزار تاکسی فرسوده پایتخت که پیش از سال ٨٣ تولید شده‌اند در طرح نوسازی با تاکسی‌های جدید جایگزین شوند. برای کل کشور نیز بر اساس تفاهمی که بین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور، تاکسی‌رانی و ایران‌خودرو منعقد شده، قرار است با همکاری بانک‌های پارسیان، ملت و تجارت ٩٠ هزار تاکسی فرسوده در سراسر کشور جمع‌آوری و خودروهای جدید جایگزین آنها شود. هدف اصلی این طرح کاهش آلاینده‌ها به‌ویژه در سطح کلان‌شهرها، رضایت‌مندی صاحبان تاکسی و رفاه عمومی و همچنین صرفه‌جویی در سوخت اعلام شده است.
درهمین‌حال میثم مظفر، مدیرعامل سازمان تاکسی‌رانی شهر تهران چند روز قبل در جریان رونمایی از ٥٠ تاکسی هیبریدی از ورود ۱۰ هزار تاکسی هیبریدی با استاندارد یورو۵ در سه سال آینده به ناوگان تاکسی‌رانی شهر تهران خبر داده و گفته است بخش خصوصی این پروسه را انجام می‌دهد. البته در این خبر صحبتی از محل به‌کارگیری این خودروهای هیبریدی و شرایط واگذاری آنها به رانندگان نشده است.
شورای شهر تهران در سال‌های ابتدایی دهه ٨٠ و تا امروز هم‌زمان با کل کشور شهرداری تهران را مکلف به نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی خود کرد و دقیقا در همین سال‌ها دولت نهم و دهم طرح‌هایی را به طور سراسری برای نوسازی خودروهای فرسوده از جمله تاکسی‌های فرسوده آغاز کرد و همه به این روزنه امید چشم دوختند اما گویا این روزنه در حد همان روزنه ماند و به جایی نرسید. ناهماهنگی‌ها و نابرابری‌ها و اشتباهات در اجرای این طرح آن‌قدر زیاد بود که حتی طرح‌های تشویقی برای تسهیلات بانکی و اداری رانندگان را ترغیب به نوسازی نمی‌کرد. رانندگان از آن زمان تا امروز همواره ترجیح می‌دادند تاکسی پیکان قراضه را داشته باشند اما ماه‌ها بدون خودرو و درآمد برای تحویل‌گرفتن خودروهای نوساز اما بدون کیفیت مانند پژو، سمند و پراید منتظر نمانند.
در شرایط پساتحریم این انتظار وجود داشت که برای حل این مشکل ریشه‌دار با انتخاب یک یا چند مدل خودرو جدید و مطابق با استانداردهای روز جهانی، دستی به سر و روی ناوگان تاکسی‌رانی کشور کشیده شود. اما بااین‌حال شواهد حکایت از آن دارد که در آستانه اجرای این تصمیم جدید - نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی - باز هم قرار است خودروسازان داخلی برای فروختن خودروهای مدل‌های قبلی باقی‌مانده تولیدشده خود همان‌ها را به عنوان تاکسی وارد خیابان‌های شهر کنند. در صورت شروع طرح جدید می‌توان گفت رانندگان مجبور به تغییر خودروهای خود هستند درحالی‌که گزینه‌های پیش‌رویشان همان گزینه‌های ١٠ سال قبل است.
اما گزینه واردات تاکسی هم در این سال‌ها بارها در رفت‌وآمد بین مسئولان اجرائی و مخالفان و موافقان بوده است؛ گزینه‌ای که همیشه به نام حمایت از تولید داخل و البته به‌نفع همان خودروهای بی‌کیفیت تاکسی شده، تمام شد. البته در این سال‌ها بارها قوانین به‌نفع تاکسی‌ها و نیز واردات آنها به تصویب رسیدند اما هیچ‌گاه نهایی نشدند و تا امروز به جایی نرسیده‌اند. شورای‌عالی استان‌ها که تصمیماتش برای تصویب به مجلس شورای اسلامی می‌رود، در سال ٩٢ یک‌فوریت طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب نهایی واردات خودرو موردنیاز ناوگان تاکسی‌رانی شهرهای سراسر کشور را مجاز ‌می‌کند. این پیش‌بینی شورای‌عالی استان‌ها به دلیل کوتاهی خودروسازان در عمل به تعهداتشان در تحویل و ارائه قیمت‌های مناسب بود و اینکه نمایندگان مردم معتقد بودند این روند به‌هیچ‌عنوان حمایت از تولید داخل محسوب نمی‌شود. این نمایندگان مسئله رعایت‌نشدن استانداردهای لازم برای تاکسی – حتی استانداردهای موردنظر پلیس راهور – برای تاکسی‌ها را مورد اشاره قرار داده بودند.
از آنجایی که مسئولان شهری مسئله تاکسی‌های فرسوده و بدون‌کیفیت در شهرها را حل کرده‌‌اند، چندسالی است به‌دنبال استفاده از موتورسیکلت‌ها و تاکسی‌های برقی و هیبریدی رفته‌‌اند و با همین نگاه در برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران به این نهاد عمومی تأکید کرده که تاکسی‌های هیبریدی و برقی باید جایگزین تمامی تاکسی‌ها شوند. این قانون با شرح ماوقع داده‌شده، داستان همان «سنگ بزرگ» است که معمولا علامت‌ نزدن است. اعضای شورای شهر تهران در فاصله تصویب همین قانون بارها در مورد تأخیر در اجرائی‌شدن مصوبه خود اعتراض کرده‌‌اند و به‌خوبی می‌دانند اول باید از سد خودروسازان داخلی و بعد هم واردات این خودروها بگذرند تا در نهایت به مسئله اصلی یعنی قدرت خرید این خودروها توسط رانندگان تاکسی برسند.

105105

کد خبر: 601641

وب گردی

وب گردی