تجمع دوباره سپرده‌گذاران موسسه ثامن‌ الحجج/ سپرده گذاران واقعی یا کارچاق کن ها؟

امروز جمعی از سهامداران موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در مقابل شعبه پاسداران این موسسه دوباره تجمع کردند، اما اینبار سپرده گذاران برای گرفتن اصل سپرده خود به سراغ کارگزاران رفته بودند!

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ امروز صبح سهامدارانی که بدون تحقیق و بررسی درخصوص اینکه آیا موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج مجوز لازم را برای فعالیت از بانک مرکزی اخذ کرده بود یا خیر؟ برای بازپس گیری سپرده های میلیاردی خود مجدد در مقابل این موسسه با دادن شعارهای (به اسم امامت؛ خیانت در امانت، پول مارو دزدیدند، تو سبزوار پز می دند یا امام هشتم برس به داد مردم) تجمع کردند.
نکته قابل توجه و جالب، تجمع امروز سپرده گذاران موسسه مالی ثامن الحجج این بود که اشخاصی با ظاهری خاص و با فریاد در مقابل شعبه پاسداران این موسسه خواهان بازپس گیری سپرده های میلیاردی خود بودند، که به هیچ عنوان شبیه سپرده گذاران واقعی نبودند که این امر نشان می دهد که سپرده گذاران این موسسه برای دریافت اصل پول خود به سراغ کارگزاران یا کار چاق کن ها رفته اند.

پس از گذشت چندماه از تجمع گسترده مردم در مقابل شعبات موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج در نهایت نتیجه این اعتراضات مردمی به واگذاری این موسسه به بانک پارسیان ختم شد. براساس دستورالعمل بانک مرکزی، بازپرداخت وجوه سپرده گذاران که از وجوه خرد شروع خواهد شد درچند مرحله انجام می شود، بر این اساس در فاز اول وجوه‌ سپرده‌گذاران با موجودی سپرده تا سقف های سه میلیون، پنج میلیون و 10 میلیون تومان طی 3 مرحله پرداخت می شود و مشتریان دارای سپرده‌ های بالاتر نیز در مراحل بعدی تعیین تکلیف خواهند شد.

اما آنچه که از تجمع امروز سپرده گذاران در مقابل شعبه پاسداران موسسه مالی ثامن الحجج بدست آمد این بود که اکثر وجوه سپرده گذاران بین 60 میلیون تا 20 میلیارد تومان است، بنابراین با توجه به میزان نقدینگی موجود در بانک، بیشتر سهامداران وجه سپرده گذاری خود را دریافت نخواهند کرد، که این امر باعث تجمع دوباره سپرده گذاران در مقابل شعبه پاسداران این موسسه مالی و اعتباری شده است.

به گزارش ایسکانیوز؛ یکی از سهامداران، با بیان اینکه متاسفانه 20 میلیارد تومانم را خورده اند به خبرنگار ایسکانیوز، گفت: چند سال است که در موسسه مالی اعتباری ثامن الحجج سپرده گذاری کرده ام. این موسسه اولین روز هر ماه سود سپرده بلند مدت یا روز شمار را به حساب سپرده گذاران واریز می کرد، اما از اول آبان ماه تا به امروز هنوز سودی به حساب من و دیگر سهامداران واریز نکرده است. ما دیگر خواهان دریافت سود سپرده نیستیم بلکه سپرده اصلی خود را می خواهیم.

در این میان سپرده گذار دیگری گفت: براساس اخبار بدست آمده؛ بانک مرکزی براساس دستور قضایی دادستانی تهران پرداخت سپرده های تا سقف ۳ میلیون تومان را از تاریخ ۱۳ بهمن آغاز کرده و تا روز ۲۵ بهمن ماه، ۳۳ میلیارد تومان از سپرده های مردم نزد این تعاونی اعتباری را به آن ها بازگردانده است و مقرر شده بانک مرکزی وجوه افرادی که در این تعاونی تا سقف ۱۰ میلیون تومان سرمایه گذاری کرده بودند را پرداخت کند. اما سپرده بیش از 80 درصد سهامداران این موسسه بین 60 میلیون تا 20 میلیارد تومان است، بنابراین بانک مرکزی چگونه وجوه سپرده گذاران را پرداخت خواهد کرد؟

گرایش مردم به موسسات مالی غیرمجاز با سود سپرده بانکی 18 درصد

سپرده گذار دیگری در اینباره تأکید کرد: درست است که بانک مرکزی بارها اعلام کرده که مردم سرمایه خود را در موسسات مالی اعتباری غیرمجاز سپرده گذاری نکنند و درصورت سپرده گذاری هیچ گونه ضمانتی از سپرده آنها نمی شود، اما پس چرا برروی فیش موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج ذکر شده بود که این موسسه تحت نظارت بانک مرکزی است؟ همچنین این موسسه 500 تا 600 شعبه در سطح کشور دارد به طورحتم اعتماد سپرده گذاران را به خود جلب می کرد.
از امروز نرخ سود سپرده بانکی 18 درصد شده است، به طورحتم بازنشستگان از جمله بنده برای تامین هزینه های زندگی از جمله اجاره بهای مسکن ترجیح می دهیم که پس انداز خود را در جایی سپرده گذاری کنیم که سود بیشتری می دهد.

گزارش تخلفات ثامن الحجج

به گزارش ایسکانیوز، بنابر آنچه که بانک مرکزی از روند فعالیت موسسه ثامن الحجج در جلسه شورای پول و اعتبار گزارش داده است، این موسسه در طرح ساماندهی بازار غیر متشکل پولی، تنها به پیش ثبت نام و واریز مبلغ مشخصی در این بانک بسنده کرده و علی‌رغم اخطاریه های متعدد، سایر مراحل لازم برای تطبیق فعالیت های خود با ضوابط و دریافت مجوز فعالیت را طی نکرد.
از ارائه اطلاعات مورد نیاز بازرسان بانک مرکزی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز خودداری کرده و با پرداخت سودهای بسیار بالاتر از نرخ متعارف شبکه بانکی، اقدام به جذب سپرده های مردمی و با واسطه گری و بنگاه داری در زمینه های مختلف و نیز سرمایه گذاری در بازار مسکن و ساختمان، با هدف دستیابی به سودهای هنگفت ناشی از تورم و انتظار افزایش نجومی قیمت ها در این بخش، عملا موجب بلوکه شدن بخش زیادی از منابع در املاک و مستغلات و در نتیجه تضعیف اساسی ساختار مالی شده است و با تجدید ارزیابی غیر واقعی دارایی ها و مثبت نشان دادن تراز مالی، زیان انباشته خود را پوشانده است.

در عین حال که هزینه های بسیار بالای اداره امور شعب، صرف مبالغ گزاف برای تبلیغات گسترده به منظور فریب افکارعمومی و القای قانونی بودن فعالیت های تعاونی، گسترش و تاسیس پی در پی شعب با بهره وری ناچیز و تاسیس تیم های ورزشی متعدد و پرهزینه از محل سپرده های مردمی از یکسو و نداشتن دانش تخصصی لازم، ساختار ضعیف مالی، اتخاذ سیاست های پرمخاطره و با ریسک بالا و نیز استفاده از روش های متقلبانه حسابسازی، اغراق در حساب ها و موجودی های نقد تعاونی و ارایه تصویری نادرست و متناقض از عملکرد خود از سوی دیگر، موجب شد که تعاونی برای پرداخت سودهای تعهد شده، اقدام به جذب سپرده های بیشتر با سودهای بالاتر کرده و با چرخش در این دور باطل، دچار زیاندهی بیشتر شده و عملا اصل سپرده های مردمی در معرض خطر قرار داده است.

این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده است پس از بروز بحران مالی ناشی از ناتوانی در بازپرداخت وجوه سپرده‌گذاران، مدیران ارشد تعاونی با حضور در مراجع مختلف و ملاقات با برخی مسئولان در قوای سه گانه، سعی کردند با ارایه اطلاعات نادرستی همچون تعداد سپرده گذاران و شعب، میزان سپرده ها، ارزش دارایی ها و موجودی نقد خود نزد بانکها و بانک مرکزی، وضعیت ناپایدار و در خطر اضمحلال تعاونی را پنهان کرده و هر گونه برخورد سلبی را بسیار پرهزینه نشان دهند تا از اهرم اعتراض سپرده گذاران، برای فشار بر حاکمیت و بانک مرکزی به منظور اخذ مجوز و تداوم فعالیت های غیر مجاز خود بهره گیرند. در عین حال که مدیرعامل این موسسه نیز از ارائه هرگونه اطلاعات، مستندات و مدارک مورد نیاز برای بررسی حساب ها و عملیات خودداری کرده و با وجود اعلام خطر بانک مرکزی به روند قبلی ادامه داده است. همچنین علی رغم گزارش بانک مرکزی اخباری مبنی بر حضور موسسه ثامن الحجج در انتخابات ریاست جمهوری جریان ساز شده است به طوری که دفتر مرکزی موسسه ثامن‌الحجج، ستاد مرکزی انتخابات یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری در سال ۹۲ بوده است.

401401

کد خبر: 601711

وب گردی

وب گردی