ضرورت تغییر دوگانگی سیاست به یگانگی

ایسکانیوز: ایران کشوری تعیین کننده با منابع سرشار خدادادی و پیشینه کهن و اثرگذار در تاریخ و تمدن بشری است. برخورداری از نیروی انسانی متنوع و متکثر از مزیت های آن بوده و هست با این حال پیشینه کشورمان نشان دهنده این مطلب است که دوگانگی ها در میانه جمعیت متکثر و سرمایه انسانی، ضربه و ضررهای جبران ناپذیری را باعث گشته است.

در ریشه یابی موضوع و تبار شناسی آن در می یابیم که در دو قطبی های پیش آمده و یارگیری های انجام شده گاهی قومیتها تاثیر داشته و گاهی هم در این قطب گرایی ها و نحله های در مقابل هم قرار گرفته، ایدئولوژی مبنا بوده و سیاه و سفید معرفی شدن ایدئولوژی ها بستر ساز دوگانگی شده است در این رابطه ذهنیتهای القایی و احساسی اساس درد محسوب می شود تا آنجا که جریانی خود را حق مطلق و طیف مقابل را باطل مطلق معرفی کرده است. جنگهای گروهی و دسته کشی ها در ایران، سابقه تاریخی طولانی و زیادی را به خود مختص نموده و هنوز هم در شئون اجتماعی و سیاسی جامعه اثر تخریبی دارد و باید از آن به عنوان یک خطر مواظبت کرد. دوگانه های مشروطه گرایی و مشروعه گرایی، مصدقی و غیر مصدقی، شرقی و غربی، لیبرالی و حزب الهی، راستی و چپی، اصولگرایی و اصلاح طلبی، از مصادیق بارز موضوع و مسئله است. در وضع فعلی مطلب غیرقابل انکار در این رابطه این است که برعکس گذشته هر جریانی با استفاده از فضای سیاسی و رسانه ای می تواند حرکت خودش را رونق ببخشد و از طریق شبکه های اجتماعی جریان مربوط به خود را در جایگاه برتر قرار داده و تقابل یاد شده را باعث گردد. فقدان احزاب قوی و اثرگذار، قاعده مند نبودن حرکتهای سیاسی ، باعث شده، رفتارهای یاد شده حالت توده وار به خود بگیرد و دشمن انگاری ها، صفر و صد دیدن ها استمرار یابد. در چنین وضع آشفته ای علاج درد این است که همه فعالان سیاسی و نخبگان دلسوز به قانون و رهنمودهای رهبری التزام داشته باشند و مردم را بدان رهنمون گردند. باید به دعوا های بر سر قدرت اعتدال بخشید. این اقدام بایسته و مطلوب در انتخابات پیش رو می تواند مبنای نظر قرار بگیرد. سالها پیش از این رهبری با تبیین زیبا و صحیح اصولگرایی و اصلاح طلبی فرمود: راه درست اصولگرایی اصلاح طلبانه است. و همه هم میدانیم رهبری و نظام در انحصار یک جناح نیست و نباید باشد. مهم این است که نخبگان و مردم با مشی اعتدالی که دارند میدان را از دست عوامل افراطی که بر علیه همدیگر فعال هستند خارج کنند. این سیاست کاری و راهبرد تعیین کننده، با بازخوانی رویدادهای گذشته و اتفاقهای پیش آمده و نامطلوب از طریق روشنگری منصفانه و همه جانبه امکان پذیر است. همه ماها مستمسک های مهم قرآنی و روایی در این رابطه در دست داریم. تاکید قرآن این است که ما امت وسط باشیم. امام علی(ع) فرمود: الیمین و الشمال مضله و طریق الوسطی هی الجاده: دوگانگی راست و چپ بر گمراهی است، راه میانه و راه واقعی، صراط مستقیم است. راهبردی که در نمازهای یومیه ، تمامی مسلمانان اعم از سیاه و سفید و برخوردار از هر پیشینه قومیتی، خواهان و طالب آن از خدا هستند.

راهی که در واقع راه ولایت محسوب می گردد و تعیین کننده است. نکته جالب توجه در این رابطه این است که از امام صادق(ع) سوال شد، ما الصراط؟ فرمود: نحن الصراط : منظور از صراط ما هستیم. نتیجه اینکه: بنا به تجربه گذشته و حال، مانع مهم سرِ راه ولایت و یگانگی امت دوگانگی است. دو قطبی شدنی که جامعه و افکار عمومی را متزلزل ساخته و رقابت سالم ، شفاف و قانونمند را به عنوان مسابقه در خیرات از ملت گرفته و در مرحله تهدید است. روی همین جهت است که ضرورت تغییر از دوگانگی به یگانگی امری حیاتی برای نظام و کشور محسوب می گردد و برای بدست آوردن آن همگان بویژه نخبگان باید تلاش مضاعف داشته باشند .

201/201

کد خبر: 601794

وب گردی

وب گردی