راغفر: اشتغال اولویت نخست اقتصاد کشور است/  منابع ملی وسط کویرهای بدون آب دفن شده است

راغفر, با بیان اینکه رشد هشت درصدی اقتصاد نیازمند سرمایه گذاری 35 درصدی از تولید ناخالص داخلی است، گفت: علاوه بر بیکاری، اشتغال ناقص هم در کشور وجود دارد و شمار زیادی از مردم به خاطر نداشتن شغل تمام وقت، جزو بیکاران هستند.

به گزارش ایسکانیوز؛ اشتغال به عنوان اولویت اول اقتصاد موضوع برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما بود که در آن اقتصاددانان وضعیت موجود و برنامه های آینده را بررسی کردند.

حسین راغفر استاد دانشگاه در این برنامه با بیان اینکه علاوه بر بیکاران اشتغال ناقص هم در کشور وجود دارد،گفت: شمار زیادی از مردم به خاطر نداشتن شغل تمام وقت جزو بیکاران هستند.

وی، توجه به سرمایه گذاری تجاری و مالی را از جمله موانع اصلی رشد و توسعه در ساختار اقتصادی ایران دانست و گفت: این سرمایه ها بسیار پرسود بوده و هستند و هر زمان که درآمدهای نفتی بیشتری هم نصیب کشور شده بخش خدمات گسترش بیشتری یافته است.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه رشد هشت درصدی اقتصاد نیازمند سرمایه گذاری 35 درصدی از تولید ناخالص داخلی است،گفت: دولت در شرایط کنونی اقتصاد کشور که رکود حاکم است نمی تواند نرخ مالیات را خیلی بالا ببرد زیرا افزایش این نرخ بر اقتصاد تأثیر منفی می گذارد.

راغفر، افزود: رشداقتصادی در کشور می تواند صورت گیرد اما معنای آن افزایش اشتغال نیست، همچون سال های گذشته که بر طرح های سرمایه ای همچون نفت و خودروسازی تمرکز کردیم که رشد اقتصادی را به همراه داشت اما منجر به تولید شغل نشد.

این اقتصاددان، تصریح کرد: در شرایط کنونی بانک مرکزی تمایل دارد که نرخ بهره بانکی را پایین بیاورد اما مشکلاتی که وجود دارد و هزینه های بانک ها که ناشی از سیاست های غلط قبلی شان است این امکان را برای تحقق این امر فراهم نمی کند.

وی، با بیان اینکه با تصویب قوانین و مقررات و نظارت بر حسن اجرای آنها دو کارکرد اصلی مجلس است، افزود: مجلس در بهبود وضعیت اقتصاد کشور نقش بسیار کلیدی دارد اما در بسیاری از موارد به دو کارکرد اصلی خود توجه نکرده و این وظایف را به خوبی انجام نداده است.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: در مواردی شاهد نقض قوانین مصوب مجلس از سوی دولت ها هستیم که نظارت مجلس را به همراه نداشته است.

وی ابراز عقیده کرد: متاسفانه بیشتر جهت گیری‌ها در مجلس سیاسی بوده و با توجه به مشکلاتی که به این دولت به ارث رسیده پیام‌هایی که از مجلس بیرون می آید مثبت نیست لذا انتظاراتی که به ویژه در چند دوره اخیر مجلس می رفت رضایت بخش نبوده است.

به گفته این اقتصاددان، عمده توجه دولت ها در ایران و برداشت آنها از توسعه به فعالیتهای عمرانی محدود شده و تصور بر این بوده که هر جا کارخانه فولاد یا ذوب آهن یا پتروشیمی احداث شود به منزله توسعه است در حالی که در بسیاری موارد ظرفیت های بزرگی در استان ها نهفته که شناسایی نشده است.

وی گفت: در استان خراسان رضوی 7 کارخانه ذوب آهن در شعاع یکصد متری احداث شده اند که با ظرفیت‌های 20 تا 25 درصد کار می کنند ولی به دلیل فشار نمایندگان مجلس برای احداث این طرح‌ها، منابع ملی وسط کویرهای بدون آب دفن شده است.

راغفر همچنین استان کردستان را مثال زد و گفت: بیشترین ظرفیت این استان کشاورزی و دامداری است ولی نصب و استقرار چهار واحد تولید ذوب آهن با ظرفیت 500 هزار تن برای آن برنامه‌ریزی شده در حالی که در شرایط کنونی احداث واحدهای ذوب آهن کمتر از 10 میلیون تن مقرون به صرفه و اقتصادی نیست و به نظر می رسد که اشتباهات مکرر سیاسی موجب بروز چنین خطاهایی شده باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در پایان از مهاجرت سالانه یکصد هزار نفر به خارج کشور خبر داد و گفت: هم اکنون علاوه بر معضل بیکاران فعلی با دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاهها نیز مواجه هستیم که سالی یک میلیون نفر به شمار بیکاران کشور می افزاید بر این اساس باید به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم.

401401

کد خبر: 602050

وب گردی

وب گردی