نگاه استعاری «بیست و یک اینچ»به تلویزیون

آیین دیدار با عوامل فیلم «بیست و یک اینچ»، به تهیه کنندگی فاطمه غفاری و کارگردانی ابوذر صفاریان شامگاه گذشته در موزه سینما و با حضور برخی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدا و قبل از شروع فیلم صفاریان این مراسم را شصت و ششمین آیین دیدار گروه هنر و تجربه خواند و بعد از تشکر از حاضرین به خاطر قبول این دعوت گفت:«بیست و یک اینچ» بعد از 15 سال بالاخره اکران شد، اما در این میان تعدادی می‌پرسند که چرا تا الان نمایش داده نشده؟ جواب این است که دلیل خاصی ندارد و از طرفی ممیزی نیز به فیلم وارد نشده، فقط این فیلم یک کار متفاوتی است.

او افزود: در اصل «بیست و یک اینچ» در مورد نماد تلویزیون و استعاره آن است، تلویزیونی که ما با آن خاطره بازی می‌کردیم و در واقع استعاره‌ای از آن را به ما نشان می‌دهد. شاید به خاطر متفاوت بودن فضای فیلم درک و پذیرش آن تا حدودی سخت بوده باشد، اما امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد و از حمایت‌های گروه هنر و تجربه هم تشکر می‌کنم و از طرفی اکران «بیست و یک اینچ» را نتیجه جنگیدن شهرام مکری می‌دانم و امیدوارم روز به روز فیلم‌های این بخش بیشتر اکران شود و فیلم‌های دوست و همکارم یعنی محمد شیروانی نیز در همین گروه اکران شود.

در بخشی از مراسم برخی از عوامل و بازیگران فیلم و مهمانان روی صحنه آمدند و عکس دسته جمعی گرفتند و همچنین یاد یکی از بازیگران فیلم را گرامی داشتند که در فیلم پناه بر خدا رضایی در اثر سانحه‌ای جان خود را از دست داد.

سپس محمد شیروانی کارگردان فیلم سینمایی «لرزاننده چربی» به دعوت صفاریان روی صحنه آمد و گفت : من یک قصه تعریف می‌کنم از دیوید لینچ، زمانی که دیوید لینچ اولین فیلم بلند خود یعنی «کله پاک کن» را ساخت در خصوص این فیلم با او بدرفتاری کردند و در آن سال درک نشد و آن را نفهمیدند، اما او دست بر نداشت و بعد از بی مهری‌ها دومین فیلم خو با به نام «مرد فیل نما» را ساخت، فیلمی که برعکس فضای سورئال فیلم قبلی، فضایی کلاسیک داشت و از آن استقبال خوبی شد.

وی ادامه داد: لینچ نتیجه پافشاری و زحمات و خلاقیتش را به دست آورد و همه این صحبت ها به این خاطر بود که بگویم فیلم سازان برای ساخت فیلم اولشان تمام وجود و انرژی خود را می گذارند و ما هم در دوره ای عاشق حمله به پرده سینما و ورود به سینمای دیجیتال بودیم که ابوذر نیز آن زمان از این قاعده مستثنی نبود. او «بیست و یک اینچ» را با انرژی ساخت چنان که همیشه از آن یاد می‌کنم.

شیروانی در مورد اهمیت گروه هنر و تجربه عنوان کرد: هنر و تجربه غنیمتی است و محصول دولت فعلی قلمداد می شود؛ البته نقدهایی نیز بر آن وارد است ، یعنی باید سعی کند تمام فیلم‌هایی را که مربوط به این بخش است، در کشور اکران کند و برای آن‌ها بجنگد. آرتیست و فیلمساز نباید دنبال اکران شدن فیلمش برود، بلکه پخش کننده باید راهکارهایی در این خصوص بیندیشند تا فیلم و فیلمساز ضربه نبینند.

وی افزود: این که شهرام مکری عضو شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه است، بسیار خوشایند است و باید بیشتر برای فیلم‌های این بخش بجنگد و تلاش کند.
10503

کد خبر: 602138

وب گردی

وب گردی