جابری انصاری: نسل جدید موشک اس 300 میان ایران و روسیه مطرح است/همکاری اقتصادی و تجاری  هدف سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران  بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت :سفر یوسف بن علوی در قالب یک سفر دوجانبه بود و با برنامه ریزی قبلی انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز نشست خبری حسین جابری انصاری با حضور اصحاب رسانه صبح امروز برگزار شد.


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به ایسکانیوز مبنی بر اینکه آیا در سفر وزیر امور خارجه عمان به ایران در خصوص میانجیگری میان ایران و عربستان هم بحث شده است یا خیر گفت: سفر یوسف بن علوی در قالب یک سفر دوجانبه بود و با برنامه ریزی قبلی انجام شد.

وی افزود: در این سفر چند مقام عمانی وی را همراهی کردند اما باید گفت هدف از سفر و بخش عمده آن متمرکز به همکاری های اقتصادی وتجاری میان دوکشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که سفرهای دیپلماتیک به سمت ایران و از سوی دیگر از ایران به کشورهای دیگر در جریان است گفت: سفر ظریف به بلژیک و مجموعه ای از ملاقات های گسترده را در هفته گذشته شاهد بودیم. این سفر در راستای تسهیل توافقات برجام و تبعات و نتایج اقتصادی آن و گفت وگوهای جدی با اتحادیه های اروپا بوده است.

وی افزود: همچنین در هفته گذشته سفر وزیر مشاور عمان به تهران را داشتیم وی همراه با هیاتی که ترکیب اقتصادی داشت رایزنی های گسترده ای با ایران انجام داد.

جابر انصاری ادامه داد: روابط ایران و عمان روابط تاریخی همراه با ثبات بوده و همراه با منافع مشترک ادامه پیدا کرده امیدواریم در چارچوب توافقات انجام شده زمینه گسترش همکاری ها افزایش یابد.

وی در ادامه با اشاره به سفر روسای جمهور کشورهای مختلف به تهران گفت: سفر الهام علی یف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان فردا سه شنبه به تهران انجام خواهد شد. همچنین 8 اسفند سفر رئیس جمهور سوئیس به تهران و 10 اسفند سفر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ایران را شاهد خواهیم بود.

وی در ادامه تصریح کرد: سفر همزمان سه رئیس جمهور به تهران از سه قاره جهان فضای خاص خود را به همراه دارد که نشانگر دوره ای جدید از روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای جهان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر وزیر دفاع روسیه به تهران گفت: سفر وزیر دفاع روسیه که بعد از وزیر دفاع جمهوری اسلامی به مسکو انجام می شود, نمادی از تبادل نظر نزدیک میان دو کشور ایران و روسیه است در این سفر وزیر دفاع روسیه پیام ویژه ای را از پوتین به روحانی منتقل کرده است که ناظر به تحولات منطقه ای و مسایل دو جانبه ای است.

وی ادامه داد: روابط ایران و روسیه در عالی ترین سطوح است و در رفت و آمدهای جاری تلاش برای افزایش هرچه بیشتر سطح روابط است.

وی در ادامه افزود: یکی از زمینه های همکاری میان تهران و مسکو نیازهای دفاعی ایران است که گفت وگوهایی از جمله مسایلی در ارتباط با نسل جدید سلاح های اس 300 به ایران در جریان است.

جابر انصاری درخصوص انفجارهای روز گذشته در حومه زینبیه گفت: جمهوری اسلامی ایران کلیه عملیات های تروریستی علیه بی گناهان را محکوم می کند و انفجارهای حومه زینبیه نیز محکوم است. این اقدامات بی گناهان را هدف گرفته و هرگز راه حل زمینه بحران سوریه نیست.

جابر انصاری در پاسخ به سوالی درخصوص تغییر معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هنگامی که تصمیم برای جابجایی هرگونه تغییر اتخاذ شده باشد به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید هیچ گونه خبر محرمانه ای وجود ندارد. در تغییر در مدیران امری عادی است و یک سنت عادی در وزارت خارجه است و اگر تصمیمی در این واحد گرفته شود متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی درباره انفجارهای شب گذشته زینبیه که چه پیامدهایی دارد گفت: تروریست ها هیچ گاه خواهان آتش بس نبودند و راه حل سیاسی را قبول نداشتند و برنامه خود را بر آشوب کردن طرف های دیگر تحمیل می کنند اقدامات و تلاش های گروه های تروریستی با هرگونه تلاش برای حل مسایل سیاسی سوریه افزایش می یابد. می بایست زمینه رویارویی جدی با گروه های تروریستی که مخالف هرگونه راه حل سیاسی با بحران سوریه هستند مورد توجه قرار گیرند.

وی درباره رایزنی‌های ایران با شرکت ایرباس و بحث خرید هواپیما گفت: در سفر آقای رئیس جمهور و هیات اقتصادی همراهشان به ایتالیا و فرانسه رایزنی‌هایی بین طرف‌های ایرانی و شرکت‌های فرانسوی و ایتالیایی انجام شده از جمله رایزنی با شرکت‌های هواپیماسازی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه توافقات اولیه بین ایران وایرباس انجام شده گفت: ایران بر اساس نیاز ناوگان هوایی خود با شرکت‌های هواپیماسازی در دیگر نقاط جهان نیز گفت و گوهایی را دارد و تامین این نیازها در اولویت ایران قرار دارد و امیدواریم با رایزنی‌ها و گفت و گوهایی که انجام می‌شود بهترین توافقات برای تامین منافع و نیازهای کشور در این زمینه حاصل شود.

جابری انصاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا لبنان درخواست کمکی برای جبران کمبودهای ناشی از قطع کمک دولت عربستان سعودی به این کشور کرده است؟، گفت: هنوز در خواست رسمی از طرف دولت لبنان به جمهوری اسلامی ایران منتقل نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران پیش از این آمادگی خود را در عالی ترین سطوح برای کمک هایی در این زمینه به ارتش لبنان که مظهر وحدت ملی است و برای تمامیت ارضی این کشور تلاش می کند و همچنین نهادی در برابر تروریسم و گسترش آن است ، کرده است.
جابر انصاری گفت: دولت عربستان سعودی بعد از اعلام آمادگی ایران اظهارداشت که چهار میلیارد (دلار) کمک هایی را در اختیار لبنان قرار خواهد داد اما در عمل آنچه اتفاق افتاد این است که اخیرا به بهانه واهی اعلام کرد که این کمک ها را در اختیار دولت این کشور قرار نخواهند داد.


وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به طور کلی از دولت و ارتش لبنان حمایت می کند ادامه داد: ایران آمادگی خود را پیش از این برای همکاری در زمینه های مختلف با دولت لبنان اعلام کرده و اگر درخواستی وجود داشته باشد در مجاری ذیربط رسیدگی خواهد شد.

201/203

کد خبر: 602167

وب گردی

وب گردی