معاون وزیر نیرو: سیاست ما استفاده از نیروگاه تولید همزمان آب وبرق است

فلاحتی، گفت: سیاست وزارت نیرو استفاده از نیروگاه های تولید همزمان آب و برق برای شیرین سازی آب و انتقال آن به فلات مرکزی است.

به گزارش ایسکانیوز، هوشنگ فلاحتیان در پنجمین همایش بین المللی ایتک،افزود: با توجه به اینکه ایران در اقلیم خشک قرار دارد و بیلان منفی آب داریم باید از منابع آبی با استفاده از این نوع نیروگاه که همزمان آب و برق تولید می کند برای رفع مشکلات داخلی و تامین آب مردم استفاده کرد.

وی، افزود: باید اتاق فکری ایجاد شود تا در زمینه استفاده از ظرفیت های نیروگاهی فعلی از بخار برای تولید آب استفاده کنیم.

فلاحتیان، با اشاره به شبکه برق بهم پیوسته کشور که خطوط انتقال 400، 230، 133 و 60 کیلوولت برخوردار است،گفت: در 5 سال آینده ظرفیت نیروگاهی کشور از 100 هزار مگاوات می گذرد بنابراین باید با استفاده از فناوری جدید این خطوط انتقال را ارتقاء‌ دهیم تا بتوانیم به کشورهای همسایه، برق صادر کنیم.

وی، تاکید کرد:‌ برنامه ای برای اتصال شبکه برق از طریق زیردریا به کشورهای حاشیه خلیج فارس داریم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، با اشاره به اقتصادی بودن صادرات برق، افزود: در کنار صادرات نفت و گاز باید بتوانیم با استفاده از گاز، برق تولید و آن را صادر کنیم که این موضوع در شرایط فعلی که قیمت نفت کاهش یافته است مقرون به صرفه است.

وی اضافه کرد: از آنجا که ایران جزو 6 تا 7 کشور سازنده نیروگاه است و می تواند 100 درصد تجهیزات آن را تولید کند برای بهبود شرایط کشور در منطقه و منافع اقتصادی می توانیم از صادرات برق بهره ببریم.

وی با اشاره به اینکه میزان مصرف برق در تابستان گذشته 50 هزار و 177 مگاوات بود و در حال حاضر میزان مصرف حدود 32 هزار مگاوات است افزود: حدود 20 هزار مگاوات میزان مصرف نسبت به اوج مصرف کاهش یافته که باید با استفاده از فن آوری ذخیره سازی بتوانیم از ظرفیت نیروگاههای فعلی به جای ساخت نیروگاه استفاده کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزایش راندمان نیروگاهی را یکی دیگر از راههایی دانست که می تواند در دراز مدت به صنعت برق کمک کند.

وی با اشاره به ظرفیت نصب شده نیروگاهی که حدود 74 هزار مگاوات است افزود: 21.5 درصد نیروگاه های کشور بخار، 25 درصد سیکل ترکیبی و 15 درصد نیروگاههای برق آبی است و بقیه شامل نیروگاه های اتمی،‌ دیزلی،‌ تولید پراکنده و تجدید پذیر است.

فلاحتیان با اشاره به اینکه در طول 10 سال ظرفیت ساخت نیروگاه های کشور دو برابر شده است،افزود: ده سال گذشته ظرفیت نیروگاهی کشور 37 هزار مگاوات بود و 36 هزار مگاوات در طول این مدت به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده است.

وی اضافه کرد: ‌ایران هم اکنون از نظر ظرفیت نیروگاهی در منطقه رتبه اول و در جهان رتبه چهاردهم را دارد.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، تاکید کرد:‌ در سال های گذشته رشد مصرف برق سالانه شش درصد بوده است و مشترکان در طول ده سال اخیر از 19 میلیون به حدود 33 میلیون مشترک رسیده است.

وی میزان برخورداری مردم از برق را 99.9 درصد اعلام کرد و گفت: همه روستاهای بالای بیست خانوار و بیشتر روستاهای بالای ده خانوار از نعمت برق برخوردارند.

فلاحتیان با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه کشور مقرر شده در پنج سال آینده 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید احداث کنیم افزود: حدود 16 هزار مگاوات از طریق نیروگاههای سیکل ترکیبی، 3 هزار مگاوات از طریق نیروگاههای DG و CHP و 5 هزار مگاوات از طریق نیروگاههای تجدید پذیر ساخته می شود.

وی تاکیدکرد: ‌استفاده از انرژی های تجدید پذیر اجتناب ناپذیر است به خصوص در شرایطی که اقتصاد نفت با مشکلاتی مواجه شده و برای کمک به محیط زیست نیز این موضوع ضرورت دارد.

فلاحتیان در باره سرمایه گذاری احداث نیروگاهها، گفت: احداث نیروگاه ها با سرمایه گذاری داخلی و خارجی به روش BOO و BOT و سایر روش ها صورت خواهد گرفت.

401401

کد خبر: 602278

وب گردی

وب گردی